2.0 på högskoleprovet?

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Jorrd skrev:
Är 2,0 det högsta snittet man kan ha? Totalt sett? :va Finns ju lite historier om folk som gick ur skolan för XX antal år sedan med 5,0 i snitt. :confused:

Du har nog blandat ihop det här lite, 2.0 är det högsta man kan få på högskoleprovet. I skolan, på den tiden de använde sifferbetyg kunde du ju dock få 5.0 i snitt om du hade femma i alla ämen.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
KalleBalik skrev:
Du har nog blandat ihop det här lite, 2.0 är det högsta man kan få på högskoleprovet. I skolan, på den tiden de använde sifferbetyg kunde du ju dock få 5.0 i snitt om du hade femma i alla ämen.

Aha nu klarnar det till lite, och 2,0 på HSP är jättebra eller medelbra? Jämfört med snittet man kan få via "riktiga" betyg?
*Sistaårig gymnasiestudent så detta är lite främmande :död *

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jorrd skrev:
Aha nu klarnar det till lite, och 2,0 på HSP är jättebra eller medelbra? Jämfört med snittet man kan få via "riktiga" betyg?
*Sistaårig gymnasiestudent så detta är lite främmande :död *

2,0 på högskoleprovet är jävligt bra, det är ju det högsta man kan få.. Jag gjorde det i höstas och hade bara 1,5!! :huvet
Som tur är har man ju en ny chans nu... :banana

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Syss skrev:
2,0 på högskoleprovet är jävligt bra, det är ju det högsta man kan få.. Jag gjorde det i höstas och hade bara 1,5!! :huvet
Som tur är har man ju en ny chans nu... :banana
Snittet ligger på 1,0, så 1,5 är riktigt bra ändå.

Visserligen finns en del totalt omotiverade som bara sitter och fyller i kråkor för att testa på, och även dom som som övat in sig på testet genom att göra det 10 ggr tidigare (vet inte hur detta påverkar fördelningen och snittet). Hur som helst så behöver du inte slå huvet i väggen för "bara 1,5".

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tänkte skriva det nu i tvåan, men det är försent att anmäla sig nu va? aja ska göra det nån gång iaf.. Min lärare sitter med och gör provet så vi har listan på alla svenska orden som e med i den delen 1/3del av provet!? ...tror det är över 2000ord de väljer mellan med det hjälper säkert lite att gå igenom dem :)

Jorrd: 5,0 är betygs snittet, när betygskalan var 1-5... samma som 20.0 idag med ig-mvg systemet... detta är betyg på ett ända prov som vem som hälst får göra...

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Fearless skrev:
folk klagar på 1,5.. jag hade 0,3 och nej jag är inte efterbliven,, tur att betygen är betydligt bättre..

Jag är inte missnöjd med 1,5... Jag tror och hoppas att det kan ta mig in på universitet.
Men det är klart att man alltid hoppas på att få bättre! :)

Och det är ju inte utan att man känner sig lite korkad när man läser om folk här som fått 1,9 på första försöket... Men man kan ju låtsas att de är blivande Einstein allihopa, så kan man vara nöjd med det man har. ;)

Gick med
20 Dec 2003
Hoj
1198 Vafanculo
Syss skrev:
Jag är inte missnöjd med 1,5... Jag tror och hoppas att det kan ta mig in på universitet.
Men det är klart att man alltid hoppas på att få bättre! :)

1,5 ska du vara nöjd med.. borde ta dig in på de flesta utbildningarna med det resultatet. Sen ska man ju ta det de andra säger med en nypa salt.

Inget illa, men någon sa att ens brorsa fick 2,0 i i 9:an.. de ´skulle jag vilja se

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Det är nog rätt vanligt att har man lätt för såna här prov vänjer man sig vid att bara glida igenom skolan, medan de som pluggar hårt ofta får bättre betyg trots sämre resultat på högskoleprov och liknande.
:va
Visst övning kan säkert vara bra, men jag är för lat för sådant. Och betala 2komma0 för något som är gratis verkar ju rätt korkat, gå in på högskoleprovets hemsida istället: :7peta
http://www.umu.se/edmeas/hprov/
Här kan ni öva er på gamla prov för att lära sig hur de är uppbyggda, här finns också normeringstabeller om man är nyfiken på fördelningen mellan olika resultat. T.ex. kan nämnas att endast 15% av provdeltagarna fick 1,5 eller bättre.
Sista anmälningsdag var 15 februari, nästa anm.dag 15 sept...

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Lite fusk att kunna göra ett tjaskigt prov med lite svenska ord och komma in lika lätt som andra som sliter hela gymnasiet?

Har dock märkt vilka det är som hoppar av brorsans skola (KTH).

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
BlueNote skrev:
Lite fusk att kunna göra ett tjaskigt prov med lite svenska ord och komma in lika lätt som andra som sliter hela gymnasiet?

Har dock märkt vilka det är som hoppar av brorsans skola (KTH).

För att komma in på en utbildning så måste du ha godkänt i de amnen som krävs för behörighet till utbildningen i fråga. Högskoleprovet är bara en urvalsmekanism bland andra.

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
kajlyl skrev:
Min lärare sitter med och gör provet så vi har listan på alla svenska orden som e med i den delen 1/3del av provet!? ...tror det är över 2000ord de väljer mellan med det hjälper säkert lite att gå igenom dem :)

Om detta är sant (var är en tvivelsmiley när man behöver en?) så börjar man ju förstå varför "ungdomen" har svårt att skilja på rätt och fel.
/Joel

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...