2-Takt Tung MC

Lillios

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 625 SMC -04
En nyfiken fråga bara, varför 2-takt? Dom flesta är nerkörda och kostar fläsk att renovera, visst är det kul hojar men man äger oftast sådan idag som nostalgi och åker på träffar och sånt.
Dyrt att hålla en sådan hoj om man vill gasa på med många mil om året.

Är sugen på en för att de är en lite annorlunda körning, och ballt ljud. Vad är det som är så dyrt på en 2-taktare?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skall återvända till tvåtaktsevangeliet när soppan blir billig, vintern (renoveringssäsongen) blir längre och mitt intresse för att komma fram svalnat.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Jag hade en 08 300EXC nyligen, och skulle inte vilja ha den som asfaltsmaskin.
Det är som att köra cross på gatan, den vill INTE ligga på jämn rull, man har känslan av att man får hålla tillbaka den hela tiden.

Min var drevad för enduro/cross - så det hjälpte säkert inte heller.

Man bör nog ha järnkoll på bestyckningen med om man tänkt få den överleva, i sin riktiga miljö så är det ju av/på med gasen konstant, så den får smörjning...

/J
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bimota 500 Vdue!!!
Är ju fan typ drömhojen efter NR750 :)


Var det inte jätteklydd med om, levererades med bränsleinsprutning för att klara avgaskraven men den funkade så uselt att man fick kalla in dom och byta till förgasare som därför inte var lagliga i alla länder?

Låter inte drömhoj för mig, men dom är väl ovanliga?
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är sugen på en för att de är en lite annorlunda körning, och ballt ljud. Vad är det som är så dyrt på en 2-taktare?

Generellt så behöver alla tvåtaktare mer TLC än en fyrtakts radfyra....kolvar, kolvringar, vevaxelkomponenter mm får betraktas som slitdelar i lika hög grad som drivpaket, däck mm. Smörjningen är också extremt viktig: dålig olja eller i fel blandning kan få ödesdigra (se dyyyr) konsekvenser.

Snackar vi tex 80-talsikoner som Yamaha RD500 (V4), Suzuki RG500 Gamma (box/fyrkants4) och NS400R (3-cyl) så är det ingen lek att få tag i delar om det skulle gå sönder. Och det kostar...:huvet (precis som fina origex f-ö, lycka till att få tag i en fin svensksåld till rimliga pengar)

Jag skulle satsa på RD350, gärna så nära originalskick som möjligt. De är slitstarka om de skötts ok och delar är det ingen brist på, inte heller folk som kan skruva om man i värsta fall måste ta till experthjälp.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vill du ha en 2-t hoj kan du få köpa min jawa 350 för en mindre peng. Bara att PM:a
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur fort har man nånsin åkt med 2T på strippen?

När gick det på tok för dig?

Förts kawa 3-pip sen spårar du ur totalt och du vänder helt till andra änden på skalan och börjar åka långslagig HD

Dave Schultz hade i många år rekordet i prostock på sin H2 .
Nu är den snabbast H2:an inte längre den snabbaste hojen. Men det här er den H2 som tog H2-rekordet från Dave om jag inte har fel.

http://www.redlinemotorsports.net/h2-7r.htm
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har en gasgas ec300. Åker nästan bara bana men har provat åka lite gata med den också och det funkar fint... riktigt rolig som motard. Åker man i mindre än 70 knyck så måste man dock ligga och småacca och sedan släppa av gasen då och då för att den inte ska 4-takta.

Hade en RD350 ett tag och den måste jag säga var roligare att köra än er6an jag har nu. Helt underbart ljud i den. :kär Dock så skar den och jag orkade inte med den och sålde iväg den.

Dom här är nog fräcka också... :yoparty http://www.prc-performance.se/maico bikes.html
 

Lillios

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 625 SMC -04
Mja, får väl tänka över mitt inköp engång till...
Men ska sälja min nuvarnade MC för att köpa något billigare.
Tänkte ska man ändå köpa en billigare MC för 10-20000, kan man lika gärna köpa något som är lite roligt, som jag kan ha kvar även när jag har råd att köpa nyare hoj igen. Då kan det ju vara ganska trevligt att ha en 2-taktare i garaget som lite omväxling=).
Kollade på denna och blev ännu mer sugen på en.

http://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw&feature=related
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Har kört Kawa 750 H2 i 3 säsonger, vita fingrar, svetsning av ramen och fullständigt värdelös väghållning. Det var en -72:a men den var snygg :), soppa förbrukning mellan 0,7 och 1,1l/mil
Sålde den när jag fick ett friläge mellan 2:an och 4:an
 
Last edited:

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Jag hade en 08 300EXC nyligen, och skulle inte vilja ha den som asfaltsmaskin.
Det är som att köra cross på gatan, den vill INTE ligga på jämn rull, man har känslan av att man får hålla tillbaka den hela tiden.

Min var drevad för enduro/cross - så det hjälpte säkert inte heller.

Man bör nog ha järnkoll på bestyckningen med om man tänkt få den överleva, i sin riktiga miljö så är det ju av/på med gasen konstant, så den får smörjning...

/J

Vet det mycket väl, men det är dock en tung! ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur fort har man nånsin åkt med 2T på strippen?

När gick det på tok för dig?

Förts kawa 3-pip sen spårar du ur totalt och du vänder helt till andra änden på skalan och börjar åka långslagig HD

:D Men min HD är faktiskt fyrkantig: 4" i borr och slag.
Men det är ju förstås "långslagigt" jämfört med de flesta andra hojar :gnissla
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det finns fortfarande tvåtakts gathojar att köpa, dock är de inte så vanliga här. I England är det dock inte så ovanligt med dessa s.k "grey imports". Finns bl.a: Nsr250, Yamaha tzr250 och suzuki rgv250 av nyare modell. Större hojar är ovanligt. Men det finns ju även Endurotvåtaktare på 500cc.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R

Bifogat

  • IMAGE_001.JPG
    IMAGE_001.JPG
    131.6 KB · Visningar: 72
  • IMAGE_003.JPG
    IMAGE_003.JPG
    145.9 KB · Visningar: 76
  • IMAGE_004.JPG
    IMAGE_004.JPG
    119.7 KB · Visningar: 86
  • IMAGE_005.JPG
    IMAGE_005.JPG
    133.3 KB · Visningar: 78
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top