2½ minuts inslag på SVT Östnytt om nya tragikförsäkringen - med SMC´s Instruktörs ansvariga på Gotland.
LÄNK
...skulle vi inte kunna göra som i frankrike nån dag, att alla samlas utanför riksdagen eller liknande och protesterar?
//Robin
mikael n skrev:.. stavfel ..
Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?
Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?
Ja, lite mer fakta från regeringen med verkliga siffror vore intressant.Nej, det rimmar lite illa. Man ha ju hört/läst ett par sådana här reportage nu. det skulle vara intressant att få höra regeringens svar på dessa, enligt mig, legitima argument.
...men jag har ingen vettig lösning på hur det skulle kunna se ut istället.
Det enda rättvisa systemet som jag ser det är det de har i bl.a. England. Där är FÖRAREN försäkrad, då blir det plötsligt omöjligt att skenförsäkra. Antingen har man försäkring eller så inte. Nackdelen är att det bara blir dyrare för unga men skulle innebära ett slut på diskussionen om vem som egentligen äger fordonet.
wonderwizard nu är det ju inte bara 34% som det gäller då den delen endast ska stå för redan uppkommna skador. Det ska ju även bli en höjning på ca 100% av trafikförsäkringspremien för att täcka kommande skador, vilket betyder att dina 603 kr skulle bli 1411kr i månaden.
SMCs skrämselkampanj om flera hundra procents höjning ger jag inte mycket för och det känns mest som spekulationer från deras sida för att väcka så många hojåkare som möjligt.
Ja, lite mer fakta från regeringen med verkliga siffror vore intressant.
Själv betalade jag förra året ca 500:-/mån i trafikförsäkring och med en 34% höjning blir det 670:-/mån, alltså en höjning med 170:-
SMCs skrämselkampanj om flera hundra procents höjning ger jag inte mycket för och det känns mest som spekulationer från deras sida för att väcka så många hojåkare som möjligt.
Men det är fortfarande spekulationer och i många fall ren skrämselpropaganda.Det är inte SMC som räknat fram flera hundra procents höjning, senast jag läste om det så var det Folksam som trodde på ca 100->ja vem vet% (beror naturligtvis på hojmodell). Regeringen vill att den höjningen ska vara på plats senast 2009 om jag inte minns fel.
Men det är fortfarande spekulationer och i många fall ren skrämselpropaganda.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|