18" eller17"

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
liten enkel fråga..
Jag har ex 14/48 o kör 18" med landsvägsdäck på.Men om jag får tag i ett par 17" fälgar, behöver jag kompensera drevningen då. Trivs med 14/48 på crossfälgarna o det hade varit enkelt o byta till 17" om man kunde köra med samma drevning, men iom mindre diameter på 17" fälgarna så kanske den drevningen blir alldeles för stirrig??
Nån vänlig själ som e villig att dela med sig av sin visdom?
Tack isf.
Mvh Johan

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag kör med 14/48 drevning. Men ska byta till 14/45. Passar lite bättre för landsvägskörning. Dock funkar 48 bak:tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tänk på profilen på crossdäcken också mot motardfälgen. 90 eller 100 i profil med dubbar på mot 50 på motardsulorna. Det gör också sitt. :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
525an är såpass stark att du skulle kunna dreva upp den för crossåka! Jag körde 14-45 på min CRF450 och visst den tokdrar inte mitt i kurvan men det funkar bra även på crossbanan. Körde samma drevning i supermoto. 14-45 ger nog en toppfart på kring 160 om jag minns rätt. (med den hojjen då, det skiljer sig på din)

Du kan ju prova och se hur hög drevning du kan ha på den. Den får inte sucka när du lägger på gas i den långsammaste böjjen (på crossbanan) och den bör ha nog me effekt för att resa eller tappa fästet (tror att på 525an så har den antingen effekt eller så suckar den men det var länge sen jag körde en sån)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!