2-takts problem

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
cool2000 skrev:
När man stryper den så flyttar man hela effekt registret längre ner.

Nej nej nej... fan ska man behöva koppla in scannern å visa bänkpapper...

Du kapar effektkurvan, inte flyttar den.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
cool2000 skrev:
Du menar kapar den om man har ostrypt?

suck... Nej.. strypningen i avgassystemet kapar effekten vid ett visst varvtal. Det är vid det varvtal som brickan som sitter i avgassystemet släpper igenom så mycker avgaser den kan. Vid högre varvtal så gör det ingen skillnad utan effekten kapas där.

Det är därimot en helt annan sak om man skulle ha ett avgassystem med en expationskammare som är helt omgjord och som inte ska ge nån effekt över ett visst varvtal. Men nu finns det inga sånna om man inte gör ett eget så.
 

cool2000

hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Lund/Lilla Harrie
Hoj
Önskar mig något nytt...
EBS skrev:
suck... Nej.. strypningen i avgassystemet kapar effekten vid ett visst varvtal. Det är vid det varvtal som brickan som sitter i avgassystemet släpper igenom så mycker avgaser den kan. Vid högre varvtal så gör det ingen skillnad utan effekten kapas där.

Det är därimot en helt annan sak om man skulle ha ett avgassystem med en expationskammare som är helt omgjord och som inte ska ge nån effekt över ett visst varvtal. Men nu finns det inga sånna om man inte gör ett eget så.

Varför drar då den bättre på botten med strypningen i?
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
cool2000 skrev:
Varför drar då den bättre på botten med strypningen i?

Det är en inbillning, eftersom att den inte har nån direkt toppeffekt så har man inget att jämföra med.. eller nåt åt det hållet.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag kan mkt väl tänka mig att ett trimsystem sänker effekten på låga varv jämfört med ett ostrypt original. Är det inte just så på tex Aprilia RS 125?

Men om vi pratar originalsystem som man bara tar i och ur strypning så bör det inte vara nån stor skillnad på låga varv...tror jag :D
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Bodoe skrev:
Jag kan mkt väl tänka mig att ett trimsystem sänker effekten på låga varv jämfört med ett ostrypt original. Är det inte just så på tex Aprilia RS 125?

Men om vi pratar originalsystem som man bara tar i och ur strypning så bör det inte vara nån stor skillnad på låga varv...tror jag :D

Jorå, visst försvinner all effekt på låga varv samt att effekten kommer senare i registret med trimmpipa, så vare iag på min förra hoj!
 

cool2000

hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Lund/Lilla Harrie
Hoj
Önskar mig något nytt...
CayLe skrev:
Jorå, visst försvinner all effekt på låga varv samt att effekten kommer senare i registret med trimmpipa, så vare iag på min förra hoj!

Så är det precis på min med så då är det kanske så ändå att den andra pipan som jag har är möjligvis en trimpipa eftersom den ser lite annorlunda ut? Någon som vet hur man kan se det mer exakt?

När jag har den strypta i så vaknar hojen vid runt 5-6000 varv i jämn takt... Men med den andra pipan så kommer det som en jävla explosion vid 7500-8500 varv
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
cool2000 skrev:
Så är det precis på min med så då är det kanske så ändå att den andra pipan som jag har är möjligvis en trimpipa eftersom den ser lite annorlunda ut? Någon som vet hur man kan se det mer exakt?

När jag har den strypta i så vaknar hojen vid runt 5-6000 varv i jämn takt... Men med den andra pipan så kommer det som en jävla explosion vid 7500-8500 varv

Om systemen är helsvetsade, olla lite orginal bilder och jämför exempel ljuddämparna..
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
cool2000 skrev:
Så är det precis på min med så då är det kanske så ändå att den andra pipan som jag har är möjligvis en trimpipa eftersom den ser lite annorlunda ut? Någon som vet hur man kan se det mer exakt?

När jag har den strypta i så vaknar hojen vid runt 5-6000 varv i jämn takt... Men med den andra pipan så kommer det som en jävla explosion vid 7500-8500 varv
Det är trim
 

pari

räser
Gick med
9 Apr 2003
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha DT125
Blir det inte bättre om man kör med varmare stift när man borrar upp??
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top