2 frågor ang Husa

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
The-PatriX skrev:
Inte om man ska tro forumet här så, sökte efter "föregistrering" och svaret som popade upp var att man endast behöver skicka in ett papper till vägverket och så skickar de tillbaka en registreringsskyllt som tack för besväret :banana
hoppas det är gratis också.. :hihi

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
philsson skrev:
hoppas det är gratis också.. :hihi
Som jag mfl sagt tidigare är det bara att skicka rätt papper så komme skylten. Det ÄR gratis har jag för mig. Men sen kommer skatt, registerhållning osv..

Har du inte CoC vette fan men ALLT GÅR!! Bara man lägger ner rätt tid och pengar men jag skulle inte göra mig besväret.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Supermoto skrev:
Som jag mfl sagt tidigare är det bara att skicka rätt papper så komme skylten. Det ÄR gratis har jag för mig. Men sen kommer skatt, registerhållning osv..

Har du inte CoC vette fan men ALLT GÅR!! Bara man lägger ner rätt tid och pengar men jag skulle inte göra mig besväret.

Ungefär precis samma som dom sade till mig på vägverket precis.
Är den förregistrerad så går det att LV-regga den utan problem sade killen :yoparty.

Men jävla vv, först så fick jag sitta i telefonkö i 5min för att komma till växeln, och sedan i 7min för att bli kopplad till nästa person, och då kopplades det ner :mad:. Andra gången tog det bara 5min att komma fram och få svar :tummenupp.

Btw, CoC intyget verkade ju helt överflödigt eftersom är det förreggad så fanns tydligen alla uppgifterna i deras databas.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
The-PatriX skrev:
Ungefär precis samma som dom sade till mig på vägverket precis.
Är den förregistrerad så går det att LV-regga den utan problem sade killen :yoparty.

Men jävla vv, först så fick jag sitta i telefonkö i 5min för att komma till växeln, och sedan i 7min för att bli kopplad till nästa person, och då kopplades det ner :mad:. Andra gången tog det bara 5min att komma fram och få svar :tummenupp.

Btw, CoC intyget verkade ju helt överflödigt eftersom är det förreggad så fanns tydligen alla uppgifterna i deras databas.
hmm.. låter ju kanon.. så de sa att om den är förreggad så behövs de bara ringas ett samtal i princip då eller hur skulle man gå tillväga för att LV regga?.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Men som jag tidigare sagt så är det oftast e-förreggade flertalet hojar är och inte lv-förreggade.
Oftast handlar det om avställda hojar som går att e-reg igen.

ett exempel på e-förreggad hoj

Står det inget om lv-reg så är det till 99% e-förreggistrerad hojen är.

Last edited:

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Hmm det här blir ju bara mer och mer snurrigt, jag kör i alla fall på att det går att regga en Nyare Husa 02-0X som landsvägs hojj.

1. Finns tydligen CoC intyg för dem, har jag inte missförstått vad det är så intygas det bla av tillverkaren att bullerkrav osv godkänns osv

2. Killen på vägverket jag snackade med idag sade att om hojjen är "Föregistrerad" så går det att landsvägsregistrera den, för att vara extra säker så frågade jag igen om han verkligen menade landsväg och gav även ett ramnummer till en FE650S 02´a och det var tydligen fritt fram.

Men i alla fall, är ledig på måndag så jag ringer till Husaberg då och frågar rent ut villka av deras hojjar som går att landsvägsregistrera och ifall de har ett hum om hur det ska gå till.

Men nu som har Husor med plåtar, kör ni e-reggat eller har ni lv-reggat dem?

Söker man på vissa regg nummer på vv.se så stöter man på många FE650S med 6 och 9Kw, tydligen så ströps de ner från fabrik för att uppfylla bullerkraven villka e-reggade hojjar har dispens för? Rätta mig om jag har fel nu...

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
The-PatriX skrev:
Söker man på vissa regg nummer på vv.se så stöter man på många FE650S med 6 och 9Kw, tydligen så ströps de ner från fabrik för att uppfylla bullerkraven villka e-reggade hojjar har dispens för? Rätta mig om jag har fel nu...

Stämmer bra, Alla lv-reg husaberg och ktm har 6-9kw för att klara bullerkrav.
(frågan är om det finns någon som kör lagligt...)
De ktm exc och husaberg som finns lv-reg är årsmodell runt 00 och framåt. Angående äldre hojar får man gå den hårda vägen med bullertest osv.

2. Troligen är det CoC den har när han menar förreggad. Fast då får du bara ha 6-9kw på utgående axel för att köra lagligt.

Last edited:

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Såja nu har man snackat med Husaberg då, från modell 02 så är det lungt, de som är reggade med 6-9Kw är LV och inget annat, köper man en icke reggad så är det inga problem där inte. Är man osäker så är det bara att ringa dit och be dom kolla upp hojjen.

Passade även på att ställa 10poängs frågan.

Vad är det för strypningar och vart sitter dem:

Plast över luftfiltret (stänger väll av halva luftburken).
Throttelstopp i förgasaren
Galler i ljuddämparen
Mindre munstycke

That´s it, :banana Klaaaaaaaaart grappen ska ha en husabeeerg

Edit: Tänkte lägga till att det kostar 1010:- att regbesikta hojjen om den inte redan är registrerad....

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
philsson skrev:
Fjädringen har jag inte räknat på men annars verkar det nästan billigare att köpa en enduro + motardfäljar och skivor. Ok och dämpning måste jag kolla upp dock. Hur funkar det fram med dämpningen. Hur ändrar man hårdheten där?

Ang reggbesiktningen vad bör jag förvänta mig för strul. Är det något mer än att montera dit blinkers, tuta och lampor eller de kanske är mer pill än så. Kanske någon här på forumet som reggat om en Husa.

Har kört FE med motardkit sen i april nu och det är inga problem med fjädringen. Bara att tweaka lite så blir den bättre lämpad för gatåkning, mer comp och slöare retur.

Men nu har jag kastat tillbaks och ska köra grus/slask :tummenupp

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
philsson skrev:
Räknas det om den varit E reggad?.. :rolleyes: och E besiktigad?.

Ingen aning, men gissar på att du får göra en helt ny reg besiktning iom att E-reggade hojjar har lysen fram och bak, bullerkraven berörs dom inte av. Så nog får du göra det :), inga problem alls att reg besikta, reggade in min förra bil och det gick som på rälls, bara man betalade :gråta.

Priserna för reg besiktning finns på www.vv.se i alla fall.

Bullertest vet jag inte vart man kan göra, tror att besiktningen har slutat med det, eftersom dom kräken slutade göra bromsprov för ett år sen ungefär och det fanns då bara ett företag med ett enda serviceställe någonstanns ute i bushen som gjorde det.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Carpe me skrev:
Ingen aning, men gissar på att du får göra en helt ny reg besiktning iom att E-reggade hojjar har lysen fram och bak, bullerkraven berörs dom inte av. Så nog får du göra det :), inga problem alls att reg besikta, reggade in min förra bil och det gick som på rälls, bara man betalade :gråta.

Priserna för reg besiktning finns på www.vv.se i alla fall.

Bullertest vet jag inte vart man kan göra, tror att besiktningen har slutat med det, eftersom dom kräken slutade göra bromsprov för ett år sen ungefär och det fanns då bara ett företag med ett enda serviceställe någonstanns ute i bushen som gjorde det.
Vad jag läst mig till så behövs ingen bullermätning för COC typgodkända hojar.

dodger

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
yamaha xt600e
ok, nu undrar jag också om det här. ska köpa en e-reggad fe 501 03:a imorgon som jag tänkt få lv-reggad. Vilka problem kan jag stöta på? eller e det bara att boka tid på sbp och hoppas på det bästa. Måste jag ha intyg med mig fast den redan är e-reggad?

En redogörelse på detta skulle sitta fint

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
dodger skrev:
ok, nu undrar jag också om det här. ska köpa en e-reggad fe 501 03:a imorgon som jag tänkt få lv-reggad. Vilka problem kan jag stöta på? eller e det bara att boka tid på sbp och hoppas på det bästa. Måste jag ha intyg med mig fast den redan är e-reggad?

En redogörelse på detta skulle sitta fint
Om hojen är godkänd för gata så finns ett COC intyg att beställa hos tillverkaren.
Ring till husaberg och be dem komma upp om den hojen du just är intresserad utav har några COC papper för LV registrering.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA