2008 Honda CBR 1000 RR Fireblade

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker fortfarande det ser ut som om någon i design teamet satte sig på lermodellens nos just innan den skulle överföras till prototyp...

Man kan liksåm titta på repsol bilden, tänka "åh fyfan va snygg!" scrolla höger, också skriker man "VA I HELVETE?! ÄR DOM DUMMA PÅ RIKTIGT LR?!"

Var på lelles o kollade in o provsatte nya bladen. Var skeptiskt när jag såg de första bilderna här för ett tag sen. Nu när man sett den irl så tycker jag den var grym!

Hade inget blad när jag var till lelles har jag för mig? Var iofs nån vecka sedan.

Kan ju som sagt se bra ut irl fast bilderna är hämska... vet man inte fören man sett den.
 
Last edited:

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
.......Hade inget blad när jag var till lelles har jag för mig? Var iofs nån vecka sedan.

Kan ju som sagt se bra ut irl fast bilderna är hämska... vet man inte fören man sett den.

Var premiär idag, 1 mars.. även om man var där i andra ärenden. Shysst var den iaf!:yoparty
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Hej!
I flera år har jag nu undvikit att titta på och läsa om hojar (för att inte lockas att köpa en igen efter att sålt min R1:a) men ett par veckor sedan råkade jag trilla in hos handlaren. Ser ut som jag åkt dit igen, suget har kommit tillbaka! :)

Jag jämförde 3st 08:eek:r, ZX10, R1 och CBR1000RR. Fastnade helt klart för Hondan.
Och efter att läst så mycket tester som jag bara kunde hitta, ser den ut att vara den klara vinnaren!

Sen så började läsa om den här på forumet, verkligen intressant hur alla från början tyckte illa om den, men nu ser det ut att ha svängt!
Verkar som att de flesta har börjat vänja sig vid designen, men kanske också så att när den vinner alla tester så blir den vackrare bara av det.

Hur som helst, nu skulle jag vilja höra vad ni som kört en -08 i somras tycker. Kom igen!
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Hur som helst, nu skulle jag vilja höra vad ni som kört en -08 i somras tycker. Kom igen!

Jag citerar det jag skrev för ett halvår sen ungefär:

Ja skulle kunna gissa att de va fler som körde den på bakan :rolleyes:

Jag han med och prova några jag med

Började med HP2 Megamoto
de enda ja kan säga om den, är att den inte va nåt för mig, därför är de ingen mening att säga för/nackdelar.

Den andra hojen för dagen va Ducati 1098s
Får man överdrivet mycket pengar nån gång skulle jag faktiskt kunna tänka mig köpa denna, mycket fint chassi, speciell sittställning, följsam, lättkörd skulle jag vilja säga, däremot trodde jag den skulle gå bättre än vad den gjorde, hade väntat mig en mer hysteriskt karaktär.
Mätartavlan va rörig, han inte med att kolla efter så noga heller iofs.
Jag kanske har lite för långa ben för denna hoj, är inte speciellt lång men benen och armarna är för lång jämfört med resten av kroppen :)

Hoppade faktiskt över alla hojar på Suzuki.
R 1000 prövade jag förra året och eftersom den är lik i år så va de ingen mening, men denna hoj är ju helt brutal! lite för brutal nästan, visst den går som ett skållat... men styrdämparen funkar inte som jag vill och får framhjulet att bli väldigt lätt tom. i farter närmare 200km/h, undra hur den skulle uppföra sig helt utan dämpare?
Växelådan funkar klanderfritt.
Kommer ej ihåg hur mätaren såg ut.

Fortsatte bort till Norrlands och prövade först ZX10:an
Växellådan är som en dröm på den tycker jag (kanske för att min är svårväxlad) kändes som man "petade" för lite på växelföraren men växeln gick i hur bra som hellst, inga konstigheter.
Har varit med om andra hojar där man måste koppla ut mellan varje växel om man tex. närmar sig en korsning/rondell och går från 6:an till 1:an eller 2:an
(bla. fjolårets CBR1000rr, den kunde man inte hålla in kollingen på och peta ner från 6:an - 1:an)
Hur som hellst, på zx10:an satt de iaf på detta ex. en öhlinsstryrdämpare, den gick absolut inte att ställa in, va kan jag gissa - runt 10-12 ställbara lägen och alla kändes lika odämpande, hade man den på MAX och kändes som den näst lägsta..
Motorn kändes okontrolerbar på något sätt, dålig botten.
Mätaren va lätt avläsbar.

Z1000
Hel konstigt styre är de första som jag lägger märke till, lutar innåt och uppåt på något sätt (kör ju fighter själv så jag kanske vant mig vid mitt Fatbar?)
Lätt och smidig i övrigt.
Jämn och fin motor men är i stort behov av styrdämpare, styret fladdrar ju lika mkt som mitt ex. fladder-mus :D

FIREBLADEN
Skapar STORT ha begär
Denna hoj slår allt annat, finns inget att säga mer än att en växelindikator skulle finnas.
Men vilken motor! behöver bara säga - JÄMN
Lättsvängd som Wagge skrev. även i höga farter svänger den snabbt, tex omkörningar.
Helt klart den bästa hoj jag kört

Där har ni mina ord av de hojar jag provkörde :yoparty

fler utalanden i denna tråd --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=182785
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har varit med om andra hojar där man måste koppla ut mellan varje växel om man tex. närmar sig en korsning/rondell och går från 6:an till 1:an eller 2:an
(bla. fjolårets CBR1000rr, den kunde man inte hålla in kollingen på och peta ner från 6:an - 1:an)

Uj! Det är ingen bil du kör. Du kör en MC vars växellåda är uppbyggd som så att du ska använda kopplingen mellan nedväxlingarna. Annars finns det god chans att du förstör växellådan i förtid genom att du sliter ner växelförarna eller kuggarna på dreven i växellådan.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top