190 eller 180?

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Tycker att det går åt för mycket däck när jag kör på Gotland Ring med mina Dunlop 208 GP och Bridgestone Bt 001 med 180 i bredd.
Bytte förra tisdagen till ett sporttouringdäck på 190 och med hårdare gummiblandning och tyckte det gick lika snabbt.
Visst fick jag jobba mer med hojen i kurvorna men samtidigt tyckte jag att jag fick ett jämnare tempo och väl så mycket grepp ut ur kurvorna.

Tänkte jag skulle testa Supercorsa 180 med hårdaste gummiblandningen nästa vecka men förlorar jag mycket grepp med hänsyn till att med 190 har jag mer "gummi" i marken jämfört med 180?
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Frågan är om det inte är bättre kurvgrepp i 180-däcket än 190-däcket.
Det har ju stötts och blötts ett antal gånger och en del förare föredrar 180-däck just för att hojen blir mer lättsvängd och går att lägga ner mera.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
SOULFLY skrev:
Tycker att det går åt för mycket däck när jag kör på Gotland Ring med mina Dunlop 208 GP och Bridgestone Bt 001 med 180 i bredd.
Bytte förra tisdagen till ett sporttouringdäck på 190 och med hårdare gummiblandning och tyckte det gick lika snabbt.
Visst fick jag jobba mer med hojen i kurvorna men samtidigt tyckte jag att jag fick ett jämnare tempo och väl så mycket grepp ut ur kurvorna.

Tänkte jag skulle testa Supercorsa 180 med hårdaste gummiblandningen nästa vecka men förlorar jag mycket grepp med hänsyn till att med 190 har jag mer "gummi" i marken jämfört med 180?

Du ska nog inte fästa så stor uppmärksamhet kring den eventuella skillnaden mellan 180 och 190 på en YZF-R1. Större skillnad lär det vara mellan olika däck och deras uppbyggnad. Läs tester och satsa på något som passar dina behov.

Varför kör du med sporttouringdäck på bana? :va
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
SOULFLY skrev:
Tycker att det går åt för mycket däck när jag kör på Gotland Ring med mina Dunlop 208 GP

Fan du brände ditt gp däck helt åt helvete förra tisdagen på ringen eller hur?

Jag var där med ett vitt ställ och en gul blade. Ditt bakdäck var fan det sjukaste jag sett. :confused:
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
SOULFLY. Hur gick det för han, guten, som ramlade med cbr 1000? gick det bra?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om en hoj äter upp ett bakdäck så som det verkar ha gjort i SOULFLYs fall är med all sannolikhet boven i dramat en felinställd fjädring och inte däckbredden.
Släpp upp returdämpningen ordentligt.
 

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
linköping
Hoj
TZR125 -89
SOULFLY skrev:
Bytte förra tisdagen till ett sporttouringdäck på 190 och med hårdare gummiblandning och tyckte det gick lika snabbt.
Visst fick jag jobba mer med hojen i kurvorna men samtidigt tyckte jag att jag fick ett jämnare tempo och väl så mycket grepp ut ur kurvorna.


du kör för långsamt. :mattias
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
När jag hade min spetta så provade jag med rennsport medium 180 bak. Gick bra till det började gå lite fortare, verkade som om jag hade för lite gummi backan back. Hojen sladdade friskt vid kraftiga nerlägg. Bytte till 190 och det blev mycket bättre! Kan säkert vara så att tillverkarna i vissa fall sätter på 190 bakdäck bara för att det är fräck, men i spettans fall så tror jag det var en säkerhets sak.
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Runken skrev:
SOULFLY. Hur gick det för han, guten, som ramlade med cbr 1000? gick det bra?


Jodå han lever...Han är sjukskriven i en månad lite drygt...Armen , knäet och axeln är paj...
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Goodstuff skrev:
Om en hoj äter upp ett bakdäck så som det verkar ha gjort i SOULFLYs fall är med all sannolikhet boven i dramat en felinställd fjädring och inte däckbredden.
Släpp upp returdämpningen ordentligt.

Trodde också det först och ringde till Öhlins eftersom jag har en Öhlinare bak men det visade sig att det endast skiljde två snäpp på returen...
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Nyteknik skrev:
Du ska nog inte fästa så stor uppmärksamhet kring den eventuella skillnaden mellan 180 och 190 på en YZF-R1. Större skillnad lär det vara mellan olika däck och deras uppbyggnad. Läs tester och satsa på något som passar dina behov.

