14E topplock ???

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Plockade bort cylindern i helgen pga av vatten i motorn.
Märkte att det inte fanns något löst topplock? stämmer det?
eller är jag helt ute och cyklar?
det är alltså en kinamoto 14E vi pratar om

Last edited:

MasterDanne

Danne ;)
Gick med
6 Jan 2005
Hoj
Rå trimmad 14e
UrbanTiger skrev:
Okej.. så om jag lossar dom där muttrarna så kommer cylindern att sönderfalla i flera mindre delar.
Hittar inga muttrar fast cylindern är lös från motorn :va

Cylindern ska sitta fast med 4 st insexskruvar nedtill. annars om du inte har det så bör inte hojjen gå så bra. eftersom kompen borde försvinna :confused:

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
UrbanTiger skrev:
Okej, hittade inga muttrar man det gick bar att dela det på fyra ändå med vinkelslipen.
Nu har jag, en lös top, löst cylinderfoder och höger och vänster kylflänshalva med kanalerna. Ska porta och så lite granna nu, försöka skarva på cyllen 20 mm uppåt så det blir 80cc.
När det ska ihop igen ska man dra det med slanklämmor runt om eller måste man svetsa.

Du har inga bilder möjligtvis?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
UrbanTiger skrev:
Okej, hittade inga muttrar man det gick bar att dela det på fyra ändå med vinkelslipen.
Nu har jag, en lös top, löst cylinderfoder och höger och vänster kylflänshalva med kanalerna. Ska porta och så lite granna nu, försöka skarva på cyllen 20 mm uppåt så det blir 80cc.
När det ska ihop igen ska man dra det med slanklämmor runt om eller måste man svetsa.

Använd avloppsrör i gjutjärn för att förlänga cylinder då kan du 100cc utan problem.

Löda (silverlod) fast röret ovan på och borra sedan ur toppen,sen svetsar du på en halv vevstake med kolv ovanpå den gamla kolven,blir som en rad twin ungefär.
Som topplock tar du en bit ur en framskärm till en 240 GL så får du ett fint rundat förbräningsrum också.

Ger 5-7 extra hk.

Har en polare som gjort detta på sin och den går på bakan hela tiden.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
UrbanTiger skrev:
Vill inte ha Twin så det får bli titanstake. Hitta en till en flygplansmpror som verkar vara rätt längd. gjorde ett helt nytt foder av en gjutjärnspipa precis som du sa men att göra 100cc blir för mycket tror jag för tändstiftet kommer att ta i nedre gaffelkronan då. Använder orginaltoppen som jag planat ner till en hundradel. Tänkte sätta i en tryckmätare så jag borrade in och satte en mässingsnippel. Har även turboflödat cylindern så att en del av avgaserna går via horisontella kanaler bak till insuget där jag monterat två små roterande backventiler med carboon-membran. Tänkte på variabla insugsportar också men det får nog inte plats :confused:

Gör det mycket om man Slick50-behandlar motorn ?

Ok skall man köra på titanstake så är flygplansmpror det enda rätta annars rasar lagrena ganska omgånde på dom dom där.

Du kan sätta tändstifet en bit ner på cylinderförlängningen pga att den är så lång.Vilket och ger en extra effekt då gaserna antänds underifrån dvs den trycker upp kolven fortare.

Jag skulle inte vilja ha carbonmebran där bak ,pga att dom är för spröda.
Satsa istället på alumembran,vilka dessutom är "hårdare" dvs mer effekt.

När det kommer till variabla portar så ta det från en CB750 FEX 83-87 dom passar rakt av på 14E.
Gänga bara lite djupare hål i statorn så blir det perfekt.

Slick 50 ger ungefär 1-2 Hk mer om det hälls i på eftermidagen då luftfuktigheten är låg,annars blir det ingen effekt.

Coola Ola

Guest
UrbanTiger skrev:
Vill inte ha Twin så det får bli titanstake. Hitta en till en flygplansmpror som verkar vara rätt längd. gjorde ett helt nytt foder av en gjutjärnspipa precis som du sa men att göra 100cc blir för mycket tror jag för tändstiftet kommer att ta i nedre gaffelkronan då. Använder orginaltoppen som jag planat ner till en hundradel. Tänkte sätta i en tryckmätare så jag borrade in och satte en mässingsnippel. Har även turboflödat cylindern så att en del av avgaserna går via horisontella kanaler bak till insuget där jag monterat två små roterande backventiler med carboon-membran. Tänkte på variabla insugsportar också men det får nog inte plats :confused:

Gör det mycket om man Slick50-behandlar motorn ?

Glöm inte att strimla bakskärmen, gör aaasmycket för accet. Borra gärna lite lätthål i däcken också, då snurrar de fortare.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
UrbanTiger skrev:
Sådär ja... ny har jag skickat cylindern på niklasill behandling :yoparty Ska ge 4-5 hästar om man använder hår metall ringar säger dom som åker kross.

Fan att dom där kineserna inte satte dit mina muttrar. Det här blir dyrt.

Ja sådan där Niklas behandling skall visst vara bra.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
men hallå du glömmer ju det viktigaste inom 2-taktstrimmningen.

du måste borra nya stora boostkanaler i expansionskammarens bakre del så att avgaserna flödar snabbare.

Vet med bestämdhet att detta ger 267 varv extra i toppen.. & även så kommer hojen gå bättre om du drar ner på oljeblnadningen till ca: 0,78 % nu när du både hår fodrat & nicazilbehandlat.

K

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Om du doppat cylindern i valfett så skulle du sett konturerna av muttrarna..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras