Målgrupp?
Skumt ordval.
17 är en siffra som inte säger ett skit.
Hur många dör och skadas i förhållande till det totala antalet förare?
Hur ser utvecklingen ut i förhållande till andra trafikantgrupper? (Lite nyfiken på vad som händer med skador på 70-80-åringar som skaffar elcykel t ex.)
Hur många pråmkaptener skadas/förolyckas jämfört med andra typer av mc? Hur ser det ut för sporthojar totalt sett, bär segmentet sina kostnader?
Hur ser (döds)olyckorna ut utifrån vållandefrågan, olyckor där farten kanske varit största orsaken men annan part blir vållande beroende på hur lagen är utformad?
Min gissning är att sporthojar bidrar med en högre procentuell andel dödande eller förlamande skador än glidargänget. En annan gissning är att det är billigare reparationer och lindrigare skador än på vad som är fallet för sporthojar. Jag tror dessutom att det är betydligt fler sporthojar som ådrar sig dyra reparationer p g a tipp och tapp samt manövervurpor i låg fart. Ytterligare en är att det går åt fler fransjackor men tas procentuellt färre rullstolar eller kistor i anspråk av pråmtrafikanterna.
Största frågan för mig är ändå varför tidningarna lägger så mycket energi på ofullständiga och vinklade artiklar gällande mc men ignorerar den grupp som såvitt jag vet formligen exploderar i allvarliga skador, nämligen cyklister? Nyfiken på vad elhojarna har för påverkan i det sammanhanget är jag också. Helt plötsligt svischar panchosarna fram på vägar och cykelbanor i hastigheter reaktionerna inte längre medger, (eller de ens orkat pedala sig upp till de senaste 25 åren). Kroppen klarar sannolikt inte effekterna av en vurpa i den högre hastigheten så bra längre heller. Funderade på om det var ett alternativ för mina föräldrar men insåg att det är nog närmast att betrakta som aktiv dödshjälp.
Egentligen borde man inte bry sig då det handlar om upplagor, få tidningar sålda och journalister som vill att deras namn/varumärke ska bli så exponerat som möjligt. Plumpa artiklar ger ju förvisso möjligheten att dra plumpa slutsatser och det är ju, som vi alla vet, grymt skönt!