Varför kör du med sporttouringdäck på bana? :va

Ett ord...Pengar...Hade inga pengar och ett sporttouringdäck liggande i förrådet...Det gick dock förvånadsvärt bra med backelit bak :/
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
SOULFLY skrev:
200 of course :D
rear_b.jpg
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Som sagt detta har diskuterats tidigare, men om man har ett 180 däck på 6 tums fälg så "trycker" man ut däcket och det får inte samma runda profil längre vilket innebär att man inte kan lägga ner lika mkt som med ett 190, innan man når kanten.
Testa och klipp en mall i papp tex så ser du skillnaden.
Jag hörde på Åsen i helgen att många gått över till 190, det borde faktiskt vara så att med ett 190 på 5,5 tum så får man mer däcksyta att lägga ner vid riktigt djupa nedlägg.
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
Jag skickade på ett 200 på min Gixxer 1000 -03, blev inte speciellt bra, blev trög i kurvorna å vandrade rätt mycket i sidled när man körde lite saktare på spåriga vägar odyl. Men det e bra poserfaktor :D

Så 190 eller 180 känns betydligt roligare på den hojen i varje fall!
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Gixxer 1000 skrev:
Som sagt detta har diskuterats tidigare, men om man har ett 180 däck på 6 tums fälg så "trycker" man ut däcket och det får inte samma runda profil längre vilket innebär att man inte kan lägga ner lika mkt som med ett 190, innan man når kanten.
Testa och klipp en mall i papp tex så ser du skillnaden.
Jag hörde på Åsen i helgen att många gått över till 190, det borde faktiskt vara så att med ett 190 på 5,5 tum så får man mer däcksyta att lägga ner vid riktigt djupa nedlägg.

Som sagt...Precis som i sagan så är det i verkligheten...
Man kan inte äta av kakan och samtidigt ha den kvar...
Om man vill ha mycket gummi i backen så får man väl jobba lite mer med 190 och om man vill ha lite smidigare men med lite mindre grepp så får man satsa på 180... :brinnerup
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Gotland Ring är inte som andra banor... Jag körde där i tisdags, GRYMT kul bana (Sveriges bästa!) men med ett däckslitage som inte liknar något annat! Däcken får inte upp temperaturen, framdäcket ser ut som nytt men bakdäcket tar helt slut speciellt på högersidan. Det är två kurvor man tar på tvåan med mycket neddlägg som förmodligen är boven bakom slitaget. Vi släppte på returen bak men det blev inte bättre för det så det är nog beläggningen i kombination med att det är knepigt att få upp temperaturen på 3200 m slingan som ger det annorlunda däckslitaget.
Rekommenderar banan å det grövsta för er som ännu inte varit där. När den långa slingan blir klar så är det nästan läge att flytta dit...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Har också kört där med samma erfarenhet, hur kul som helst men de där två högerböjarna åt upp mitt bakdäck... fick börja ta det lugnt i dem redan efter andra passet. Hoppas de fixar dit lite grejer så man kan vända däcken och köra ner andra sidan med sen. Har ju inte hur mycket pengar som helst att lägga på däck..
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Dunlop har ju släppt D208 GP-A 190/60

profilen hos ett 180, men med 190bredd. Testa och se om du tycker om det. Jag tycker bara gott om det.

//jaG
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
SOULFLY skrev:
Trodde också det först och ringde till Öhlins eftersom jag har en Öhlinare bak men det visade sig att det endast skiljde två snäpp på returen...
Man kan inte jämföra nån sorts "standardinställning" med en riktig grundinställning. Skiljer 2 klick från vad? Öhlins har inte svaret på hur din dämpare ska ställas in! Det finns för många okända variabler för att dom ska kunna veta det. Saker som påverkar dämpningsinställning: vikt, geometri på hojen, hårdhet på fjädern, tjocklek på oljan, när dämparen servades senast, förarens tempo, körstil, däckmärke,.......

Kan lägga till lite, men du fattar nog vad jag menar. Ta dej tid nästa gång du kör på bana och känn efter hur hojen beter sej, testa sedan att ändra en sak i taget, ganska snart kommer du att märka skillnad på rätt eller fel. Glöm ej att dokumentera allt du gör så att du inte skruvar bort dej helt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top