2005-09-06 Inbjudan bankörning på Anderstorp långa öppet för alla

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Tobbe79a skrev:
Tror ni att ett laser helsystem med dendära insatsen (rörstumpen) istoppad går igenom bullermätningen? Jag har min hoj halvförsäkrad hos IF... Får man köra ändå?

Har aldrig kört bana innan så det vore skitkul!
Den kommer inte att klara ljudmätningen. Montera original så får du köra :tummenupp

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
Det får bli så... Jag ska kolla med försäkringsbolaget i morgon vad det är som gäller om jag ens får köra...? Kommer det vara olika snabba grupper eller bara en mc grupp??

FearleZz

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -96
Dioxin skrev:
Det beror nog på hur många som anmäler sig...

En vecka innan iaf, då borde man ha anmält sig för att va säker :tummenupp

Låter bra det ; )
Skaffar jag nytt framdäck innan en vecka innan så kommer jag helt säkert men nu är jag lite tveksam i.o.m att jag har hårt framdäck o det känns inte säkert direkt. Men vad ska man göra har ju inga pengar ^^

Någon som vill anställa en slav ? :hihi

/mvh FearleZz

sleeplezz

Försöker iaf..
Gick med
26 May 2005
Hoj
CB1000RA -09 Hornet -08 Kawa 450-08
Vi kommer att köra 1 MC grupp, det brukar vara ca 30 MC som dyker upp så det finns gott om plats på den 4 km långa banan.

Många som mailat och frågat om tillgången på platser, det finns gott om plats för fler MC.

Mvh Martin

sleeplezz

Försöker iaf..
Gick med
26 May 2005
Hoj
Finns fortfarande plats i MC-gruppen!

Väl mött på Anderstorp

Mvh Martin

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Kommer det att göras någon regelrätt mätning av ljudnivån?

Är osäker på vad mitt system ligger på nämligen, har iofs en insats som går att trycka i, men då går den ju inte bättre direkt....

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
NoLimit skrev:
Kommer det att göras någon regelrätt mätning av ljudnivån?

Är osäker på vad mitt system ligger på nämligen, har iofs en insats som går att trycka i, men då går den ju inte bättre direkt....
Ja det mäts ljudnivå vid förbipassering, låter ditt system mer än original så får du räkna med att bli avplockad.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Är det någon som har kört hoj till nån av bandagarna på Anderstorp från Göteborgstrakten? Hur lång tid tar det på en höft om man kör med lite moms, typ 30 km/h över vad det står på skyltarna?

Annars kanske nån har en plats över på släpkärra + sittplats i bil då? :) Skicka ett PM i så fall.

maol69

aStyle
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
2009 R1, 2008 848
PacMan skrev:
Är det någon som har kört hoj till nån av bandagarna på Anderstorp från Göteborgstrakten? Hur lång tid tar det på en höft om man kör med lite moms, typ 30 km/h över vad det står på skyltarna?

Annars kanske nån har en plats över på släpkärra + sittplats i bil då? :) Skicka ett PM i så fall.

Vi brukar köra hojarna dit t/r och det brukar väl gå på ungefär 1½ timme, det är väl en 16-17 mil dit..
Funkar, men är väl inte så värst kul väg, men ändå..
Brukar dessutom ALLTID regna åtminstone ena vägen så be preperred... :huvet

Annars rätt lugnt - lycka till! :banana

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sådär ja, det var en riktigt fin bankväll faktiskt. :tummenupp

Nån som vet hur det gick för killen som kraschade efter rakan på sista passet? Jag rullade hemåt ungefär när ambulansen kom.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
PacMan skrev:

Nån som vet hur det gick för killen som kraschade efter rakan på sista passet? Jag rullade hemåt ungefär när ambulansen kom.

Han gjorde sig illa i armen vad jag hörde. Annars var det lugnt. Men fy fan vad det vurpades till höger o vänster.

Jag förstår mig inte på en del som var där. Om man blir omkörd på utsidan, och det är som ett möte, varför tror man att man är så snabb att man ska ge sig på att bromsa förbi folk på dom mest idiotsika ställena, för att sedan, IGEN, parkera i böjen? Om man vet med sig att man är långsam/kass, så gör man inte så. Då slipper hojar kroka ihop, och/eller bli påkörda.

Skärpning för h-e! :mad:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
PacMan skrev:

Bruten handled och förmodligen hjärnskakning att döma av hans något osammanhängande telefonsamtal till mej i går kväll.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Bollox skrev:
Han gjorde sig illa i armen vad jag hörde. Annars var det lugnt. Men fy fan vad det vurpades till höger o vänster.

Jag förstår mig inte på en del som var där. Om man blir omkörd på utsidan, och det är som ett möte, varför tror man att man är så snabb att man ska ge sig på att bromsa förbi folk på dom mest idiotsika ställena, för att sedan, IGEN, parkera i böjen? Om man vet med sig att man är långsam/kass, så gör man inte så. Då slipper hojar kroka ihop, och/eller bli påkörda.

Skärpning för h-e! :mad:

Vi i TRX-träsket känner igen din beskrivning till punkt och pricka. Tycker personligen det är ännu värre när de blåser om på rakan för att TVÄRNITA framför mig, 50-100m innan jag planerat att bromsa...
Brukar funka att ta det med individen ifråga direkt efter passet.

//Peter

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Det var en rolig kväll med mycket körning, vi som kom en timma för tidigt fick dessutom ett bonuspass innan dom officiella passen började.

Dock så vill jag att det hålls ett förarmöte där ALLA deltar. Jag är övertygad om att mycket av stöket skulle undvikas då. Och vart fanns ambulansen med personal som brukar stå vid depåutfarten?

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Hoj
R1, Crf å CB 750
Jag tycker körningarna på Anderstorp har funkat väldigtdåligt i sommar. Det har varit dålig information om flaggor & depåinfart det har varit otydlig om vem som har varit ansvarig för körningarna.
Igår t.ex. vem skulle man kontaktat om någon klotat innan flaggvakten var på plats? De instruktörer som har varit på plats har mest verkat intresserade av att få köra själva.
Jag har varit på Anderstorp 4 gånger i sommar alla 4 gångerna har jag haft med mig folk som aldrig kört på bana innan. De har ingen koll på hur man kör in i depån de vet inte vad flaggorna betyder de vet inte om ska använda backspeglarna eller inte o.s.v. Oftast har de undrat om det alltid brukar vara så på bandagar.
Jag har inte upplevt ett så struligt arrangemang på någon annan bana vid allmänhetens körning.
Jag vet inte hur många det var som klotade igår men det var betydligt fler än de fem klotningar som det var under de två hel dagar som jag var på Gotland ring den 20-21 aug. Alla klotningar kan inte skyllas på deltagarna utan det känns som om en del av avåkningarna kunde undvikts om det hade informerats lite om t.ex kalla däck att man inte ska glömma att dricka att man ska tejpa eller täcka backspeglarna. Det är saker som är självklara för oss som har varit på fler än tre bandagar men inte alls lika självklart för dem som aldrig kört på bana tidigare.

Det som har varit den stora fördelen som har gjort att jag har kommit tillbaka till Anderstorp är att man får väldigt mycket körtid på banan. Jag har inte heller upplevt några större problem med att man har blandat långsamma och snabba förare.

/Henke

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Vore kanske på sin plats att du preciserar vems arrangemang du kört. Jag har arrangerat flera heldagar på a-torp i år i samarbete med scacomp. Menar du kvällskörningarna på tisdagkvällar så är det ett gäng från borås som arrangerat, dom kör även bilar samma dagar och är något ovana vid mc-folket.

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Hoj
R1, Crf å CB 750
Nr:18 skrev:
Vore kanske på sin plats att du preciserar vems arrangemang du kört. Jag har arrangerat flera heldagar på a-torp i år i samarbete med scacomp. Menar du kvällskörningarna på tisdagkvällar så är det ett gäng från borås som arrangerat, dom kör även bilar samma dagar och är något ovana vid mc-folket.

Jag har kört både och. Kvällskörningen igår var väl den som var värst då informationen var obefintlig till oss deltagare. Deras ovana kan ju förklara en del.
Men även under era heldagar har det ju varit strul med informationen. Framförallt om depåinfarten då folk har blivit från åkta på "demovarvet" och inte har hunnit ikapp och sett vart och hur man ska göra för att komma in i depån. Vilket ju har visat sig eftersom ni fick visa depåingången en gång till under dagarna. Sedan tycker jag att ni som arrangerade med scacomp kunde ha tagit tag och åkt runt med nybörjarna några varv så de hade hittat runt banan så kanske det inte blivit strul med omkörningar. Varken för de som är snabbare och skall om de som är långsammare eller tvärt om.
Det som däremot funkade bra med era körningar var den öppna depån vilket ju gav mycket körtid.

sleeplezz

Försöker iaf..
Gick med
26 May 2005
Hoj
Hej!

Mycket bra synpunkter många av er har angående våra träffar!
Får vi ingen kritik så är det väldigt svårt att ändra på något.

Från början när vi anordnade en träff så var det bara tänkt att vi skulle ha med bilar då ingen av oss som anordnar kört MC på bana, men jag fick en hel del intresseanmälningar från MC åkare och självklart så ordnade vi så att även MC fick vara med.

Ovan förklarar alltså vår ovana om hur det fungerar med MC på banträffar.

Nästa år kommer vi anordna ett stort antal träffar på flera banor runt om i Sverige inte bara på Anderstorp. Då kommer vi att vara mycket bättre förberedda, bla så kommer vi att ta hjälp att någon som är väldigt duktig på bankörning med MC som håller i förarmöte samt några förvarv. Vi kommer att dela upp i två grupper, en snabb och en långsam/nybörjare. Vi kommer att ha en kärra klar för att hämta trasiga MC. Vi kommer troligtvis inte heller att blanda bil med MC utan det kommer att köras på olika dagar. Mer om datum mm för 2006 under kommande månad.

Vad det gäller ambulans nu senast så är jag alltid i kontakt med sjukvården innan varje träff och dom ville inte ställa en ambulans där hela kvällen eftersom vi körde privat och det inte var någon tävling, men dom lovade att vara stand-by vilket dom också var då ambulansen kom väldigt snabbt.

Öppen depå och mycket körtid är dock något som vi kommer att fortsätta med nästa år.

Är någon intresserad av att hjälpa till lite nästa år eller har ni några bra ideer så skicka ett PM eller ring.

Mvh

Martin

Last edited:

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Hoj
R1, Crf å CB 750
sleeplezz skrev:
Hej!

Mycket bra synpunkter många av er har angående våra träffar!
Får vi ingen kritik så är det väldigt svårt att ändra på något.

Från början när vi anordnade en träff så var det bara tänkt att vi skulle ha med bilar då ingen av oss som anordnar kört MC på bana, men jag fick en hel del intresseanmälningar från MC åkare och självklart så ordnade vi så att även MC fick vara med.

Ovan förklarar alltså vår ovana om hur det fungerar med MC på banträffar.

Nästa år kommer vi anordna ett stort antal träffar på flera banor runt om i Sverige inte bara på Anderstorp. Då kommer vi att vara mycket bättre förberedda, bla så kommer vi att ta hjälp att någon som är väldigt duktig på bankörning med MC som håller i förarmöte samt några förvarv. Vi kommer att dela upp i två grupper, en snabb och en långsam/nybörjare. Vi kommer att ha en kärra klar för att hämta trasiga MC. Vi kommer troligtvis inte heller att blanda bil med MC utan det kommer att köras på olika dagar. Mer om datum mm för 2006 under kommande månad.

Vad det gäller ambulans nu senast så är jag alltid i kontakt med sjukvården innan varje träff och dom ville inte ställa en ambulans där hela kvällen eftersom vi körde privat och det inte var någon tävling, men dom lovade att vara stand-by vilket dom också var då ambulansen kom väldigt snabbt.

Öppen depå och mycket körtid är dock något som vi kommer att fortsätta med nästa år.

Är någon intresserad av att hjälpa till lite nästa år eller har ni några bra ideer så skicka ett PM eller ring.

Mvh

Martin

Det låter ju lovande du har redan fått ett PM från mig.

Det jag var kritisk mot när det gällde ambulansen var att det (vad jag såg) inte stod någon flaggvakt eller annan ansvarig den stunden vi fick köra innan 17.00 d.v.s man visste inte vem man skulle kontakta om det hände något. Även när körningen skedde så var det ingen information om vem som skulle stanna och ta hand om dem som hade kört omkull.

Att ambulansen kom snabbt var det inget tvivel om.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...