1vecka ToR men vart?

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hejsan
Jag har helt plötsligt fått en vecka, inte mer, ledigt, helt oplanerat med början den 13/8.

Lättast skulle vara Norge, där har jag varit förut, men om man vill till Alperna där jag aldrig varit, hinner jag det? vilka spelar ingen roll, jag klarar max 60-70 mil per dygn. vill gärna vara där i alla fall två nätter, innan jag vänder hem igen.

Om detta är omöjligt, tipps på andra resemål där natur går före stad, vidsträkta vyer framför höga hus, och tystnad framför storstades larm.

mvh
nlx567
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Ringen
Ringen!!
lite tradigt att åka ner, ja körde bara autobahn men det går på en dag el 1.5 ca här från skåne. men nere i moseldalen fanns en hel massa riktigt fina vägar att åka på. plus ringen då såklart..
jag hade några riktigt fina dagar där nere. sen körde jag belgien-amsterdam hem. tog en vecka


Hejsan
Jag har helt plötsligt fått en vecka, inte mer, ledigt, helt oplanerat med början den 13/8.

Lättast skulle vara Norge, där har jag varit förut, men om man vill till Alperna där jag aldrig varit, hinner jag det? vilka spelar ingen roll, jag klarar max 60-70 mil per dygn. vill gärna vara där i alla fall två nätter, innan jag vänder hem igen.

Om detta är omöjligt, tipps på andra resemål där natur går före stad, vidsträkta vyer framför höga hus, och tystnad framför storstades larm.

mvh
nlx567
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Hejsan
Jag har helt plötsligt fått en vecka, inte mer, ledigt, helt oplanerat med början den 13/8.

Lättast skulle vara Norge, där har jag varit förut, men om man vill till Alperna där jag aldrig varit, hinner jag det? vilka spelar ingen roll, jag klarar max 60-70 mil per dygn. vill gärna vara där i alla fall två nätter, innan jag vänder hem igen.

Om detta är omöjligt, tipps på andra resemål där natur går före stad, vidsträkta vyer framför höga hus, och tystnad framför storstades larm.

mvh
nlx567

Nordkap? Med hemresa genom Finland?
Finlands och Norges norra delar är ganska storslagna.
-Men man kräks rätt snart på renar och skyltar som "Sameslöjd", "Souvenirs", etc...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
1) Eiffel och Hunsrück, de två regionerna norr respektive söder om Moseldalen. Krokiga vägar i mestadels mycket bra skick, vacker omgivning, nära till Nürburgring och totalt sett nära från Sverige. Gott om rimligt prisvärda privata boenden.

2) Ardennerna, bergsområdet i östra Belgien. Underbar natur, mkt kuperat, krokiga fina vägar, även här gott om små prisvärda boenden. Rätt kort transport dit.

3) Harz, tyskt bergsområde stort som ungefär halva Skåne, bara ett par timmar söder om färjorna. Extremt krokiga vägar i bra skick, på helgerna nästan för rikligt med andra hojåkare men väl värt besök.

4) Tjeckien, med eller utan Prag. Antingen norra delarna av landet, eller söderut mot Slovakien och Tatrabergen. Mycket gott finns att säga och mycket har redan sagts - i andra trådar - om Tjeckien som hojresmål. Litet längre transport dock, men med start i mellansverige snortidigt på morgonen är man i Prag sent på kvällen.
 
Last edited:

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Nu vett jag inte vart i Sverige du bor

Men om du hinner ner till Hamburg på en dag tex måndag

Måndag kväll mc tåget till munchen
framme tisdag morgon

Åker omkring i alperna tisdag – lördag

Lördag kväll tåg tillbacka till Hamburg
Söndag morgon börja hemfärden från Hamburg
 

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Dag 1, Sverige --> Hamburg
Dag 2, Hamburg --> Eiffelbergen
Dag 3, Köra runt i Eiffelbergen
Dag 4, Ringen
Dag 5, Glida upp mot Hamburg
Dag 6, Softa runt i Tyskland & Danmark
Dag 7, Åter Sverige
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Ett tips är Österrike. Underbara hojvägar med mycket fin asfalt så fort du kommer av motorvägarna.
Österrikare är ett trevligt folk och lätta att komma till tals med, lätt att hitta övernattningsrum (zimmer).
Ett populärt hotell bland svenskar är Pension Andreas i Aurach biz Kitzbühel, 5-6 km söder om Kitzbühel. Det är ett motorcykelhotell i en liten by med några hotell, några hus och en pub, det fina är att många talar en hel del svenska. :)
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Varför inte kika lite mer på sverige och åka upp till stora sjöfallet tex. inte så särskilt kurviga vägar men vacker natur. mäktigt stenblock längs vägen upp och förbi sjöfallet också som de har fått dra om vägen runt blocket i stället för att flytta det.
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Nordkap? Med hemresa genom Finland?
Finlands och Norges norra delar är ganska storslagna.

Näe jag o min fru var där redan sommaren -85 på min CB400N 560 mil ToR varav 473 i regn.

Varför inte kika lite mer på sverige.

Trååååkigt, näe Norden känns för hemtamt, inget äventyr. och samma käk överallt.

Till Frick
Jag bor i sthlm.

Vad är det för budget på ovan föreslagna resor?, jag är inte kinkig men avstår gärna stampat jordgolv, mögliga täcken samt endast kalldush och stekt gröt till frukost.
Allting ovanför det är godtagtbart, jag ämnar lämna tält samt sovsäck hemma.

Om man är lat är det någon som provat på att flyga och hyra båge?

mvh NLX567
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top