2-takts olja

NoNameNN

Okänd
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
RGV250
Var hittar jag en bra helsyntetisk 2-takts olja i dunk till bra pris? Butik eller nätet

/Mvh Johnny
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bikerbitch skrev:
2415605 http://www.jofrab.se/ har lite grejer till 250.n

B la olja och packningar. Annars är det väl butik. Känner inte till någon olja som är superbillig tyvärr.

Olja är inte billig, men säger man att man sysslar med rejsing kan man få finfin rabatt! Fast jag tror inte att det funkar på biltema. :va
 

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Kusten....
Hoj
ZX10rr-06, svart
2T olja..

NoNameNN skrev:
2405984 Var hittar jag en bra helsyntetisk 2-takts olja i dunk till bra pris? Butik eller nätet

/Mvh Johnny

Hur mkt olja pratar vi om.. Vad ska du använda den till? Jobbar granne med fabriken i Gbg och vi köper in mycket..
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
anja skrev:
2415614 Olja är inte billig, men säger man att man sysslar med rejsing kan man få finfin rabatt! Fast jag tror inte att det funkar på biltema. :va
Å andra sidan kostar Biltemas helsyntetiska 2-taktsolja bara 55 kr/l så med eller utan rabatt spelar inte så stor roll.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bikerbitch skrev:
2415655 Fråga kolon, funkar den lika bra som Motuls tvåtaktsolja?

Nej den spelar absolut inte i samma division, jag har testat i princip alla på marknaden förekommande oljor för tvåtaktsräcers och den som är bäst är Motul 800 möjligen med konkurens från Castrol 747 och Repsols dyraste 300/l olja. Tjata av din motul återförsäljare en låda för inköpspris så kör du med bra olja till ett överkomligt pris.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Boris JR skrev:
2415686 Nej den spelar absolut inte i samma division, jag har testat i princip alla på marknaden förekommande oljor för tvåtaktsräcers och den som är bäst är Motul 800 möjligen med konkurens från Castrol 747 och Repsols dyraste 300/l olja. Tjata av din motul återförsäljare en låda för inköpspris så kör du med bra olja till ett överkomligt pris.

Jag har alltid kört på Motul. Har inte vågat prova Biltema.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Bikerbitch skrev:
2415655 Fråga kolon, funkar den lika bra som Motuls tvåtaktsolja?
Aaasså, nu är vi inne i det där magiska gränslandet där jag inte vill uttala mig eftersom det finns väldigt lite vetenskap om detta men destå mer tyckande. Väldigt mycket tyckande och starka känslor är förknippat med motor- och tvåtaktsoljor. Att kommentera en jämförelse mellan Motuls och Biltemas 2T-oljor är att starta krig. Jag kan bara konstatera att jag har använt den nya versionen av Biltemas helsyntetiska tvåtaktsolja som nu säljs och anser att den är förstklassig.

Edit
Det finns lite vetenskap, undantaget Boris erfarenhet.
 
Last edited:

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
Castrol 747 är bäst, vet ej exakt pris men det blir många pengar om räsern suger mycket olja..
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Varför är då Biltemas oljor MYCKET billigare än andra märkesoljor tex repsol motul agip castrol om den nu är exakt lika bra ?

För att det heter Biltema ?
Lite nyfiken bara.
 

Tommy T

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSXR 750 - 2000 & Kawa ZX10R-2006
Då ska jag yttra mig om olja och olja . allt är relativt och handlar mkt om hur man jämnför . fick härom in en moppe som varit inne för tändstiftsbyte 3ggr på 1 månad ,på en grann verkstad till mig . de på verkstan fattade inte hur den oljade ner stiftet så ofta . kunden hade garanti kvar på moppen men det hävdade att han pillat på moppen och försökt trimma den så dom ville inte åtgärda den , därför kom kunden till mig .
Ville vara just mot killen så jag kollade på den . men kunde inte hitta ngt som var fel . sen slog det mig att kolla olje tanken för 2-takts oljan så det inte var tryck i den .men inte . frågade då killen vilken 2-takts olja han använde och han svarade biltema för den var 13kr billigare än Castrol .
efter lite mer frågor till kunde konstaterade jag att det berode på oljan , för när han körde med castrol vart det aldrig så utan problemet uppkom ca 2 veckor efter han böt till biltemas olja . skickade killen till mc- affären för att köpa castrol eller motul.
Vad var då kruxet ?!
Jo . viskositeten på oljorna var enormt stor . jag har inom lack branshen en DIN-mätare som jag mäter viskositen på färgen när jag lackar då olika färger ska ha en viss DIN-tid färdigblandad .
Biltemas olja är mkt snabbare genom Din-mätarn än Castrol , så slutsatsen kan ni då räkna ut själva .

Du sparar ngra slantar och biltema tjänar ngra mer !
Biltema satsar inte på kvalitet utan kvantitet . Köp bra olja , späd den med 25% vanolen eller dylikt sälj den ngt billigare och tjäna pengar du med .
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Köp inte olja på dunk. Speciellt inte om man förbrukar lite olja.
Varje gång man öppnar på locket kommer det ner damm och annan smuts i oljan, som inte hör dit. Även en hel del kondens.
En 1-litersflaska kan det vara problem nog att få förbrukning på.

Å andra sidan hur länge räcker 1 liter?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tommy T skrev:
2417629
Du sparar ngra slantar och biltema tjänar ngra mer !
Biltema satsar inte på kvalitet utan kvantitet . Köp bra olja , späd den med 25% vanolen eller dylikt sälj den ngt billigare och tjäna pengar du med .

Biltemas 2-takts olja är riktigt bra, den är inte bäst men den är riktigt bra. Hade jag haft en motor jag inte behövde det absolut bästa i hade jag mycket väl kunnat köra på den men jag kör motul av helt ekonomiska orsaker.
Då jag testade runt bland oljorna gick en medelkolv 15h (i en 125cc crossmotor hos elitåkare) men med motulen kunde jag köra mer än 20h innan motsvarande slitage uppkom, det blir många kolvar på en säsong.
När jag sedan började med RR åkte jag 20 mil längre än de flesta per kolv och dessutom är jag än rasbefriad trots en del bestyckningsmissar något jag delvis kan tacka en väldigt bra oljefilm för.
Ett ras är dyrare än en hel säsongs oljekostad så i en racemotor som pressas till gränsen skulle jag aldrig köra annat än Motul, däremot om jag körde motionscross eller dyl skulle jag inte tveka att använda Biltemas produkter.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oscar skrev:
2418158 Avd vetenskapliga svar...?!
:D

Alltså, diskussioner om motor- och tvåtaktsoljor hör egentligen inte alls hemma på ett seiöst forum som detta, de hör hemma på undergroundsiter där man diskuterar liv i rymden och den världsomspännande överstatliga konspirationen. Det finns ju knappt någon vetenskap alls om detta, det närmaste man kommer är Boris erfarenhet och tidningen Skoters tester.

Boris JR skrev:
2418109 Då jag testade runt bland oljorna...
Eftersom du spenderat de senaste åren med att dricka Tokajer och flirta med syrrorna på Universitetssjukhuset i Lund antar jag att du inte provat den nya formulan av Biltemas helsyntetiska 2T-olja som fasades in under förra året. Det hade varit mycket intressant att höra dina åsikter om den.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jösse skrev:
2417590 Varför är då Biltemas oljor MYCKET billigare än andra märkesoljor tex repsol motul agip castrol om den nu är exakt lika bra ?

För att det heter Biltema ?
Lite nyfiken bara.

Vänd på frågan i stället; varför är märkesoljan så mycket dyrare än Biltema?
Svaret är att man har hittat maximal vinst (=såld mängd*pris) vid just det priset! Vi mc-ägare gör vad som helst för våra kelgrisar (till och med när vi hajar att vi blir blåsta) och därför kan man ta ut betydligt högre marginaler på mc-prylar än på motsvarande till bilar (sannolikt händer det att innehållet i burkarna är detsamma för att göra ont värre).
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Teddy skrev:
2418185
Eftersom du spenderat de senaste åren med att dricka Tokajer och flirta med syrrorna på Universitetssjukhuset i Lund .


Och vari ligger felet att dricka vin och klämma på flickor??

Jag har inte testat biltemas nya formula annat än i yngsta systerns moped och den lämnar ju en del övrigt att önska som testbänk:rolleyes: . Däremot känner jag biltemas inköpare av kemiprodukter så jag vet vilka specar oljan har och det är en väldigt bra olja fullt i klass med många fina märkens 150+kr/l men den är sämre än Motul bla när det gäller flampunkt och viskostabilitet något som jag håller viktigt. Detta då det är avgörande för slitaget vid extrema belastningar på avgasidan då tempen skenar och man bränner bort oljefilmen vilket ger stort slitage och i värsta fall smånypningar. Som sagt en utmärkt olja till ett fyndpris men den saknar det lilla sista som får mig att vilja hälla den i en räser.
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
En grej som jag undrar över är hur oljan påverkas av att stå länge i bruten förpackning, blir den sämre av det efter ett tag (ett halvår-år typ)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top