Radfyra är trots allt ganska bekvämt att skruva med tycker jag, inga avdragare och sånt skit behövs för att dela motorn, rätt gött.
Jämfört med stånka och twin alltså, v-twin då såklart.
Dela motorn gör man ju på 15 minuter om det är en radmotor, efter att man har skruvat loss den från ramen vill säga.
Jo det är sant, det dumma är bara att tanken måste av redan för så enkla saker som att byta stift, och att motorn måste ur ramen för så enkla saker som ventiljustering på många radfyror. På min hoj tar man lätt ur stiften med skiftnyckel, fast då måste man först ta av tändkabelskon
Det trista med radfyror är att de inte är gjorda för att hålla liv i tycker jag, kamaxlarna är lagrade direkt i alumiumgodset isf för med rull- och kullager som på HD och Ducati tex.
Och andra gånger man drar kamöverfallsbultarna på många radfyrelitehojar så brukar gängorna inte sällan komma upp trots att man drar till angivet moment. Åas finns det ju gott om beggade toppar och hela motorer till dessa för bara några tusenlappar eftersom så många hojar blir kraschade varje år.
Men visst radfyresporthojarna fina maskiner med imponerande prestanda, men inte så kul att hålla liv i när det väl börjar bli slitet. En HD kan man renovera i evighet.
Tycker jag.
Nu blir vi snart bannade för OT
Ang. FZR/thundercat/thunderace undrar man hur i helvete de yamahateknikerna tänkte, när de trolla dit ett par bultar som gör att man blir tvingad att riva ner hela motorn pga växellåderenovering.
Ja den konstruktionen är störd, jag trodde inte mina ögon.
Det vore ju ursäktat om det var en monsterhoj med exeptionell litereffekt. Som typ Busamotorn. Det känns så konstigt att den sistnämda är helt normalt uppbyggd medan den modesta pendlarhojen Thundercat med stålram har en sån jucklokonstruktion