2 Frågor om oljor

Woods0626

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ZR-7 -00
Hejsan

Jag är ny här på forumt och har precis köpt min första hoj som jag ska försöka ta kortet med. (ZR-7)

Så kommer nog slänga in lite nybörjarfrågor här, tänkte börja på en gång.

Jag tycker min hoj är väldigt mjuk i framgaffeln, man kommer nästan ner i botten bara man trycker ned den, så läste jag i mc-boken att man kan fylla på med gaffellolja i framgaffeln för att den ska bli hårdare?

1. Stämmer detta och hur gör jag detta? Såg inte direkt något "påfyllningsrör" :)

Vilken olja ska jag köpa isåfall?

2. Sen tänkte jag byta olja på hojen också, duger biltemas oljor tro? Och isåfall vilken ska jag köpa?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Angående motorolja, så finns det två gigantiska trådar på forumet som utreder varenda tänkbar aspekt.
Vill du slippa läsa igeom dessa, så kan jag svara:
Ja.
Oljan i framgaffeln har som första uppgift att dämpa rörelsen vid snabba rörelser.
Detta gör den genom att tvingas genom små hål vid fjädringsrörelse.
Ju snabbare rörelse, ju mer dämpar oljan.
Framgaffeln är lufttät (nästan).
Ovanför oljan finns luft.
Ju mer gaffeln trycks ihop, ju högre tryck blir det på luften.
Därav blir fjädringen hårdare.

När man byter olja i framgaffeln behöver man därför en olja av rätt viskositet för att dämpningen skall bli lagom.
Oljemängden måste vara rätt för att ge rätt progresivitet.

Ingen katastrof om något blir fel.
Men lika bra att göra rätt.

BTW: Välkommen.

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Tjena!

Jo du kan fylla på olja i gaffeln men jag föreslår att du byter gaffel olja helt och hållet. Du kan lika gärna byta gaffeltätningar när du ändå har gaffeln isärplockad. Dom går loss på ca 200 spänn och är lätta att byta. Gaffeloljan kan du med fördel köpa på biltema. Kolla upp vilken viskositet du ska ha för just din modell i din handbok. Oftast är det 10W. Sådan olja finner du här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=140343

Hur du byter gaffeltätningar kan du läsa mer om i Dr.Bikes guide här på SH. Och den tråden hittar du här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162368

Motorolja till hojen kan du också köpa på Biltema, om den är bra eller dålig låter jag vara osagt alla har olika åsikter i detta ämne. Även här får du kolla upp i din handbok vilken olja som just din hoj vill ha.

Hoppas du blev något klokare!

Välkommen till SH :tummenupp

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Hade samma hoj när jag skulle ta kortet, dämpningen är skit på den hojen frågan är om det går att göra någe åt den med bara olje byte.

Motoroljan köpte ja från biltema fungerade klockrent

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
För mjuk gaffel kommer man bäst åt genom att byta till hårdare fjädrar. Mer eller tjockare olja ökar dämpningen och/eller minskar känsligheten. Du ska inte bara fylla på olja, då är den till slut full och oljan kan inte förflytta sig vilket gör att gaffeln inte rör sig alls... Men självklart skadar det aldrig att byta till ny olja, speciellt om hojen är några år. Det kan göra underverk.

Motorolja kan du köpa på Biltema om du vill, så länge du köper den syntetiska MC Racing eller vad den heter. Du ska däremot aldrig använda motorolja för bil. Sen brukar det stå i handböcker och sånt, så det är sällan så komplicerat som det kan verka.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För mjuk gaffel kommer man bäst åt genom att byta till hårdare fjädrar. Mer eller tjockare olja ökar dämpningen och/eller minskar känsligheten.

Nej inte riktigt. Det fina med att fylla på mer olja i gaffeln är just att gaffeln fortfarande är mjuk och fin för småskit samtidigt som den blir styvare i slutet på kompressionen. Fram till en viss gränsförståss så man måste ju hålla sig inom rekomenderade nivåer.

Men med tjockare olja har du rätt.

En gaffel med styvare fjäder känns mer styv redan från början.

Och som redan sagts så bör man först serva gaffeln(och bakdämparen) innan man börjar laborera med nåt annat.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Lägg pengar på ett riktigt kvalitets oljefilte. Men enligt min åsikt så är biltemas racing olja helt ok

Seaknight

Kan inte hjälpa att jag är så långsam
Gick med
25 Jun 2005
Hoj
Ducati 748 -96
Biltemas oljor är helt ok om man använder dem till det de är avsedda för, så köp den bästa MC-oljan till motorn. Leverantörer av olja har ett kvalitetssystem som gör att bra olja inte kan säljas som "Shell" "Statoil" osv. men det är nästan samma olja, viktigare med bra filter.
Vad gäller gaffel, byt till det som är specificerat från tillverkaren och se hur det blir. Jag tror inte gaffeln skall vara speciellt styv på den hojen du har.
Vissa hojar skall vara förlåtande, andra skall mer direkt tala om för föraren vad som händer...
Det finns inga dåliga motorcyklar, men man skall använda dem för det de är tillverkade för !!!

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Nån som kan skriva en snabb guide om oljebyte på en ZR7. Mängd olja, vilket filter tillvägagångssätt osv? Tack på förhand..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati