2 år gammal hoj rasslar på 2:an växel

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Tjena, har en bandit -08 (dock uttagen -10) som rasslar när man går från 1:an till 2:an, men bara om motorn varvar. Håller jag in kopplingen så att motorn går ner i tomgång går växlingen fint.
När jag var på bilskolan sist och körde hade jag med mig min egen hoj och min körskolelärare sa då att det kan vara för att växlarna inte har slitit i sig än, med tanke på att den är så ny. Kan det stämma eller är det så att växeln är utsliten :confused: Hojen har gått ca:700 mil och jag är ny ägare för denna sommarn.

Tack på förhand!

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Om jag fattat dig rätt så håller du på att ta körkort nu eller hur? Det är inte ovanligt att det raslar till lite grand vid växling mellan just ettan och tvåan. Du passerar ju friläget i just det läget. Är inte varvtalsmatchningen perfekt så får du räkna med lite skrap. Detta variera dessutom mycket beroende på vilken hoj man har. Det skall inte vara några långvariga skrap, men ett kort skrap följt av ett 'slabang' när tvåan går i läge. kan man få om man vartalsmatchar lite tokigt. Det betyder inte trasig växellåda. Just när man växlar mellan ettan och tvåan måste man vra lire extra bestämd med foten tycker jag.

Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Skulle tro att det bara är en teknik att få till. Den skall verkligen inte vara sliten på så lite mil. Min har gått 8.000 och är nästan säkert orenevorad.

Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är vanligt att det smäller/låter lite högre när man går från ettan till tvåan. Dock så förstår jag inte riktigt var du menar med att rassla? Tvåans växel går in på någon hundradels sekund, Om du hinner höra någon rassel så tycker jag att du ska låta en verkstad titta på det. Suzuki har 5 års garanti från första registreringsdatum om alla servicar har skötts rätt.

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Om jag fattat dig rätt så håller du på att ta körkort nu eller hur?.
Joda, jag håller på med kortet, uppkörning om 2 veckor :yoparty

Det är vanligt att det smäller/låter lite högre när man går från ettan till tvåan. Dock så förstår jag inte riktigt var du menar med att rassla? Tvåans växel går in på någon hundradels sekund, Om du hinner höra någon rassel så tycker jag att du ska låta en verkstad titta på det. Suzuki har 5 års garanti från första registreringsdatum om alla servicar har skötts rätt.

Grejen är den att växeln inte alltid går in, ibland stannar den i Neutralt läge och när jag sen försöker igen att lägga i 2:ans växel så går det verkligen inte. Låter precis som att du försöker växla utan att koppla med en bil. Då får jag släppa kopplingen och göra ett nytt försök. Dom gångerna 2.ans växel går in på direkten är det inte ett litet "skrap" eller "rassel" ljud utan det låter ganska ordentligt (om inte motorn får gå ner i tomgång). Men det kanske är jag som är nojjig??
Hojen ska ju trottsallt in på årlig service om ca: en månad eller så så jag kan ju be dom kolla lite extra då bara för att.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Joda, jag håller på med kortet, uppkörning om 2 veckor :yoparty

Grejen är den att växeln inte alltid går in, ibland stannar den i Neutralt läge och när jag sen försöker igen att lägga i 2:ans växel så går det verkligen inte. Låter precis som att du försöker växla utan att koppla med en bil. Då får jag släppa kopplingen och göra ett nytt försök. Dom gångerna 2.ans växel går in på direkten är det inte ett litet "skrap" eller "rassel" ljud utan det låter ganska ordentligt (om inte motorn får gå ner i tomgång). Men det kanske är jag som är nojjig??
Hojen ska ju trottsallt in på årlig service om ca: en månad eller så så jag kan ju be dom kolla lite extra då bara för att.

Det låter bara som lite ovan växlingsteknik i mina öron. Just mellan ettan och tvåan får du inte såsa med växlingen.. Tar du tid på dig så stämmer kopplingens varvtal för dåligt med växellådans varvtal och då får du inte i växeln. Mc har inte synkroniserade växellådor som bilar har. När du släpper ut koplingshandtaget igen så sätter du fart på kopplingen igen oc därmed kan du få i tvåan.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hojen ska ju trottsallt in på årlig service om ca: en månad eller så så jag kan ju be dom kolla lite extra då bara för att.[/QUOTE]

Det är definitivt inget fel på kopplingen iaf då din motor utan problem ska klara av crossväxlingar.
Det låter som att drevet på tvåans växel har fått sig en smäll. Ta absolut upp detta när du lämnar in den på service.
Detta kommer att bli en garantiåtgärd som du inte behöver betala för.
Suzukis växellådor är dom absolut bästa, men det är inte ovanligt att just tvåans växel krånglar. Lämna in och få det åtgärdat!

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Det låter bara som lite ovan växlingsteknik i mina öron. Just mellan ettan och tvåan får du inte såsa med växlingen.. Tar du tid på dig så stämmer kopplingens varvtal för dåligt med växellådans varvtal och då får du inte i växeln. Mc har inte synkroniserade växellådor som bilar har. När du släpper ut koplingshandtaget igen så sätter du fart på kopplingen igen oc därmed kan du få i tvåan.

Det är definitivt inget fel på kopplingen iaf då din motor utan problem ska klara av crossväxlingar.
Det låter som att drevet på tvåans växel har fått sig en smäll. Ta absolut upp detta när du lämnar in den på service.
Detta kommer att bli en garantiåtgärd som du inte behöver betala för.
Suzukis växellådor är dom absolut bästa, men det är inte ovanligt att just tvåans växel krånglar. Lämna in och få det åtgärdat!

Okej, tack för alla svar. Nu känns det bättre iaf, ska be verkstaden att ta en extra koll när det är dags för service.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring