2 takt eller 4 takts cross

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har du så lite hojerfarenhet så skulle jag köpa en 250 (CR kan va ett bra val, för jag tror att CRF-prylarna passar rakt över på den, iaf 02 [kollade upp det för att jag hade tänkt köpa en tvåtaktare inför KTM-cupen nästa år]).

Anledningarna är:
På tvåtakt lär man sig köra med motorkaraktär.
På tvåtakt lär man sig sätta fart in i kurvorna utan störelsemomentet motorbroms.
På tvåtakt orkar man köra längre pga att du inte har lika stora krafter som sliter i dig. (ju mer du kör destå större chans har du att upptäcka nya sätt att köra fortare, och lära dig dem.)
En tvåtaktsmotor är mycket enklare att serva.
En tvåtaktsmotor är billigare om man misslyckas och får ett ras.
En tvåtaktsmotor har mindre service.
Tvåtaktarna är oftast billigare i inköp också, pengar som du kan lägga på att åka iväg å träna.

Dock går det inte lika fort på tvåtakt. (ja jag vet att jocke kan åka jättefort på tvåtakt men han skulle åka fortare på fyrtakt) Men på den nivån kör du ändå inte under nästa säsong.

Dessutom har du rätt ålder för att prova på KTM Euro cup som är för juniorer mellan 15-21år. Där åker man tvåtakt och det är INTE fördel om man "bara" kört fyrtakt innan man åker dit... (fråga mig, jag har provat. Från 7de te 28 plats pga just den anledningen, 15 av 75 fick säker plats i cupen...)
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Olof Eriksson skrev:
På tvåtakt orkar man köra längre pga att du inte har lika stora krafter som sliter i dig.
...)
där har vi inte samma åsikt har testa flera olika 250 2takt och 125or där kommer effekten på en gång och jag anser att det är mycket jobbigare att köra 2takt än 4takts cross och det säger varenda jäkel jag pratat med och många fler...
men att det är klart enklare att mecka tvåtakt e sant en fyrtaktare kan det va strul med o du inte ahr erfarenhet... känns nästan som man måste ha ett stort garage om man kör 4takt men en tvåtakt kan du mecka isär i en bod...

nait skrev:
Okej, du menar liksom att en 2T blir jobbig eftrsom man varvar och den skenar och drar lätt. Mera som en hätsigara och mera tempofylld körning?

Medans 4T är mera direkt vrid från botten och då kan hålla mera lugn i körningen men ändå ha hästarna springande?


Jag tycker min 250 har bra botten, iof har jag ju drevat ner den lägst
och förspännt avgasportarna max när jag är ute i skogen och busar.

När jag testade 250F så känndes den hojjen tyngre att köra, mera vikt att släpa runt på.


Tolkat dina "långa vägar" som en lång vägsträcka, bortse från detta ifall du menar de andra "långa vägar" :tungan

Man når väl lätt topfart på en 250F utan problem om man nu far ut på en väg och kör en sträcka?

Min Hoj, 250 2T (mätt efter STD mätaren på hojjen)
Lägsta drevning: 120-125 km/h 13/52 i drevning
Högsta drevning: 155-160 km/h med 14/42 i drevning

Varför skulle jag då inte kunna maxxa ur en 250F? eller mera att varför skulle jag inte få kännslan att det känns orkeslöst efter att man fått vridet ur sista vxln och sen kommer det bara varv och bröööl...
haha nej så mena jag inte... men om vi tar ett endurospår eller en crossbana så är det inte många som kan utnytja varenda hästa på en 250f varvet runt anser jag... att man kör större hojar är nog inte enbart för att man vill åt hästarna utan hållbarhet och att dom kan användas med en lite mer mångsidig körning.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Farmer skrev:
där har vi inte samma åsikt har testa flera olika 250 2takt och 125or där kommer effekten på en gång och jag anser att det är mycket jobbigare att köra 2takt än 4takts cross och det säger varenda jäkel jag pratat med och många fler..

Det han menar är nog att en 4-t väger mer och har större svängmassa i motorn och blir lite jobbigare att kasta runt med.
Numera går en 450 så djälva bra att det blir ruskigt jobbigt att köra den fullt ut om man kör den fel, dvs för låga växlar och för högt varv.
Men kör man på vridet och skiter i att växla ned i kurvorna så är de grymt snälla och lättkörda.
 

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Ort
nynäs
Hoj
husaberg fe400e
köp en 250 2takt om du inte har egen mekaniker.. ja fattar inte mycke av min 4-takt :p
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
rejser skrev:
Det han menar är nog att en 4-t väger mer och har större svängmassa i motorn och blir lite jobbigare att kasta runt med.
Numera går en 450 så djälva bra att det blir ruskigt jobbigt att köra den fullt ut om man kör den fel, dvs för låga växlar och för högt varv.
Men kör man på vridet och skiter i att växla ned i kurvorna så är de grymt snälla och lättkörda.
Det är det jag menar på ja. Speciellt på en crossbana. Jag har kört hela säsongen å jag orkar inte hålla fullt på rakorna än med 450n med crosshjul. 125an jag hade när jag var 14 var en barnlek att åka fullt runtom hela banan på. Sen blir den bra mycket jobbigare att baxa runt i kurvorna plus att den motorbromsar.

Okay om man inte är van att tvåtaktaren sliter i en när effekten kommer på men lär man sig köra motorn så går den lätt. Många nyper hårt i styret för att effekten kommer på också, å då blir man trött väldigt fort samtidigt som det känns som om den e vildare.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
[Anledningarna är:

En tvåtaktsmotor har mindre service.

