2½ minut på SVT om nya Tragikförsäkringen

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
2½ minuts inslag på SVT Östnytt om nya tragikförsäkringen - med SMC´s Instruktörs ansvariga på Gotland.

LÄNK
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
tycker det är så sjukt!:va
visst kommer färre och färre åka, men han har en punkt
i att många kommer köra oförsäkrat...
man är ganska glad att man har en gammal hoj!:yoparty
skulle vi inte kunna göra som i frankrike nån dag, att alla
samlas utanför riksdagen eller liknande och protesterar?
är väl fler än jag som nån dag vill ta steget upp till
en liters hoj utan att bli hemlösa!?

//Robin
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...skulle vi inte kunna göra som i frankrike nån dag, att alla samlas utanför riksdagen eller liknande och protesterar?
//Robin

Det är just va vi kommer göra - 28 april menar jag det blir - SMC kommer anordna en sådan protestdag. Närmera info kommer sen här och på www.svmc.se
Faktum är att regeringen kör över ett tjogotal remiss instanser som alla har sågad förslaget - men, vi kör på iallafall..

mikael n skrev:

Jag anser att förslaget är tragik och denne skatt och den våldsamma ökning i kostnader som kommer sen måste betyda att detta i al framtid blir Tragikförsäkringen - så enklelt är det...

Sen att jag stavar som en kratta är en annan naturlighet :D
 

sandstream

Guest
Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?

Nej, det rimmar lite illa. Man ha ju hört/läst ett par sådana här reportage nu. det skulle vara intressant att få höra regeringens svar på dessa, enligt mig, legitima argument.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?

Gnäll inte då ??:va ... Jag har 1 bil o 3 hojar , men gnäller i alla fall , i sympati med dom som lever för mc-åkningen , men på bekostnad av ett någurlunda drägligt liv.......
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Är det bara jag som tycker det är lite larvigt när en person som har råd med 2 hojar och 1 bil beklagar sig över att han kommer att få betala lite drygt en hundring mer per månad?

Om det stannar vid en hundring så är det på gränsen till larvigt, ja.
Sen kan man alltid diskutera hur rättvist det är att få betala kanske 4 trafikförsäkringar, om man nu äger så många fordon. Man kan ju på sin höjd använda ett fordon i taget.
Men jag har ingen vettig lösning på hur det skulle kunna se ut istället.
 

sandstream

Guest
Nej, det rimmar lite illa. Man ha ju hört/läst ett par sådana här reportage nu. det skulle vara intressant att få höra regeringens svar på dessa, enligt mig, legitima argument.
Ja, lite mer fakta från regeringen med verkliga siffror vore intressant.

Själv betalade jag förra året ca 500:-/mån i trafikförsäkring och med en 34% höjning blir det 670:-/mån, alltså en höjning med 170:-

SMCs skrämselkampanj om flera hundra procents höjning ger jag inte mycket för och det känns mest som spekulationer från deras sida för att väcka så många hojåkare som möjligt.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
...men jag har ingen vettig lösning på hur det skulle kunna se ut istället.

Det enda rättvisa systemet som jag ser det är det de har i bl.a. England. Där är FÖRAREN försäkrad, då blir det plötsligt omöjligt att skenförsäkra. Antingen har man försäkring eller så inte. Nackdelen är att det bara blir dyrare för unga men skulle innebära ett slut på diskussionen om vem som egentligen äger fordonet.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag ringde folksam igår & skulle teckna försäkring på min R1 -04
603:-/ mån för Halvförsäkring, 327:-/mån garageförsäkring, vilket e helt ok tycker jag

om det sedan bli ett påslag med 34% så hamnar det kanske runt 750-800:- i månaden. det är ju inte hela världen

tycker det är lite hysteri & folk verkar panikslagna.
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Det enda rättvisa systemet som jag ser det är det de har i bl.a. England. Där är FÖRAREN försäkrad, då blir det plötsligt omöjligt att skenförsäkra. Antingen har man försäkring eller så inte. Nackdelen är att det bara blir dyrare för unga men skulle innebära ett slut på diskussionen om vem som egentligen äger fordonet.

