14500km & 17 länder på en veteranhoj - min bästa MC touring hittills!

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Kanonhäftig resa du gjort där :tummenupp .
Får mig att tänka på min egen resa ner till Italien -09 dock var den inte lika lång som din runda :).

/Maveric

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Gillade också din resa, jag tycker du verkar prickat in enhel del rent magiska områden och åka genom :kär

Dock jag hade nog kört med en hoj nått årtioende nyare :) (men jag kan samtidigt förstå charmen med en oldie)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Tack för alla kommentarer! Era önskemål har blivit hörda! Jag bifogar en grov översikt över resvägen i form av 3 bilder. Normalt brukar man lägga upp rutten innan man åker men nu har jag gjort det i efterhand istället. :) Till största delen använde jag en översiktskarta över europa, men för vissa länder köpte jag mer lokala kartor, som tex spanien, just för att kunna utforska de mindre vägarna. Även lokala kartor var inte detaljerade nog för vissa sträckor, som tex grusvägarna i pyreneerna. Det går dock att göra ganska bra gissningar efter att man har vistats i området ett tag och lärt känna platsen. Studera skyltar och fråga någon från trakten brukar vara till stor hjälp.

Jag använder en enkel metod för att hitta sköna ställen att köra på, nämligen att välja de mindre vägarna som går genom ett bergigt område. Funkar jämt. Om det är något specifikt ställe du vill besöka som jag har fångat på bild, säg till så försöker jag göra en noggrannare identifiering av platsen.

Nu får jag fundera över vad jag ska hitta på till nästa år! :) Asien känns lockande...

Bifogat

• eu1.jpg
    eu1.jpg
    131.7 KB · Visningar: 849
  • eu2.jpg
    eu2.jpg
    132.4 KB · Visningar: 212
  • eu3.jpg
    eu3.jpg
    134.9 KB · Visningar: 220

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Stämmer in i kören och säger: Bra berättat. Rolig och intressant läsning.

Avslutar med: Jag vill också!:4skrika
Någon gång i framtiden ska jag också ge mig iväg på en lång resa på mc. Kanske själv, kanske med någon polare.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Grym läsning!
Gjort några resor själv och fler ska det bli. Håller mig dock till modernare sporthojar.

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Kanonbra läsning och fina bilder!!!! :):yoparty:tummenupp

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tack för alla kommentarer! Era önskemål har blivit hörda! Jag bifogar en grov översikt över resvägen i form av 3 bilder. Normalt brukar man lägga upp rutten innan man åker men nu har jag gjort det i efterhand istället. :) Till största delen använde jag en översiktskarta över europa, men för vissa länder köpte jag mer lokala kartor, som tex spanien, just för att kunna utforska de mindre vägarna. Även lokala kartor var inte detaljerade nog för vissa sträckor, som tex grusvägarna i pyreneerna. Det går dock att göra ganska bra gissningar efter att man har vistats i området ett tag och lärt känna platsen. Studera skyltar och fråga någon från trakten brukar vara till stor hjälp.

Jag använder en enkel metod för att hitta sköna ställen att köra på, nämligen att välja de mindre vägarna som går genom ett bergigt område. Funkar jämt. Om det är något specifikt ställe du vill besöka som jag har fångat på bild, säg till så försöker jag göra en noggrannare identifiering av platsen.

Nu får jag fundera över vad jag ska hitta på till nästa år! :) Asien känns lockande...

Najs najs!

Hur långt tog du dig per dag i snitt?
Fick du chans att stanna på några ställen ett tag eller var det mest bara åkning? :)
Funderar på att göra en liknande resa nästa år med samma milantal och längd men vill inte ha för stor brådska!
Hur mycket ska söderborna ha för en liter bensin och mat för en dag? :)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
30 - 60mil/dag är en lagom sträcka, beroende på vilka slags vägar man kör på och om man vill mest komma fram eller hinna se sig omkring. Kostnaderna ute på kontinenten är i genomsnitt jämförbara med Sverige när det kommer till mat, soppa och annat nödvändigt. Om budgeten är begränsad så kör i östeuropa (allt är billigare där) och sov i tält. Man kan komma otroligt långt på en förvånansvärt liten peng utan att göra avkall på upplevelsen! Vad ska du köra för hoj nästa år, mellanklassare?

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
30 - 60mil/dag är en lagom sträcka, beroende på vilka slags vägar man kör på och om man vill mest komma fram eller hinna se sig omkring. Kostnaderna ute på kontinenten är i genomsnitt jämförbara med Sverige när det kommer till mat, soppa och annat nödvändigt. Om budgeten är begränsad så kör i östeuropa (allt är billigare där) och sov i tält. Man kan komma otroligt långt på en förvånansvärt liten peng utan att göra avkall på upplevelsen! Vad ska du köra för hoj nästa år, mellanklassare?

Budgeten är begränsad man klarar av att köra en bit i Västeuropa.
Funderade på Sverige, Tyskland, Rumänien, Grekland, Italien, alperna, frankrike, Sverige.
Jag ska försöka sova i tält så mycket som möjligt och sen är man ju mest inspirerad av vacker natur och härliga vägar!
Jag köpte mig en Africa twin för någon vecka sedan som nog ska kunna bära mig de milen! :)
Och ja den ska strypas till 35kw. :hihi

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Till Grekland är det f*rbannat långt!
Satsa på Tyskland, Ö-rike, Italien finns otroligt mycket vägar som
är goa att köra. Förhållandevis billigt att äta mm nu när kronkursen är bättre.
Om nu budgeten är begänsad:)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Till Grekland är det f*rbannat långt!
Satsa på Tyskland, Ö-rike, Italien finns otroligt mycket vägar som
är goa att köra. Förhållandevis billigt att äta mm nu när kronkursen är bättre.
Om nu budgeten är begänsad:)

Ja man kanske endast skulle satsa på alp-länderna, ser inge fel på det!
Att det är billigt att äta gillas också :D
Men om man skulle gå all in på en alpresa så skulle jag också vilja ha lite pejl på riktigt vackra vägar, grus till asfalt :)
Har ni någon aning om några sådana? :Bugar

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Kronan Cykel
Fan vad inspirerade läsning! Känns som man vill ut o ta en långtouring runda nu på en gång!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag hade ingen aning om några vackra vägar innan jag drog ut. Skippa detaljplaneringen. Väljer du de mindre vägarna i bergiga områden så kan det inte gå fel!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Underbar läsning!
Tack! :krama/e
Tycks vara någon som haft verkligt roligt på hoj..:tummenupp.
På en CX500 dessutom, en av de få hojar jag skulle lita på som fungerar så länge utan problem..

En dum fråga bara, "campa var som helst" ser det ut som.
Allemansrätten finns ju inte nån annanstans, ingen som krånglat?
Campa på ibland så aviga ställen? Inga säkerhetsproblem?:va

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...