180 däck på 190 fälg?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har en 1000cc hoj med PVM magnesium fälgar, tidigare har jag kört 190/55 slicksdäck men fick tag på 2 sett nya pirelli slicks men bakdäcken är 180/55.

Kollade med polarens hoj som har likadana fälgar som jag men med 195 bredd, mäter man bredden skiljer det sig totalt 1cm i bredd men hans profil ser helt annorlunda ut. Mer äggformat.

Kört med dessa och jag märkte ingen skillnad, men när jag sa det till en annan polare tyckte de jag var galen, läst en tidigare tråd om detta här på SH men hittar inte den.

Nån som har lite kunskap om detta ämne, vad kan hända eller liknande?

Kört som snabbast 1.16 på gälleråsen men försöker hela tiden bli snabbare om detta info är intressant.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Kan ha fel, men att stretcha däcket sänker ju profilen = plattare däck:va lär ju knappast förbättra dina varvtider utan försämra. Men farligt/galet är det inte, däcket krängs knappast av...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kan ha fel, men att stretcha däcket sänker ju profilen = plattare däck:va lär ju knappast förbättra dina varvtider utan försämra. Men farligt/galet är det inte, däcket krängs knappast av...

Att det blir plattare profil håller jag med om, men denna cm som saknas i bredden när däcket sitter på fälgen hur pass mycket gör det när jag lägger hojen i en kurva?
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Rent teoretiskt så blir det lite svårare att lägga ner hojen då däcket är plattare, som ni redan har konstaterat.
En annan effekt är att det blir mindre gummi i marken vid nerlägg då vinkeln på däcket och däcksida är mindre/skarpare.
Teoretiskt sett blir det då även mindre grepp.

Hur mycket den enda cm gör i grepp, är ju direkt beroende på hur snabb föraren är och hur mycket grepp/fäste/däck han använder.
Märkte du någon skillnad själv?

Svårt att förklara med text.
Ring gärna istället så ska jag göra mitt bästa för att förklara.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hej.

Rent teoretiskt så blir det lite svårare att lägga ner hojen då däcket är plattare, som ni redan har konstaterat.
En annan effekt är att det blir mindre gummi i marken vid nerlägg då vinkeln på däcket och däcksida är mindre/skarpare.
Teoretiskt sett blir det då även mindre grepp.

Hur mycket den enda cm gör i grepp, är ju direkt beroende på hur snabb föraren är och hur mycket grepp/fäste/däck han använder.
Märkte du någon skillnad själv?

Svårt att förklara med text.
Ring gärna istället så ska jag göra mitt bästa för att förklara.

Vilken Tom pratar jag med?!?
Vart ska jag ringa?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Svårt att ge råd när du inte talar om bredden på fälgen men Tom kan sina grejjer så du behöver nog inte mer råd ändå.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vad är det för fälgbredd? 6 tum antar jag..
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Med 180 däck så svänger nog hojen lite lättare, men 190 är du lite mer gummi i backen i svängen, så lite mer fäste.
Sen vad du gillar det vet bara du!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med 180 däck så svänger nog hojen lite lättare, men 190 är du lite mer gummi i backen i svängen, så lite mer fäste.
Sen vad du gillar det vet bara du!
Det där har jag sett ofta, men jag är skeptisk till att hojen verkligen skulle svänga lättare med ett däck som tänjs ut och blir plattare. Visst, 180/55-däck på en 5,5"-fälg kan säkert vara mer lättsvängt än ett 190/50-däck på en 6"-fälg, men knappast 180/55 på en 6"-fälg.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Med 180 däck så svänger nog hojen lite lättare, men 190 är du lite mer gummi i backen i svängen, så lite mer fäste.
Sen vad du gillar det vet bara du!

Har hört det där med! men upplevde ingen skillnad, men däremot väger ju 180 däck "lite lite" mindre och den roterande vikten kan ju göra att man kan hålla en lite högre kurvhastighet eller?
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Sitter i samma sits som dig bully.. Bytt ner mig en cm och nojjar lite nu. Har dock åkt 180/55 förut utan större problem.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Sitter i samma sits som dig bully.. Bytt ner mig en cm och nojjar lite nu. Har dock åkt 180/55 förut utan större problem.

Verkar som det funkar :) efter nåt pass är de förhoppningsvis lite mer slitna på sidorna och profilen blivit mer likt de bredare däcken :D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Smeta dit ett 195/65 med matchande framdäck istället så svänger det utav bara tusan. Första gången jag prova Dunlop höll jag på att köra av, innåt i banan!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tror definitivt det fungerar.
Några år tillbaka (2005) så var det vanligt att folk i superbike åkte 180 på 6 tums fälg.
Michelin tillverkade inte ens slicka bredare än 180 då enligt uppgifter jag fick då när jag frågade efter det.
 

pelleplutt

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Haninge
Hoj
gixxer-85,916sp-97,1098,KTM RC4-R.
Intressant!
Har också bytt från 190 till 180. Och utan märkbar skillnad. Håller med om det mesta ni skrivit, men vill även nämna att vi även sänker hojen bak ca 5 mm. Det är nog bara att köra! Vi märker inget ändå!
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top