[2009] Mosel och Nürburgring

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag tycker det är roligt att läsa reseberättelser, framför allt på vintern, så här kommer min egen. Alltid glädjer det någon.

I maj levererades min gulsvarta och sproilans nya BMW F800GS. Strax efter att kompletterat med Touratechs höga touringsadel förstod jag att denna hoj har potential att köra lite längre rundor med bagage. I mitten av augusti hade jag två veckors semester, så jag bestämde mig för att vända styret mot Moseldalen och området kring Nürburg. Jag har varit där några gånger tidigare, men då med bil, och har ofta drömt om att åka hoj på vägarna i detta härliga område.

Dag ett
Jag körde hemifrån med första delmål Malmö. Det var pågående malmöfestival, och jag träffade en kompis för en bit mat på stan. Vid 21-tiden bordade jag färjan med Travemünde som mål morgonen efter.

smsrxg.jpg

Malmö hamn

5jwwn6.jpg

Öresundsbron


Dag två
Jag vaknade två-tre timmar innan angöring och kunde inte somna om. Jag var väl rätt förväntansfull på den fortsatta resan. Hade inga fönster i hytten, så det var spännande att gå ut på däck för att undersöka vädersituationen. Prognosen hade sagt att denna min första dag i Tyskland skulle starta i ganska kraftigt regn. I vanlig ordning stämde prognosen inte riktigt, och jag klarade mig undan med ett rejält molntäcke.

29q1rnq.jpg

Travemünde

2gw6vqb.jpg


2j2gneq.jpg


Jag körde av färjan och det var en härlig känsla. Första delmål var Hamburgs centrum och BMW Motorrad Zentrum. Där hade jag bokat tid för inköp och montering av BMW:s vario-väskor (blev 2000 kr billigare än i Sverige, inkl monteringen). Det tog några timmar, och jag gick ganska snabbt över försäljningshallen med bilar, motorcyklar och tillbehör. Började bli lite seg väntan efter några timmar.

När hojen var klar beundrade jag mina nya väskor ett tag och kände mig nöjd över köpet. Jag ville komma ur Hamburg snabbt så jag började köra motorväg (jag hade kört mest landsväg på vägen mellan Travemünde och Hamburg). Efter ett tag tjocknade trafiken till och som mest sakta gick det såklart i Elbe-tunneln. Dieselröken, den låga hastigheten och den stigande temperaturen gjorde att jag bestämde mig för att välja ”Motorväg av” på min GPS. Fortsättningsvis blev det körning enbart på bundesstrassen. Enda nackdelen med det är att byarna/städerna i Tyskland ligger tätt, så det blev ganska låg medelhastighet. Men jag hade ju semester… En bit väster om Hannover hittade jag orten Petershagen och utanför densamma ett hotell som såg vettigt ut. Jag erbjöds ställa hojen i stallet, men det var en rejäl tröskel för att komma in och ut, så jag ställde den utanför stallet i stället. Efter en HCHF-måltid (high carbonate, high fat) och ett par veteöl var det rätt skönt att lägga sig.


Waldhotel Morhoff
http://images.activehotels.com/images/hotel/max300/157/1576855.jpg
http://www.waldhotel-morhoff.de/

2egfl7p.jpg


i38lg6.jpg


212trpf.jpg


30msm4j.jpg


2woktbq.jpg


2s8r0vp.jpg



Dag tre
Dagens mål var Moselfloden och staden Cochem, där jag hade förbokat det enda hotellet på resan. Hade bara bokat en natt, men utökade snabbt till två för att kunna köra med mindre packning. Cochem föreföll vara en liten trevlig stad med stora möjlighet att borda turbåtar och man kände för det. Mitt hotell, (Moselromantikhotel Thul, http://www.hotel-thul.de/) låg på andra sedan Mosel, sett från Cochem.

2u9hnj7.jpg


14wau02.jpg


53we47.jpg


vdzc6b.jpg


24d0xhu.jpg


2sacmj8.jpg


4iel8y.jpg


2l9l0u9.jpg


efi9ee.jpg


3027t38.jpg


2po40go.jpg


33a8f83.jpg


2115ssy.jpg


2u60a53.jpg


vi0heu.jpg




Dag fyra
Efter att ha lämnat hotellet körde jag på härligt kurviga vägar mot Nürburg och Nürburgrings nordslinga, Nordschleife. Jag var där vid tiotiden, och var överraskad över den massiva uppslutningen. Det var ju i och för sig lördag och öppen körning för allmänheten. Jag förstod att det var lika bra att ta tjuren vid hornen så jag gick inpå biljettkontoret och köpte biljett för ett varv, 22€. Jag har kört bil tidigare på banan, och att köra hoj var väldigt trevligt också, även om det inte är någon sporthoj jag har. Eftersom det inte gick så snabbt vad jag tvungen att kolla i backspelglarna ofta och högerblinka nästan lika ofta. Efter mitt varv traskade jag runt på parkeringen och njöt av atmosfären en stund.

