2 st Ducati 916 frågor!

SHR

SHR
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Ducati 916
1. Trimchip till Ducati 916 Biposto, vad finns det för typer, vilket skall man köpa till en hoj utrustad med Termignoni dämpare? Vad ger det för effekt!

2.Kåpor till samma maskin, tror ni det fins att skaffa begagnat. Nypris?
Tror ni det finns race-åkare som har plockat av original och vill sälja, desmoquattro 916 (röda).

KnoXX

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
ZX10 R 06a
SHR skrev:
2118568 1. Trimchip till Ducati 916 Biposto, vad finns det för typer, vilket skall man köpa till en hoj utrustad med Termignoni dämpare? Vad ger det för effekt!

Tror ni det finns race-åkare som har plockat av original och vill sälja, desmoquattro 916 (röda).
Trode du hade 916 frågor :fatta!

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Finns en hel uppsjö av chip, effektökningsuppgifterna får man ta med en nypa salt, det primära är att motorn får rätt bränsle/luftblandning i förhållande till blås och insug.

Visst finns det begagnade kåpor att köpa, nya kostar däremot hiskligt mycket pengar.
Ducatiklubben har en annonsdel där du kan slänga ut en förfrågan ( http://www.ducceklubben.org/annonser/ )

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
SHR skrev:
2118568 1. Trimchip till Ducati 916 Biposto, vad finns det för typer, vilket skall man köpa till en hoj utrustad med Termignoni dämpare? Vad ger det för effekt!

FIM är nog de bästa chippen du kan köpa till en ducce om du inte mappar en powercommander. FIM säljs i Sverige enbart av Biscaya i Alingsås. http://www.biscaya.com
http://www.fuelinmoto.com.au
Här är en graf jämfört med Ducati´s egna Ducati Performance chip
um181.gif

Det finns andra tillverkare, men FIM eller Ducati Performance är de som är vanligast. FIM hos Biscaya och Ducati Performance hos närmaste Duccehandlare
alternativt så leta beggat från bland annat www.ducceklubben.org/annonser

SHR skrev:
2118568

Priset på kåpor varierar mycket beroende på krav vad gäller utseende och tillverkare. Räkna med att ett komplett set kostar från 3500:- och uppåt, beroende på skick och utformning.
Alla kåpor från 748-916-996 och 998 passar på 916, men det finns smärre designskillnader mellan vissa modeller.

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
1. Antingen olika typer av chip (FIM chip t.ex) eller powercommander, snacka med Biscaya - de har bra koll tycker jag. Men om du har termignoni så kanske du redan har ett sånt chip. Ger inte så mycket effektökning, snarare en bättre gång.

2. Kåpor brukar dyka upp lite då o då, främst på ducceklubbens forum. Är det original du vill ha eller kraschkåpor? Det finns en stor mängd olika kraschkåpor att välja på.

//Mattias

EDIT fan mullo va snabb du är...

SHR

SHR
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Ducati 916
wow, aktivt forum det här!
Chip, vet inte om det sitter i, köpte hojen utan att veta ngt om chip eller likn.
Finns det olika typer termignoni till 916?

Kåpor, jag önskar original, de som sitter på nu är 748 kåpor på 916 (fint skick iofs) men vore ju kul med riktig benämning på hojen! Lite ulv i fårakläder för tillfället!

Well, som ni kan läsa av det här är jag ju ganska grön på ducati-området, tack för alla tips.

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
SHR skrev:
2118793 wow, aktivt forum det här!
Chip, vet inte om det sitter i, köpte hojen utan att veta ngt om chip eller likn.
Finns det olika typer termignoni till 916?

Kåpor, jag önskar original, de som sitter på nu är 748 kåpor på 916 (fint skick iofs) men vore ju kul med riktig benämning på hojen! Lite ulv i fårakläder för tillfället!

Well, som ni kan läsa av det här är jag ju ganska grön på ducati-området, tack för alla tips.

Finns ju både slipons och helsystem, vet du hur mycket som är bytt. Kolla på elektronikboxen om den ser igentejpad ut. Om man bytt chip så byts den tejpen. Så är det på min iaf.

Calle^^

Bara ett år kvar!!
Gick med
25 Jun 2005
Hoj
No bajk
SHR skrev:
2118793

.

Är d inte lättare att byta klistermärken istället för att köpa nya kåpor med en annan benämning på.. Å vill du ändå byta kåpor så kan ja köpa din högra om den e röd.. :tomten

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
SHR skrev:
2118793 wow, aktivt forum det här!
Finns det olika typer termignoni till 916?.

Nej, förmodligen så har du ett 45 - 50mm system på din. Mät diametern på rören där de går in i ljuddämparna och även där de går ut från bakre cylindern. Be servicekillarna kolla vilket chip som siter i nästa gång du servar hojen. FIM´s chip funkar annars utmärkt för termignonirören.
Det är alltså INTE fel att köra med orginalchip på hojen, men om det är köpt termignonirör till hojen så har du med mycket stor sannolikhet ett Ducati Performance chip i din ECU nu.

SHR skrev:
2118793
Kåpor, jag önskar original, de som sitter på nu är 748 kåpor på 916 (fint skick iofs) men vore ju kul med riktig benämning på hojen! Lite ulv i fårakläder för tillfället!.
Håll utkick i säljes annonserna eller bli medlem i Ducceklubben och sätt in en egen köpes annons.

Räkna med ca 1500:- per sidokåpa för hyfsade orginal 916 kåpor som är beggade. Nypris ligger högt! Förmodligen runt 4500:- per sida OM det ens finns att tillgå.

Last edited:

SHR

SHR
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Ducati 916
Calle^^ skrev:
2118837 Är d inte lättare att byta klistermärken istället för att köpa nya kåpor med en annan benämning på.. Å vill du ändå byta kåpor så kan ja köpa din högra om den e röd.. :tomten

Ser ju ut som att dekalerna är överlackade med klarlack på kåpan, blir ett helsikes skrapande, och ja, den är röd, ska komma ihåg dig om det blir byte!

amullo skrev:
2118844
Det är alltså INTE fel att köra med orginalchip på hojen
Nej, prestand räcker bra till i alla fall, jag var lite orolig att den skulle få fel bränsleblandning, gå torrt och bränna kolvar el. dylikt. Kanske bara jag som fantiserar.
1 maj rullar den i alla fall, med eller utan fish/ :) chips!

Bra input alltså!
De forum jag brukar vara på är det ett par dagar mellan svaren ! :död

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...