Engelsmännen lever i många fall kvar på 1800-talet, (ex. skilda kranar för varm- och kallvatten, förläggning av varmvattenledningar utanpå husens ytterväggar osv. osv.) men när det gäller försäkringar kanske dom ligger i framkant, för systemet du nämner verkar riktigt modernt och rättvist.
 

J0H@N

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Er6-n
wonderwizard nu är det ju inte bara 34% som det gäller då den delen endast ska stå för redan uppkommna skador. Det ska ju även bli en höjning på ca 100% av trafikförsäkringspremien för att täcka kommande skador, vilket betyder att dina 603 kr skulle bli 1411kr i månaden.
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
wonderwizard nu är det ju inte bara 34% som det gäller då den delen endast ska stå för redan uppkommna skador. Det ska ju även bli en höjning på ca 100% av trafikförsäkringspremien för att täcka kommande skador, vilket betyder att dina 603 kr skulle bli 1411kr i månaden.

SJUKT sjukt sjukt! Och det handlar faktiskt inte bara om man har råd eller inte! Debatten som tas upp handlar ju delvis om hur rättvist den här fördelningen är.

Jag menar bara för jag har råd men 2 bilar och en hoj så kanske inte jag tycker det är så okay att killen som idrottar för han älskar det ska få allt på ett guldfat om något händer!

Eller att rökare inte får högre livförsäkringar eller måste betala mer i sjukvård!

För vem diskuterar hur många som dör per år av lungcancer mot hur många som dör i motorcykel olyckor!

Fan nu börjar ju ungarna röka när dem är 11-12 dem kör ju iallafall inte 1000 kubik förens något senare eller?

Blir så trött på tjafset att bara för man har råd så ska man betala vad som helst och inte klaga!

Kom ihåg man blir inte rik på dem stora inkomsterna man blir rik på dem små utgifterna!
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(


SMCs skrämselkampanj om flera hundra procents höjning ger jag inte mycket för och det känns mest som spekulationer från deras sida för att väcka så många hojåkare som möjligt.

Det är inte SMC som räknat fram flera hundra procents höjning, senast jag läste om det så var det Folksam som trodde på ca 100->ja vem vet% (beror naturligtvis på hojmodell). Regeringen vill att den höjningen ska vara på plats senast 2009 om jag inte minns fel.

Då får du en höning på MINST 700kr i månaden, förmodligen mer kanske 2 kanske tom 3 gånger... inget vet.

Plus att du får en höjning på bilen. Tjoho!
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Ja, lite mer fakta från regeringen med verkliga siffror vore intressant.

Själv betalade jag förra året ca 500:-/mån i trafikförsäkring och med en 34% höjning blir det 670:-/mån, alltså en höjning med 170:-

SMCs skrämselkampanj om flera hundra procents höjning ger jag inte mycket för och det känns mest som spekulationer från deras sida för att väcka så många hojåkare som möjligt.

Visst är det som du säger, den första 34%iga höjningen är för många "kännbart, men inte omöjlig". Problemet blir nästa steg (där vi ej har siffror än), men snacket kring 100-200% får mig att bli skrämd i varje fall...

Den som lever får se...
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det som oxå är skrämmande är att de är så få som vet detta. Av dom som jag har pratat med om det här i mitt garage har ingen koll på läget. Ingen av dem kör MC men har trimmade bilar och pröjsar oxå ganska saftigt redan nu.

// Linus
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Är det bara jag som hänger upp mig lite på att om en 125 kille stavar som en kratta så blir det massa kommentarer men när Galne Dansken gör det är det ingen som yppar ett ord..

(Jag vet att "Dansken" i Galne Dansken´s namn innebär utländsk härkomst men det är ju generalsekreteraren för SMC det handlar om, han borde väl kunna stava!)
 

sandstream

Guest
Det är inte SMC som räknat fram flera hundra procents höjning, senast jag läste om det så var det Folksam som trodde på ca 100->ja vem vet% (beror naturligtvis på hojmodell). Regeringen vill att den höjningen ska vara på plats senast 2009 om jag inte minns fel.
Men det är fortfarande spekulationer och i många fall ren skrämselpropaganda.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top