20 mc i krasch

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det kanske är så att dom snott pedalkonfigurationen från T-ford.
Från vänster var det Hel/halvfart, Back, Broms.
trycker man ner Hel/halvfartspedalen i botten i tron att det är koppling så drar den iväg på halvfart.

Precis - och glöm inte inställningen av förtändningen i rattcentrum.
Dessa "slaka mustascher" vid fullfart matchar förarnas perfekt. Oberoende av kön...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gas och broms sitter på pedalen längst till höger. Samma pedal för båda alltså.
Det tar ett tag att lära sig att man måste trycka sig "förbi" gasläget för att bromsa, men när man väl kan det funkar det smidigt. Det är mycket praktiskt i stadskörning då man slipper flytta foten från en pedal till en annan.

Den till vänster är bara extrabroms när man skall bromsa med båda fötterna. Ni vet när man kör i 65 km/h, 2 cm från någons baklucka i stadstrafik och denne markeringsbromsar lite "lätt" och man måste bromsa själv också.
Känns ganska svårt att trampa på fel pedal i panik i så fall. Är väl inte så ofta man trampar "lite grann" i panik på en pedal.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Känns ganska svårt att trampa på fel pedal i panik i så fall. Är väl inte så ofta man trampar "lite grann" i panik på en pedal.
Mitt inlägg var ett försök att vara humoristisk i sammanhanget då kollektivtrafiken brukar blanda ihop pedalerna och hävda att de tryckt på bromsen när fordonet istället gasar.

Det korrekta är ju givetvis att det finns två pedaler. Gas och broms och dessa är placerade som de brukar på alla fordon. Ingen kopplingspedal då det är automatare.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Mitt inlägg var ett försök att vara humoristisk i sammanhanget då kollektivtrafiken brukar blanda ihop pedalerna och hävda att de tryckt på bromsen när fordonet istället gasar.

Det korrekta är ju givetvis att det finns två pedaler. Gas och broms och dessa är placerade som de brukar på alla fordon. Ingen kopplingspedal då det är automatare.
Jag tyckte väl det lät konstigt. Men en fredagskväll vid den tiden på dygnet så var inte det logiska tänkandet på topp. :näsblod

Sedan har jag varit med om den typen av genomtrampningsfunktion på andra typer av reglage. Antar att det spökade lite i bakhuvudet också.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS