2.0 på högskoleprovet?

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Jag skrev 2.0 hösten 2002. Det var tredje gången totalt (1995-1.7, 1996-1.9 och nu skrev jag om förra året för resultatet räcker ju bara i fem år).

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02
2002 skrev jag 2.0, det var mitt tredje försök också.
~1994 skrev jag 1.9
~1990 skrev jag 1.8

Jag "tävlade" med syrran som skrev mellan mina år, vi höjde kravet med 0.1 var gång... Kul! Syrran gick från 1.7 till 2.0 på 3-4 försök.

Det blir så klart lite lättare om man känner igen provformen något, plus att man förhoppningsvis blir klokare med åren! :gnissla

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
Skrev 2.0 på första försöket hösten -96, en kul egotripp men inte av någon större betydelse för min framtid då jag inte hade några dragningar till statusutbildningarna. Hade redan bestämt mig för en civilingenjörsutbildning vid LTU där jag utan problem kom in på mina gymnasiebetyg. Jag provade skriva ett övningsprov online -02 när mitt resultat gick ut för att kolla att jag fortfarande kunde, och det gick bra.

Du har skrivit provet tidigare, eller? Är det någon av delarna som du har större behov av att förbättra? Kan tänka mig att resultaten på läsförståelse- och ord-momenten är svåra att förbättra genom intensivträning. Däremot går det säkert att på kort tid förbättra sig avsevärt på DTK- och NOG-delarna om man är ovan vid att lösa den typen av problem.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tycker att högskoleprovet är lite skumt. jag förstår inte riktigt vad det är som gör att vissa skriver så bra på det.
dom jag känner som har skrivit dom bästa resultaten på högskoleprovet, är inte bra i skolan och dom som är bra i skolan har inte haft alls lika höga resultat på högskoleprovet.

själv har jag bara skrivit 1,4. jag klarar inte av den svenska läsförståelsen för fem öre. när jag skrev högskoleprovet sist så gjorde jag inte ens den. jag upplever det som att jag hinner skumma mig igenom halva texten och inte mer på den lilla tid man får på sig. svenska ord gick skitdåligt också. sen hade jag så gott som fullt på alla andra delarna.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag vägrade att skriva högskoleprovet eftersom jag var rädd för att få bra på det. I så fall skulle man ju ha kämpat för gymnasiebetygen helt i onödan.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
berggren_martin skrev:
Jag vägrade att skriva högskoleprovet eftersom jag var rädd för att få bra på det. I så fall skulle man ju ha kämpat för gymnasiebetygen helt i onödan.

Exakt!

Jag kom in på högskolan utan att skriva provet överhuvud taget, det kostade ju en massa pengar också! :kocko

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
berggren_martin skrev:

Jag skrev det första i trean på gymnasiet, fick bra resultat och slutade i princip att plugga i skolan.. Gick ut gymnasiet med usla betyg rent ut sagt.

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Jag skrev 1,7 första gången, blev besviken på provet som fasen så jag gjorde det inte någon mer gång.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Kämde ur mig 1,8 första gången jag gjorde det i tvåan på gymnsiet, lillebrorsan gjorde det i nian och fick 2.0 första gången. Han kunde ta det soft på gymnasiet sen...

/Felix

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag flummade rätt mycket på gymnasiet och hade inte speciellt bra betyg, så jag skrev ett högskoleprov och fick 1.8 första gången.
Det räckte för att komma in på KTH så jag gjorde inga fler högskoleprov.
Folk som gick i min klass och hade väldigt bra betyg fick betydligt sämre på högskoleprovet, vissa fick under 1.0.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Nu sist jag skrev (2000) så fick jag 1.6, precis på övre gränsen till 1.7. (det är skitsamma egentligen... ) Jag spikar samtliga delar utom "mattedelen", för jag är sååå trög på det området.

Jag skrev första gången på gymnasiet, 1.3, och några år senare hade jag utan att göra någonting mer än att levt lite längre förbättrat resultatet med 0.3. Samma skitkassa resultat på logikdelen dock...

Jag tror definitivt att man kan öva sig till ett bättre resultat på högskoleprovet.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
VA!!!!! Sitter ni på fullt allvar och gnäller över ett hsp på 1,7!!!!????? :ajjabajja

Att få 2,0 trodde jag bara riktiga pluggisar kubde få.. Typ såna som man aldrig får träffa för att dom inte har nåt liv...
Kan bara säga RESPEKT!!! :Bugar
Skrev själv 0,9 förra gången, som fö var mitt första, och "måste" skriva minst 1,3-1,4 för att komma in i gbg på ssk utb.(har även 0,5 arb. livs erf.)

Har ni nåt tips hur man enkelt blir bättre? Har liksom tjejen där och VILL dit!!

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
henlin skrev:
Kan tänka mig att resultaten på läsförståelse- och ord-momenten är svåra att förbättra genom intensivträning. Däremot går det säkert att på kort tid förbättra sig avsevärt på DTK- och NOG-delarna om man är ovan vid att lösa den typen av problem.

Tror som du. :)
Ska man förbättra läsförståelse och ordkunskap så är det bara läsa massa böcker/texter om allt möjligt som gäller, och det tar ju sin lilla tid...

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag själv skrev 1,4 har jag för mig. Gjorde det 2 gånger och har inte för avsikt att göra det igen eftersom jag blir så ofantligt trött i skallen av det och upplever det som om jag inte fattar någonting. Summerar det med att jag inte är översmart, men inte heller dum som ett spån. Jag får helt enkelt satsa på att hitta mina kvaliteer inom andra områden.

Som kuriosa kan jag nämna att en av mina klasskompisar från högstadiet hade 3 fel när han skrev provet, och hans storebror hade alla rätt! :Bugar

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Hade en kille i min klass som fick 20.0 utan problem, men han var ändå nervös över att inte komma in dit han sökte så han skrev högskoleprovet o hade ett fel... :banana

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Du blir bättre på provet av att göra provet.
Som du ser på ovanstående så kanske du kan förbättra dig med 0,1 mellan varje prov. Om 2komma0.com är seriösa eller inte har jag ingen aning om. Jag skulle dock kolla upp priser och referenser ganska så rejält innan jag köpte deras utbildning.
Är det någon mer än jag som tycker att det är mysko att man skall anmäla sitt intresse innan man får reda på hur mycket en kurs kostar?

gladh

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
gladh skrev:
Du blir bättre på provet av att göra provet.
Som du ser på ovanstående så kanske du kan förbättra dig med 0,1 mellan varje prov. Om 2komma0.com är seriösa eller inte har jag ingen aning om. Jag skulle dock kolla upp priser och referenser ganska så rejält innan jag köpte deras utbildning.
Är det någon mer än jag som tycker att det är mysko att man skall anmäla sitt intresse innan man får reda på hur mycket en kurs kostar?

gladh

Det kostar 500spänn att registrera sig men det löste sig nu för syrran betalade in så jag använder hennes lösen :hihi

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Är 2,0 det högsta snittet man kan ha? Totalt sett? :va Finns ju lite historier om folk som gick ur skolan för XX antal år sedan med 5,0 i snitt. :confused:

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...