2:ans växel hoppar ur

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Hej!

Har hittat en billig zxr 750, normalpris för en 92:a uppskattar jag till 27-32 papp, för den här ska dom ha 17´000 men då är hastighetsmätarvajern av = ingen aning hur långt den gått :va , tvåans växel hoppar ur när man varvar upp den. Även någon bussning som satt vid växellådan var kass Går detta att göra något åt? Vad beror felet i växellådan på? Är det här bara skit :mad: eller skall man slå till? :tummenupp Har ju nyss tagit kortet och är inte säker på vad som går att fixa och vad man skall akta sig för.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Pruta till 12' och laga skiten. Det är inte jättelätt, men definitivt inte supersvårt heller.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tvåans drev ca 3000 pix. Packningar, 1000. Dvs om du gör det själv.
Inlämnad på en verkstad lär dom ta minst 12k för det.
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Är det något som säger att inte resten av växlarna rasar strax efteråt. Vad beror felet på? Slarvig växling?, rent slitage för en 92:a? Jag har inte jobbat med motorer förut, kan en person som inte på något sätt har tummen mitt i handen lösa en sån här grej mha en verkstadshandbok?
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tjabba!

Jag har haft en zxr750-92:a som jag plockade isär i delar o satte ihop sen igen. Det går faktiskt bättre än du tror på så länge du har mekboken, plats att vara på samt rätt verktyg! kom ihåg verktygen! Jag skulle ha slagit till iaf!
Är inte kung på motorer direkt men lite vett har jag kvar i skallen! så du bör klara dig....

mvh/bivvo
 

Gemet

Totalt användarvänlig
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1-00
TaJ skrev:
Är det något som säger att inte resten av växlarna rasar strax efteråt. Vad beror felet på? Slarvig växling?, rent slitage för en 92:a? Jag har inte jobbat med motorer förut, kan en person som inte på något sätt har tummen mitt i handen lösa en sån här grej mha en verkstadshandbok?
Har en 89:a själv som INTE har problem med växellådan och den har gått 5800 mil.
Personligen skulle inte jag köpa en hoj som har problem med växellådan, allra helst inte 2:ans växel, det är ju där det händer nåt på kawan.

Hur är det, hoppar den ur även när du motorbromsar på 2:an ?

För priset du lagar växellådan för kan du nästan köpa en ny motor på skroten.
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Behövs det en jäkla massa specialverktyg? Gissningsvis behövs momentnyckel och liknande
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Den är inte min ännu, jag funderar. Kanske är det bättre att avvakta och hitta en för sisådär 25papp som funkar.
 

Gemet

Totalt användarvänlig
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1-00
TaJ skrev:
Den är inte min ännu, jag funderar. Kanske är det bättre att avvakta och hitta en för sisådär 25papp som funkar.

Jag tycker faktiskt att som första hoj ska du ha nåt som funkar.....
Du som nyss fått kort ska inte ha nåt skrammel.
Försäkringar + däck + service osv kostar ganska mycket så inköpspriset
på din första hoj är ganska oviktigt - det äts snabbt upp av det jag nämnde.

/Gem
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Som Gemet säger så är det nog bra att satsa på nåt som funkar först. Eftersom du inte har så mycket erfarenhet kanske du inte riktigt vet hur hojen "ska kännas", och missar kanske att upptäcka fel som en erfaren förare hade märkt direkt. Bara en tanke! :)
 

"turken"

japaner, japaner...
Gick med
20 Jul 2004
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
gixxer750-98, köp den!
Gemet skrev:
Jag tycker faktiskt att som första hoj ska du ha nåt som funkar.....
Du som nyss fått kort ska inte ha nåt skrammel.
Försäkringar + däck + service osv kostar ganska mycket så inköpspriset
på din första hoj är ganska oviktigt - det äts snabbt upp av det jag nämnde.

/Gem[/QUOTE

Håller med Gemet...

Även om du köper en hel så kan du ge dig fn på att det rusar iväg i omkostnader ändå... R-hoj = dyyyyrt men värt vartenda spänn. Debutåret ska du njuta av så köp ingen hög som blir stående, då är det värt att kosta på lite mer... De är minst lika dyra som fruntimmer i drift(sorry tjejer). :hihi
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
PacMan skrev:
Som Gemet säger så är det nog bra att satsa på nåt som funkar först. Eftersom du inte har så mycket erfarenhet kanske du inte riktigt vet hur hojen "ska kännas", och missar kanske att upptäcka fel som en erfaren förare hade märkt direkt. Bara en tanke! :)


Förmodligen har ni helt rätt, även om jag inte har tummen mitt i handen så är ju inte mekandet det första man vill börja med, egentligen är det bara min otålighet som får för sig att köpa sånt här. Faan det stämde ju så bra, jag har 18 papp nu och planerar egentligen att hitta en zxr till våren för sisådär 25-27´000. Men då måste jag ju vänta tills dess. :huvet Jag har nu tagit mig i kragen och låter bli att köpa. Någon annan som har ett lämpligt objekt, en zxr 91-92 för sisådär 25´000 :banana
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
valmers skrev:
Det lömska crossus växlus syndromus slår till igen.

Nejus detus ärus det intus! Däremot har jag lärt mig åka bakhjul på den, men alltid med koppling.

Den hade förresten gått runt 6000 mil när jag gjorde mig av med den. 2:an är så kronslut så man ska vara nöjd om man kommer 20 meter på den, dessutom var bakdämparen paj också. Så kolla om den är fixad om det är nån som är spekulant.
 

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Japp det har varit 17papp sedan jag startade tråden. Jag har efter många bra tips och annan info valt att spara mina 17`000 till våren.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top