2+1 skall bli säkrare kanske behöver Trafikverkets bygga om

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Regeringen utreder säkrare mitträcken​

PUBLICERAD: 18 JUN 2021, KL 11:44
ÄMNEN I ARTIKELN: TRAFIKSÄKERHET 2+1-VÄG MOTORCYKLIST VISA FLER...

Infrastrukturministern Tomas Eneroth vill öka trafiksäkerheten och ger Trafikverket i uppdrag att bland annat utreda hur mitträcken bör vara utformade. ”Det här är en mycket trevlig nyhet och alla motorcyklister är överlyckliga i dag”, säger Sveriges motorcyklister, SMC:s, Maria Nordqvist som kämpat för säkrare mitträcken i drygt 20 år.
Mitträcken och så kallade 2+1-vägar har ökat trafiksäkerheten i Sverige på ett tydligt sätt och antalet allvarliga mötesolyckor har minskat drastiskt.
Men ända sedan räckena började byggas för drygt 20 år sedan har Sveriges motorcyklister, SMC, kämpat för bättre utformade räcken. SMC var tidigt kritiska mot att motorcyklister kan skadas när föraren glider under räcket och skadas av stolpar. Envist har SMC försökt påverka ansvariga politiker.
Och nu verkar SMC ha fått gehör. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (bilden ovan) ger Trafikverket i uppdrag att se över trafikmiljön för motorcyklister och utredningen ska komma med konkreta förslag om hur vi kan förbättra trafiksäkerheten.
– När vi nu gör en stor satsning på infrastrukturen med en budget på över 900 miljarder kan vi inte och får vi inte ha en trafikmiljö som ökar riskerna för motorcykelförare, säger Eneroth till Teknikens Värld.
– Jag har varit frustrerad över det här en längre tid och nu vill jag se konkreta och tydliga förslag. Det kan handla om slätare räcken, underglidningsskydd eller att entreprenörer måste städa undan grus och verktyg på ett mycket bättre sätt än i dag.
Mitträcken har fört mycket bra med sig, men för tvåhjulsburna är utformningen av räckena farlig.
Mitträcken har fört mycket bra med sig, men för tvåhjulsburna är utformningen av räckena farlig. Foto: Thorsten Alm / Vägverket

Välkommet besked​

Antalet dödsolyckor med motorcyklister har de senaste åren legat på historiskt sett låga nivåer med 28-29 döda per år.
– Det är för många. Nollvisionen måste gälla även här. Det är få trafikanter som är så välutbildade som organiserade motorcyklister och jag vill se fler motorcyklar i en säkrare trafikmiljö, säger Tomas Eneroth.
För Maria Nordqvist på SMC är det här ett välkommet besked och en utredning hon kämpat för länge.
– Att höra en svensk minister säga att han vill ha fler motorcyklar är sensationellt. Det här är så välkommet. Antalet motorcyklar har ökat världen över och motorcykeln är ett bra sätt att minska trängsel och förbättra klimatet, säger Nordqvist.

Mitträcken en symbolfråga​

Mitträcken har blivit en symbol för hur satsningen på vägar och säkrare trafik prioriterat olika fordon framför andra. Det vill Eneroth ändra på.
– Det har varit viktigt att stoppa krockvåldet från tunga fordon. Det är bra men vi kan inte lägga större ansvar på motorcykelförare än på andra förare. Vi vet att förare kommer att begå misstag men det misstaget ska inte leda till en dödsolycka. Vi kan inte ha mitträcken som strimlar motorcykelförare, vi måste kunna göra bättre än så, säger Eneroth.
Eneroth ser också en ökad digitalisering och 5G-nätet som ett verktyg att förbättra informationen. Fordon kan prata med varandra och förare kan få veta att det finns vägarbeten, hala vägbanor och mötande fordon bakom en kurva.
– Här hoppas jag att mc-branschen är med och utvecklar de verktygen. Det kan göra stor skillnad, säger Eneroth.
Trafikverkets utredning ska presenteras den 30 oktober.
– Det här är helt rätt i tiden och vi är otroligt glada över att det händer nu. Det är en trevlig dag för alla som kör motorcykel, säger Maria Nordqvist.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
”Det här är en mycket trevlig nyhet och alla motorcyklister är överlyckliga i dag”, säger Sveriges motorcyklister, SMC:s, Maria Nordqvist som kämpat för säkrare mitträcken i drygt 20 år.
– Det här är helt rätt i tiden och vi är otroligt glada över att det händer nu. Det är en trevlig dag för alla som kör motorcykel, säger Maria Nordqvist.
De vill roffa åt sig allt du äger och har. När det sedan passar så slänger de lite smulor tillbaka - det är som en lek för dem. Smulor de kunde slängt tillbaka för länge sedan.

Men visst visst.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Detta har det ju babblats om i hur många år som helst nu. Grejen är att det kostar ingenting att babbla och får inga konsekvenser när det man babblar om inte genomförs. Det är ju inte direkt så att det är svårlösliga problem som saknar konkreta förslag till åtgärder. För att något skall hända krävs verkliga incitament för lata/inkompetenta myndighetsaktivister och entreprenörer att börja göra på något annat sätt.

Om det nu ens blir något av den här utredningen misstänker jag att när åtgärderna väl kommer är de så urvattnade och man har fortfarande inte gjort något åt incitamenten enligt ovan, så i praktiken kommer mycket lite att hända. Däremot kommer man säkert ta tillfället i akt att försöka krydda anrättningen med lite kontrollåtgärder och annat som i själva verket är negativt för motorcyklister. Det vet ju alla att den främsta anledningen till rullgrusolyckor är att man kört för fort och vad gäller vajerräcken kan ju problemet enkelt lösas genom geofencing så att motorcyklister inte riskerar hamna på sådana vägar.

Hmm, undrar vad det är som gjort mig så cynisk…
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Detta har det ju babblats om i hur många år som helst nu. Grejen är att det kostar ingenting att babbla och får inga konsekvenser när det man babblar om inte genomförs. Det är ju inte direkt så att det är svårlösliga problem som saknar konkreta förslag till åtgärder. För att något skall hända krävs verkliga incitament för lata/inkompetenta myndighetsaktivister och entreprenörer att börja göra på något annat sätt.

Om det nu ens blir något av den här utredningen misstänker jag att när åtgärderna väl kommer är de så urvattnade och man har fortfarande inte gjort något åt incitamenten enligt ovan, så i praktiken kommer mycket lite att hända. Däremot kommer man säkert ta tillfället i akt att försöka krydda anrättningen med lite kontrollåtgärder och annat som i själva verket är negativt för motorcyklister. Det vet ju alla att den främsta anledningen till rullgrusolyckor är att man kört för fort och vad gäller vajerräcken kan ju problemet enkelt lösas genom geofencing så att motorcyklister inte riskerar hamna på sådana vägar.

Hmm, undrar vad det är som gjort mig så cynisk…
Igen. Klok som en räv.

Jag skulle bli förvånad om det är något som är netto-positivt och frihetligt som vi kommer att få se men jag blir gärna överraskad.

Edit. En ursäkt kanske vore på sin plats också.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Måste säga att jag är positivt överraskad.
Vill gärna se förslagen först men bara att nämna motorcyklister och säkerhet i samma stycke är ett steg framåt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top