2-taktsproblem, går plötsligt bara på en burk

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
:confused: Har ett problem jag inte förstår med min Yamaha 350 YPVS. (2 cylindrig 2-taktare)

Efter ett kolvbyte så satte jag ihop allt som det ska vara.

Synkade de rengjorda/blåsta förgasarna och ställde in grundinställning enligt Haynes. Den gick utan problem.

En vecka senare så får jag knappt igång den alls men får tillslut bara igång den på högra cylindern.

Stiften är nya, kompression ok, stiftet blir blött på den vänstra cylinder som inte tänder. Har bytt plats på tändstiften med samma resultat. Bytte plats på tändkablarna med exakt samma resultat. Den går bara på högra cylindern.

Här är jag lite osäker, visst är det så att det spelar ingen roll vilken tändkabel som kopplas till vilken cylinder för den ger väl en wastegnista per varv?

Hojen är något portad, har öppna filter och större huvudmunstycke. Den har gått fint innan och gjorde det även när jag stängde av den sist men nu går den bara på en burk??

Tips på vad jag bör kolla!

Mvh Gustav

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Wastegnista har du helt rätt i, så det spelar ingen roll hur du kopplar tändkablarna.

Om du har komp och gnista så borde det la vara knas antingen med luft eller med soppa till den cylindern. Hur mår YPVS-systemet föresten? Öppnar och stänger båda portarna som dom ska? Som du kanske känner till kan kopplingen mellan cylindrarna glappa upp sig, men om du säger att maskinen går på höger cylinder så kan ju inte det vara felet eftersom det är den som borde krångla i så fall.

Hittar du inget annat får du nog riva förgasarna helt och dubbelkolla så att allt är helt och rent. Känns inte som så värst mycket mer kan krångla på en RD.

Lycka till! :tummenupp

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
smorde du in kolvarna ordentligt med olja vid montering ?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hade samma problem en gång på min rd350 för många år sen, och det visade sig vara en rejäl klegga skit som hade satt sig i 2:ans huvudmunstycke.
En annan sak jag råkade ut för på en annan 2t var att en reedventil gav upp (ett av 4 blad gick av).
Detta resulterade i att cykeln ville inte gå under 5000 rpm. Sk fiberreeds blir nog utmattade med åren.

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
PacMan skrev:
2412481 Wastegnista har du helt rätt i, så det spelar ingen roll hur du kopplar tändkablarna.

Om du har komp och gnista så borde det la vara knas antingen med luft eller med soppa till den cylindern. Hur mår YPVS-systemet föresten? Öppnar och stänger båda portarna som dom ska? Som du kanske känner till kan kopplingen mellan cylindrarna glappa upp sig, men om du säger att maskinen går på höger cylinder så kan ju inte det vara felet eftersom det är den som borde krångla i så fall.

Hittar du inget annat får du nog riva förgasarna helt och dubbelkolla så att allt är helt och rent. Känns inte som så värst mycket mer kan krångla på en RD.

Lycka till! :tummenupp

YPVS-ventilerna är renoverade och det sitter ny koppling på. Tror inte det ska vara några problem med den biten i allafall. Hade isär förgasarna innan och spolade och blåste rent med tryckluft. Kanske har det lossnat nåt annat och täppt till. Får väl plocka ner den förgasaren igen...

WebGringo
smorde du in kolvarna ordentligt med olja vid montering ?

Det gjorde jag, borde inte vara några konstigheter här. Vad menar du skulle vara problemet?

NisseHt
Hade samma problem en gång på min rd350 för många år sen, och det visade sig vara en rejäl klegga skit som hade satt sig i 2:ans huvudmunstycke.
En annan sak jag råkade ut för på en annan 2t var att en reedventil gav upp (ett av 4 blad gick av).
Detta resulterade i att cykeln ville inte gå under 5000 rpm. Sk fiberreeds blir nog utmattade med åren.

Ska kolla över reedsen och se om det är något konstigt.

Tack för input så här långt!!:tummenupp Kom gärna med mer så jag har grejer att kolla när jag väl får mekartid!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har du satt dit både röret och den lilla slangen som går mellan förgasarna? Jag glömde slangen nån gång och hojen gick väldigt konstigt, knappt alls faktiskt.

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
PacMan skrev:
2412880 Har du satt dit både röret och den lilla slangen som går mellan förgasarna? Jag glömde slangen nån gång och hojen gick väldigt konstigt, knappt alls faktiskt.

Bra tips!:hej

Tack för detta, ska kollas upp!!

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Jaha då har man pillat lite...

Efter lite undersökning så kom jag fram till batteriet (som är gammalt och trött) och upptäckte att det bildats massa gojs runt ena polen. Gjorde rent och laddade batteriet några timmar. Plockade av förgasaren och kollade huvudmunstycket, ok. Hade inte glömt några slangar mellan förgasarna eller någon annanstans för den delen heller... Nytt försök och den gick i alla fall igång. Batteriet gav väl över 12 V. Går dock fortfarande inte som den ska på ena cylindern. Den går bara på ena och vill dö när man ger gas. Vad är det som reglerar lågfartsinställningarna?

YPVS-servon hackar som att den får ryckningar (det hörs när den dör och sen slutar den efter nån sekund), vad beror det på och kan det ge några störningar eller så som gör att den inte tänder riktigt?:confused:

Behöver proffstips nu alltså...:Bugar

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Har läst lite och kommit fram till att CDI-boxen kan vara misstänkt. Den skjöt nämligen några rejäla knallar (fortfarande bara ur samma cylinder som inte går) ur avgassystemet i samma veva som den dör. Ska försöka pilla lite med detta och se vad jag kommer fram till.

En annan fråga gäller reedsen. Vad händer om dom inte ligger helt tätt? Går den för fett eller ter den sig på något annat sätt?

Har inte kollat än men hade varit bra att veta hur det ska vara. Vet sen gammalt att det sitter fiberreeds bara på två platser på varje korg + två orginal i metall...har för mig att det är dubbla/delade feberreds.

Finns det nåt annat jag borde kolla?:va

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Jag fortsätter monologen...:rolleyes:

Lyckades få igång hojen (fortfarande lika kass) och konstaterar att den går kass på låga varv. När den får upp lite varv så helt plötsligt drar den på med båda cylindrarna.

Plockade ner och började mäta tändsystemet och vad det verkar så får jag konstigt utslag på "low speed windings" på "the source coil". Det ska ge 225 ohm men jag får bara snabbt ett mätvärde som sen försvinner och blir oändligt, lindningen verkar ha pajat eller hur? Verkar som att jag med andra ord måste linda om statorn...:mad:

Är det rätt symptom för felet på hojen? Den får alltså kass gnista på låga varv vilket skulle förklara hur den går antar jag.

Batteriet kan väl inte ge den spänning som krävs för gnistan va?

Tack för input!! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...