2-taktsförgasare

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Har en kompis som köpt på sig en gammal Honda MTX 125. Det finns fungerande separatsmörjning men förgasare saknas.
Jag har en förgasare liggandes som kan passa men ingen anslutning för oljeslang.
Ska oljan bara pumpa in i insuget eller ska det ledas in i flottörhuset och blanda sig med bensinen?
Jag har bara kört hojar med oljeblandning i tanken så jag har dålig koll på hur separatsmörjning brukar fungera.
Någon som kan sprida ljus?

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det brukar gå genom ett litet rör i insuget efter förgasaren, det kan även finnas flera slangar och insprut i motorn vilket man bör hålla koll på om man tar bort pumpen och blandar i tanken istället. Då kan man behöva kompensera för dessa och borra och slipa kanaler osv.

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Det brukar gå genom ett litet rör i insuget efter förgasaren, det kan även finnas flera slangar och insprut i motorn vilket man bör hålla koll på om man tar bort pumpen och blandar i tanken istället. Då kan man behöva kompensera för dessa och borra och slipa kanaler osv.
Ok så då räcker det med att det droppar in i insuget då. Kom på att jag faktiskt ägt både en RGV250 och en RD500 för en herrans massa år sedan så jag har inte bara kört hojar med oljeblandning i tanken men har helt glömt vilka slangar som gick var.

Tack för svaren.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Försök få tag på en orginalförgasare. Ebay, eller någonstanns.
Klart det går att mickla dit en annan förgasare, men det brukar vara mer jobb än man tror innnan bestyckning och som i det här fallet oljeblandningen fungerar.
Oljeblandning i bensinen är ingen bra lösning på landsvägshoj. Finns en annledning till att man använder pump. Det är helt enkelt bra!

Men ett rör in i insuget funkar bra för smörjningen.! (y)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det går absolut att sätta i oljenipplar, har själv gjort det på två st dellorto 30mm till min gamla RD350. Jag vill minnas att tumregeln är att de ska sitta mitt på både i längs- och höjdled och man ska gärna borra med ett fåtal graders uppåtvinkel så att inte alltför mycket olja rinner in i insuget vid längre stillastående.

Här är en bild på min ena förgasare efter utförd operation:
dsc01089-jpg.386332

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Frågan är bara om original oljenippel har oljebegränsning dvs ett vist flöde. Så är de på skotermotorer ivf så om man bara sätter dit ett rör med random dim så kan den dränkas i olja samt rinna ur hela separattanken om den sitter ovanför röret. Dessa oljenipplar på skotermotorer går inte blåsa igenom för de måste ha ett rel högt tryck för att öppna. De sitter en fjäder med kula inv i dessa som hindrar att de dräneras när man stänger av motorn samt ger ett vist flöde.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...