Hmmm har haft en hel del tvåtaktare och nu senast två fyrstrokare
Kan du förklara vad du menar med mindre service :3freak
Kontroll av kolv efter hundra timmar (behövde ej bytas i det här fallet) :banana
Lite mekkunskaper och ett bladmått så kollar du ventilerna när du känner för det
Annars ca 1,2 liter olja och ett filter för en 50lapp
kontra:
Oroligt för kolven allt jämt :död räknar du in bytena av kolv (oavsett körtid så oftare än 4takt)?
Byte olja dock ej filtret.....

alltså kollar hellre ventilerna då och då
än byter kolv då och då.

Och anledningen till att alla vet att det är billigt att renovera en tvåtaktare är ju att de går sönder såpass mkt oftare att det tillverkas mer delar och priserna kan hållas nere :hihi

Att sen äga en fyrtaktare blr ju inte dyrare utan tvärt om filterpris - men såpass mkt mer timmar på ett kolvkit +
+ att man kan ha roligt när det sträcker ut sig och med motardkit

Rätta mig gärna om ni tycker att jag har fel men det är min åsikt, och jag har både kört och sålt båda typerna (båda är skoj att köra på sitt sätt :tummenupp )
Kolla gärna upp hur ofta en vm åkare byter kolv 2takt kontra 4takt :va
 

nait

Pedantputsaren
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Boden
Hoj
KTM 450 EXC -03
Testade idag

Farmer skrev:
så mena jag inte... men om vi tar ett endurospår eller en crossbana så är det inte många som kan utnytja varenda hästa på en 250f varvet runt anser jag... att man kör större hojar är nog inte enbart för att man vill åt hästarna utan hållbarhet och att dom kan användas med en lite mer mångsidig körning.

Jadu, jag vågar inte köpa en 250F jag har testat och den var på tok för slö.
Testade idag en KTM 450 EXC, den känndes som min 250 2T.
De liksom skickar på rejält när man drar på full gas :)
Jag tror jag gillar kännslan att det är mera hästar än vad jag behöver.
Känns nog tryggt att alltid veta att dom finns där, bara att vrida lite mera

Jag må va helt sjuk.. eller bara halvt :fyllisar
När jag testade idag så upplevde jag 450 som lättkörd :banana
Lättare än 250F, men ändå lite svårare än 250 2T

rejser skrev:
Det han menar är nog att en 4-t väger mer och har större svängmassa i motorn och blir lite jobbigare att kasta runt med.
Numera går en 450 så djälva bra att det blir ruskigt jobbigt att köra den fullt ut om man kör den fel, dvs för låga växlar och för högt varv.
Men kör man på vridet och skiter i att växla ned i kurvorna så är de grymt snälla och lättkörda.
lättkört med rätt teknik
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hitecfrollo skrev:
Oroligt för kolven allt jämt :död räknar du in bytena av kolv (oavsett körtid så oftare än 4takt)?
Byte olja dock ej filtret.....
15 timmar instruktionsbok, 50 verkliga timmar på CRF per kolv. Det är ganska lika en tvåtaktare om man sköter om den (dvs byter filter) och kör man inte längre än så och byter kolv på tvåtaktaren slipper man oroa sig för "ras". På en fyrtaktare ska du ställa ventiler, byta kamkjedja, byta oljefilter, snart nog byta ventiler (om man åker titanventiler då). För att inte tala om vad som händer om man tummar på nån del av det här...

Min KX125 -97 åkte jag 80 timmar på utan kolvbyte eller något, vårdslöst japp, men man vet inte bättre när man är 14. Höll koll på luftfiltret å bytte växellådsolja. Den hade dessutom effektsystem för hög toppeffekt å varvade mer än standard.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
jo visserligen min 520 har jag kommit på att enda sättet att orka köra fortare genom kurvorna är att ta vallen att ta inner spår är så känns den som att vända på ett fartyg...
 

araben

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
göteborg
Hoj
ktm 525 sx, db7 ver.2
nait skrev:
Okej, du menar liksom att en 2T blir jobbig eftrsom man varvar och den skenar och drar lätt. Mera som en hätsigara och mera tempofylld körning?

Medans 4T är mera direkt vrid från botten och då kan hålla mera lugn i körningen men ändå ha hästarna springande?


Jag tycker min 250 har bra botten, iof har jag ju drevat ner den lägst
och förspännt avgasportarna max när jag är ute i skogen och busar.

När jag testade 250F så känndes den hojjen tyngre att köra, mera vikt att släpa runt på.


Tolkat dina "långa vägar" som en lång vägsträcka, bortse från detta ifall du menar de andra "långa vägar" :tungan

Man når väl lätt topfart på en 250F utan problem om man nu far ut på en väg och kör en sträcka?

Min Hoj, 250 2T (mätt efter STD mätaren på hojjen)
Lägsta drevning: 120-125 km/h 13/52 i drevning
Högsta drevning: 155-160 km/h med 14/42 i drevning

Varför skulle jag då inte kunna maxxa ur en 250F? eller mera att varför skulle jag inte få kännslan att det känns orkeslöst efter att man fått vridet ur sista vxln och sen kommer det bara varv och bröööl...







någon som säljer elelr vet nån som säljer en ktm 520 sx elelr husaberg fc 501 för ungefär 25 000 ?????????
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top