Röran består och verkar ha blivit än värre efter att kamerorna slocknat. Alla förare som drog för tidigt och därmed bestraffades är eniga - lamporna slocknade till under ett mycket kort ögonblick för att sedan tändas igen. Mer behövs inte med ett antal förare på helspänn och det är väl annars konstigt om sex-åtta stycken tjuvar samtidigt.
Dessutom utreds Rins för ytterligare en förseelse. Hans ride through gick lite väl fort utan påslagen pitlane speed limiter. Han passerade tydligen pitlane tre sekunder fortare än Lowes, Zarco och Schrötter som ju åkte in ungefär samtidigt.
Det förklarar en del gällande Rins tid. Tyckte att den avvek lite väl mycket.
Gjorde en liten snabbanalys. Om man plockar bort extremerna Rins (2:19.997) och Mulhauser (2:24.090) så blev snittet på 2:22.862 för ett pit lane-varv. Det ska jämföras med att de körde 2:00-varv för det mesta (förutom Lowes, som mestadels satte 1:59-varv). Bara det ger c:a 22s extra i bestraffning.
Till det kan vi också addera det faktum att efterföljande varv var minst c:a 3s långsammare än normaltiderna, vilket ger c:a 25s totalt.
Så de som gjorde en faktisk ride-through fick c:a 25s tidstillägg som bestraffning, medans Morbidelli och Cortese "bara" fick 20s.
Men det slutar ju egentligen inte där heller. Utan som grädde på moset fick ride-through-förarna ett jättelass med långsammare piloter att snirkla sig förbi medans Morbidelli/Cortese slapp.
Trist för Lowes. Det känns som att om det var nån förare som skulle slippa straff för det där så var det han. Han rörde sig knappt, speciellt om man jämför med de flesta (alla?) andra som rörde sig för tidigt.
För övrigt nämnde Alex Marquez att det blinkat till när BTSports intervjuade honom efter att han bröt.