2003 R1 missljud som förbryllar

Lundgren82

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
2003 Yamaha R1, Aprilia Mille, Fz1 , Ajp pr7, Ducati hypermotard 821
Tjena!

Har precis reggat mig här men brukar tjuvkolla forumet titt som tätt, leta svar.

nu gick jag bet.

Var ute en sväng idag och efter 30 min körning så kommer ett skumt ljud från kedja, framdrev eller bakdrev.

Låter lite som ett "hammarslag" tjock! tjock! med jämna mellanrum, som ökar i takt med farten men som slutar efter man kommer upp i 60 - 70 kmh.

Ljudet uppstår inte när jag rullar med kopplingen i eller när jag motorbromsar.

bakdrev och framdrev ser fina ut. kedjan är ju inte ny men jag smörjer den regelbundet och har precis rengjort den ordentligt.

Maskinellt så går motor bra och kopplingen tar fint.

någon som vet svaret? :va
 

TS

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
hus
Hoj
cbr900rr -98
Tjena!

Är den smörjd, så borde det vara som ovanstående skrivit; länk kass alt för slak.

Om du rengjort den ordentligt så kan det vara att smörjmedlet inte trängt in ordentligt.

Smörj ett par omgångar till.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
någon som vet svaret? :va

Jag vet inte svaret, men jag har i alla fall ett förslag. Det du beskriver låter som någon slags lågfrekvent vibration som endast uppstår under acceleration, inte när du rullar med koppling indragen och inte när du motorbromsar. I så fall skulle jag gissa på ett dåligt drivaxellager (det lager som sitter bakom främre drevet). Detta brukar ge exakt det symptom du beskriver. En kedja som har en skuren länk brukar föra ett jävla oväsen även vid frirullande och motorbroms. En kedja som är för spänd ger inte en lågfrekvent vibration, snarare ett högfrekvent ylande. En kedja som är för slak ger inga problem alls under acceleration.
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag vet inte svaret, men jag har i alla fall ett förslag. Det du beskriver låter som någon slags lågfrekvent vibration som endast uppstår under acceleration, inte när du rullar med koppling indragen och inte när du motorbromsar. I så fall skulle jag gissa på ett dåligt drivaxellager (det lager som sitter bakom främre drevet). Detta brukar ge exakt det symptom du beskriver. En kedja som har en skuren länk brukar föra ett jävla oväsen även vid frirullande och motorbroms. En kedja som är för spänd ger inte en lågfrekvent vibration, snarare ett högfrekvent ylande. En kedja som är för slak ger inga problem alls under acceleration.

Jo, det kan låta lite åt det hållet på r1 an om kedjan är lite slak!
 

Lundgren82

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
2003 Yamaha R1, Aprilia Mille, Fz1 , Ajp pr7, Ducati hypermotard 821
Oj!! har inte svarat på detta!

Sportbike hade rätt!! det var en länk i kedjan som hade blivit kass! så enkelt men ack så skumt det ljudet var!!

Om någon har samma problem så är det iaf löst!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top