193cm lång och svårt med ställ-storlek

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
Har en del problem att komma underfund med vad jag ska ha för storlek på skinnställ!
Jag är inte speciellt biffig, utan väger kring 90kg fördelat på mina 193cm.
Skulle tippa att en 52-54 (lite beroende på märke) skulle sitta bra på bredd, men vara åtminstone en dm för kort.
Vill jag ha rätt längd måste man väl upp på en 58-60 och då är man ju en bromsfallskärm på hojen!

Måste ju finnas fler än jag som är längre och smalare... Hur har ni gjort?

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Alpinestars är långa.

Men frågan är om en 54 är tillräckligt lång. Vill du ha helställ eller delat? Helställen/racing är oftast lite kortare för en naturlig hållning mot hojjen.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
du har ju ändå stövlar och handskar som täcker upp det som är för kort, jag är 200 cm och har storlek 54, visst det är för kort men det syns inte om man har stövlar på sig...

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
Men hur kort är stället på dig?
Kör du helställ eller tvådelat?
Hur mycket väger du?

Spelar inte så stor roll för mig om det är tvådelat eller ej!

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag kör med helställ nu, innan hade jag delat (samma storlek). ut och prova med dig och ta det minsta du får på dig, skit i hur kort det är i armar och ben det löser sig sen!

jag väger 90-95kg och det slutar under vadmuskeln, säkert 7-8 cm innan fotknölarna.

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GsxR 1000 k9
Jag har samma längd och vikt som dig kör berik strl 54.. arlen ness passar också även astars

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Du kan oxå få ett skräddarsytt ställ från PSI. Om jag minns rätt så kostar det som ett vanligt ställ.

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
Okej, PSI hade varit intressant, men man vill ju fynda nu på alla reor:tummenupp

Men de är väl bara ut å prova, eller chansa och beställa stl.54 på nätet!
Tack för hjälpen iaf!

Förresten, det här kanske är en svår fråga att svara på... men om vi förutsätter att 54 hade varit den bästa sizen, eftersom Gurra Gixxer som hade samma längd och vikt körde det. Hur stort och fel skulle en 56:a sitta?

Har nämligen blivit erbjuden ett bra ställ i stl56 för en spottstyver!

Last edited:

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jag är 193 och har ett spykeställ strl 56. Sitter väldigt thigt som det ska. Min matchvikt är ca 100 pannor.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Rackarns klunsar :näsblod Jag är 193 (iaf innan senaste kraschen...) och väger ca 83kg, antingen är det shorts å kortärmat, eller så kan jag ta med valfri polare i stället :huvet
Dock, Berik 5831 i storlek 54 (om jag inte missminner mig) sitter som målat :Bugar Skyddar bra gör det också, det har jag testat...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag är 194cm och räknar upp till 92 på vågen. 54 jacka och 56 på brallor med Berik.

Om armarna är lite korta eller benen täcker ju handskar och stövlar det. Viktigare att det sitter tajt i övrigt.

prosti

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
07, Kawasaki z750
Jag är 191cm, 92kg och kör med Berik: http://www.sportdepan.se/?artnr=68-44931 strl 54

Fick stanna senast och knäppa upp. fick ingen luft. Detta är utan ryggplatta, inte en chans att jag hade fått ner det.

Blir ett likadant tror jag i strl 56.

Förresten, ni får mitt gamla för 5000:- inhandlat iår på bike i trollhättan. Burit det endast ett fåtal ggr. Ni får chansen innan jag lägger ut det. pm:a bara

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
194 cm och 93 kilo

Alpinestars jacka i 54 passar hyggligt, aningens kort i ärmarna
Alpinestars batpants 54 lite för korta, blir lite för lite mellan ben och sko...dragigt.

I retrospekt hade jag satsat på Alpinestars långa storlekar istället men de finns ju sällan på hylla

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Man ska ju tänka på att skinställ töjer ut lite med tiden, men töjer de också ut på längden?
Ja menar ifall det sitter tait som fan i skrevet, släpper det med tiden?

//John

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
du har ju ändå stövlar och handskar som täcker upp det som är för kort, jag är 200 cm och har storlek 54, visst det är för kort men det syns inte om man har stövlar på sig...

Får du inte ont i ballarna?
Satt på mig alpinestars 52 idag och är 186 lång, och bollarna la ju sig på varsin sida!!

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
PSI-ställ är formsydda efter dig, de kostar som ett raceställ du köper i butik

jag betalade 11200 för ett formsytt ställ som sitter som det ska.

du får välja färger finns flera olika typer av ställ du kan få ditsydd text eller en logga ja du kan få mycket gjort på de ställen. :tummenupp

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Jag ska liksom så många andra ut och skaffa skinnställ, men är mycket fundersam jag med över det här med storlekar. Har problem bara med vanliga kläder. Är inte överdrivet lång, bara 190cm, men har matchvikt på ca. 65kg :va (skulle satsat på annat än långdistanslöpning så här i efterhand tror jag..)
Finns det en ärlig chans att hitta något som sitter bra, helst tvådelat?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Funderar på att minska ärmarna på mitt ställ någon som vet vem som kan sy om ställ? Får verkligen trixa som ett barn med vinter kläder för att få över handskarna.... Dainese 56 hellställ på 190/100kg

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln