2 saker.

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
Loy skrev:
2391364 Ähh, slå över gör han väl inte i första taget, isf är det ju bara att släppa bromsen :näsblod

Fast det kanske inte är en särskilt intelligent idé att prova på asfalt. Prova på grus om du nu tvunget måste göra det, samma effekt fast mindre farligt.

Mindre farligt? Ja, det beror väll på var den gränsen går, Man kanske inte dör lite lätt, men vafan man lär skada sig o få feta sår/trasiga skydd.. Du måste nog kunna köra ganska bra för att kunna ligga rakt o låsa framdäcket på grus, med tanke på att om du kommer lite snett så glider framhjulet undan, och det är lätt hänt att man ramlar, och då gör ju grus ondare.. Så jag skulle inte testa det heller.. Men det bästa är väll o köra lite o lära känna hojjen, o sen köra i 70 o sakta dra in bromsen (inte så den bromsar sakta, utan lite snabbare, så att man lyfter lite), och sen upprepa tills man tillsist har lyckats låsa däcket, men iof, det är ju kanske inte många som orkar hålla på så länge, utan tycker det verkar ganska enkelt ändå att bara testa, och lyckas

Jag reserverar mig för stavfel, jag är trött..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
dezyn skrev:
2391485 Mindre farligt? Ja, det beror väll på var den gränsen går, Man kanske inte dör lite lätt, men vafan man lär skada sig o få feta sår/trasiga skydd.. Du måste nog kunna köra ganska bra för att kunna ligga rakt o låsa framdäcket på grus, med tanke på att om du kommer lite snett så glider framhjulet undan, och det är lätt hänt att man ramlar, och då gör ju grus ondare.. Så jag skulle inte testa det heller.. Men det bästa är väll o köra lite o lära känna hojjen, o sen köra i 70 o sakta dra in bromsen (inte så den bromsar sakta, utan lite snabbare, så att man lyfter lite), och sen upprepa tills man tillsist har lyckats låsa däcket, men iof, det är ju kanske inte många som orkar hålla på så länge, utan tycker det verkar ganska enkelt ändå att bara testa, och lyckas

Jag reserverar mig för stavfel, jag är trött..


Har man lite spänning i tillvaron så ska man kanske prova att låsa däcket på asfalt. Det är inte lätt att beräkna när det säpper, helt plötsligt bara händer det.

På grus har man hela tiden koll över situationen och man märker i god tid att framdäcket kommer låsa sig. Naturligtvis kanske det inte är så smart att komma i 90 km/h och nita bromsen. Men kom i 20 kanske och börja bromsa, när farten börjar bli för låg släng på gasen så kan du poerslaaaajjda med framhjulet :rolleyes:




Edit: Varför diskuterar vi detta? Alla vet ju att jag har rätt ändå :arsele
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
nej inte låsa på torr mark. givetvis på blöt asfalt där det enklast släpper.. Jag menar definitivt inte att han ska göra det det första han gör när han sätter sig på den. Klart han ska ha kört en del och ha körvana.

Jo det är sant, jag hade både handledare och lånad hoj. Men faktum är att det inte var ett dugg farligt att låsa det när jag testade, var inte i närheten på att tappa balansen, och tack vare jag testade det har jag klarat mig ett flertal gånger då jag av misstag råkat låsa framhjulet i en inbromsning ute på vägarna. Hade jag inte vetat hur man skulle göra hade jag säkerligen flygit av hojen.

Klart det inte är nån nödvändig sak att testa och är man osäker eller rädd ska man väl inte göra det, men det är rätt bra att veta hur det känns.. Samma sak som med halkbana med bil.. Dock är det lite säkrare :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
JojjeL skrev:
2394348 nej inte låsa på torr mark. givetvis på blöt asfalt där det enklast släpper.. Jag menar definitivt inte att han ska göra det det första han gör när han sätter sig på den. Klart han ska ha kört en del och ha körvana.

Jo det är sant, jag hade både handledare och lånad hoj. Men faktum är att det inte var ett dugg farligt att låsa det när jag testade, var inte i närheten på att tappa balansen, och tack vare jag testade det har jag klarat mig ett flertal gånger då jag av misstag råkat låsa framhjulet i en inbromsning ute på vägarna. Hade jag inte vetat hur man skulle göra hade jag säkerligen flygit av hojen.

Klart det inte är nån nödvändig sak att testa och är man osäker eller rädd ska man väl inte göra det, men det är rätt bra att veta hur det känns.. Samma sak som med halkbana med bil.. Dock är det lite säkrare :)


:fakta
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
#22 skrev:
2391383 Du kommer i 70/90 knyck på asfalt, tvärnitar frambromsen - tror du man inte slår över?

Sen när det väl händer, en ovan förare gör nog verkligen så, släpper lätt bromsen, tar det lugnt och sätter ned den?!
har du gjort en stoppie nån gång? :rolleyes:


isåfall vet du att det inte är så jävla dramatistkt å att det inte händer i första taget.. om han lutar sig lite bak så minska tyngden på framhjulet å då låser sig det lättare... om han nu absolut måste träna på det :confused:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mr EmCom skrev:
2394797 har du gjort en stoppie nån gång? :rolleyes:


isåfall vet du att det inte är så jävla dramatistkt å att det inte händer i första taget.. om han lutar sig lite bak så minska tyngden på framhjulet å då låser sig det lättare... om han nu absolut måste träna på det :confused:


Hahah, precis. Du tar orden från mig :tungan
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Mr EmCom skrev:
2394797 har du gjort en stoppie nån gång? :rolleyes:


isåfall vet du att det inte är så jävla dramatistkt å att det inte händer i första taget.. om han lutar sig lite bak så minska tyngden på framhjulet å då låser sig det lättare... om han nu absolut måste träna på det :confused:
Det tror du en ovan förare gör? Han läste på ett forum att man ska nita frambromsen... "Ja just fan, så gör vi.... Ojsan, det där var jag inte beredd på, men tur att jag har erfarenheten och vet hur jag ska hantera situationen."
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
#22 skrev:
2395730 Det tror du en ovan förare gör? Han läste på ett forum att man ska nita frambromsen... "Ja just fan, så gör vi.... Ojsan, det där var jag inte beredd på, men tur att jag har erfarenheten och vet hur jag ska hantera situationen."


Men klart som fan släpper man bromsen då! Annars är man ju inte särskilt begåvad!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
#22 skrev:
2396509 Klart som fan?
Du bör nog läsa på om människors förmåga i dess olika situationer.


Okej jag får väl det då :bugar


Men om man inte klarar av att häva en stoppie (Släppa bromsen) så kan man börja använda trehjulingen igen :tomten
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
#22 skrev:
2396509 Klart som fan?
Du bör nog läsa på om människors förmåga i dess olika situationer.
Nja, det du argumenterar för är inte det mest logiska. Får man panik om den går upp på framhjulet så reagerar väl inte kropeen så att den nyper hårdare om bromsen? Likandt om du får bakhjulssläpp i vått gräs t.ex inte fan reagerar du med att gasa mer (om du inte är med på det alltså). Det gjorde inte jag i början iaf:va Nu fortsätter man ju gasa bara för att det är kul:hihi
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Samma sak som varför folk gasar istället för att bromsa vid en nödsituation.
Händer det något plötsligt som man inte är med på, finns risken där att det urartar, vare sig man är duktig eller inte.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
DaWoos skrev:
2389513 1.Öva så att du kan krypköra med fullt styr utslag åt höger/vänster:tummenupp
2. Kör på bara?? :va


Jag har provat mä min NSR och det är fan inte helt lätt å öva krypkörning hemma om man e van vid att köra offroadare. Vet inte om det är jag som är värdelös men jag klarar inte av banorna spec bra som jag kör utan konor utan på ett ungefär som jag kommer ihåg dom. men rakt fram är mycket lättare tycker jag. kanske beror på att kopplingen på skolans hoj e helt slut. men men, lycka till.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
#22 skrev:
2397239 Samma sak som varför folk gasar istället för att bromsa vid en nödsituation.
Händer det något plötsligt som man inte är med på, finns risken där att det urartar, vare sig man är duktig eller inte.


Men då spelar det ju ingen roll ifall man tränar lite lätt i början.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
#22 skrev:
2397239 Samma sak som varför folk gasar istället för att bromsa vid en nödsituation.
Händer det något plötsligt som man inte är med på, finns risken där att det urartar, vare sig man är duktig eller inte.
Har du själv upplevt detta eller är det bara som du har läst?

Jag har då aldrig hört om någon som har gasat istället för att bromsa i en nödsituation, än mindre upplevt det själv.
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Loy skrev:
2399943 Har du själv upplevt detta eller är det bara som du har läst?

Jag har då aldrig hört om någon som har bromsat istället för att gasa i en nödsituation, än mindre upplevt det själv.
Antar att du menar tvärtom, gasar istället för att bromsa.
Har erfarenheter från räddningstjänsten.

Men nu tycker jag vi lägger ner detta. Låt han göra som han vill.
 
Last edited:
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top