Om man bokar i förväg kan man åka med en BMW M5 runt banan. Ring-Taxin som den kallas går på 190€ för ett varv och måste bokas cirka ett halvår i förväg. Man kan också hyra in sig i passagerarsits i en Aston-Martin Vantage för 295€. Eftersom jag inte hade bokat började jag spana in bilar som var på väg ut på banan där passagerarsitsen gapade tom. Det rullade upp en Porsche Carrera S, norskregistrerad med en kvinnlig chaufför. Efter att ha presenterat mig och mina avsikter, och givetvis tryck på grannsämjan mellan svenskar och norrmän/norskor fick jag ta plats i passagerarsätet för ett varv. När vi passerat bommen vid påfarten frågade jag om hon hört mycket på banan tidigare. Hon svarade genom att peka på det digitala tidtagaruret på instrumentbrädan – dagsbästa tiden var 8m 10sek, vilket är rätt snabbt… Jag förstod att det skulle bli åka av och denna damen sparade inte på krutet någon stans. Vild körning förbi samtliga fordon på banan och alltid gena över curbsen. Vid varje krön slog jag huvudet i taket.

När jag blivit avsläppt efter ett fantastiskt varv på denna banan hoppade jag upp på hojen igen och körde ut till en åskådarplats vid sidan av banan för att njuta lite till och ta några bilder. Därefter körde jag tillbaka till Nürburg och besökte det nya racingmuséet (Ring-Werk) bredvid den modernare grand prix-banan.


358e641.jpg


2cdbtvt.jpg


4sn1nt.jpg


9itxzn.jpg


1zztdo7.jpg


taj3wp.jpg


2hf48qc.jpg


34q723m.jpg


2uehdma.jpg


2csea89.jpg


3167095.jpg


t71n5k.jpg


2ro3z38.jpg


o6afit.jpg

Porschen och norskan som jag fick möjligheten att åka med

2ez5obc.jpg




Dag fem
Denna dagen körde jag i sydlig riktning utmed Mosel ett tag, för att därefter vika av mot Bastogne och korsa Luxemburg. Jag körde runt lite i Bastogne för att hitta någon som minde om andra världskriget, men jag körde vidare ganska snabbt eftersom jag ville tillbaka till Tyskland igen innan kvällen. Körde i alla fall via formel 1-banan Spa-Francorchamps. Det var en vecka kvar till f1-tävlingen där och jag hoppades se lite av förberedelserna. Tyvärr var det en vakt och en bom vid varje infart till banan, så besöket i Francorchamps var ganska onödigt. Jag kom åter in i Tyskland och Eifelbergen och hittade ett billigt hotell att spendera natten på.


jjn47s.jpg

Borg over Bernkastel-Kues

2rcomjk.jpg

Bernkastel Kues

2ptdvtt.jpg


29crofk.jpg


2lw0rx5.jpg


rmldh2.jpg


14uwbog.jpg


1zco77l.jpg

In i skogen på de krokiga vägarna

33af61e.jpg

Givetvis köpte jag det obligatoriska klistermärket och fäste på packväskan.

vypelw.jpg


107udlx.jpg

Ovanför skogen uppe på kullarna kan det vara så här vackert

28hplea.jpg

Genom Eifelbergen till Luxemburg.

21cglzn.jpg

Och strax därefter in i Belgien.



Dag sex
Inget bra sätt att starta dagen. Först noterade jag att det regnade och till på köpet var hotellfrukosten rätt mager. Kvällen innan var jag tvungen att parkera hojen bredvid hotellets sopsortering utomhus, så hojen var blöt och ledsen. Jag satte på mig mina regnkläder i alla fall och började köra. Hade sett fram emot sista dagen på resan med roliga vägar i Eifelbergen, men det fick bli lite lugnare på grund av regnet. Det regnade till och från hela förmiddagen, men efter lunchtid kunde jag ta av mig regnkläderna för gott denna resa. På kvällen landade jag på ett mycket fint, och inte jättedyrt hotell i Lingen, Hotel Am Wasserfall http://www.hotel-am-wasserfall.de/de/index.html. För 4€ fick hojen stå och torka till i ett eget låsbart garage. Efter en välbehövlig dusch installerade jag mig i hotellets fina restaurang. För €27 avnjöt jag fläskfile från Ibericogris, dessert och två öl.

2gwglt5.jpg


funhj4.jpg

Soma v en händelse blev det några mil i Nederländerna också.

vebw8y.jpg

Turbåtar vid Hotel Am Wasserfall. Tre minuter till en tropisk regnskur.

Dag sju
Sista dagen utomlands. Målet för dagen var Travemünde och färjan hem. Det blev såklart bundesstrassen även idag. Jag var lite tidig upp till Travemünde (skönt med marginaler ibland), så jag slog ihjäl några timmar genom att köra runt lite vid Tysklands norra kust, och promenerade även runt lite i Travemünde.

2a9z7s3.jpg


6srk8p.jpg

Autobahn.

Nästa dag körde jag från Malmö och hem i bra väder. Totala sträckan på resan blev 290 mil. Jag företog resan på egen hand, och det var lite trist och ensamt ibland på kvällarna, men dagarna tycker jag var perfekta – stor frihetskänsla. På vägen hem genom Sverige förstod jag att denna resan bara var början på min framtid som mc-tourare. I sommar blir det alperna!

2gvkbrp.jpg

Skåne!

Tack för tiden!
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
En regnig förmiddag, annars uppehåll. Lite moln ibland... Vettiga temperaturer också i slutet av augusti, kring 20.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Coolt, alltid coolt att åka ner.
Min första tur var på en Cagiva 900 (typ samma), Rickard Nilsson i ducatiklubben tog spåret, jag sa bara, dra jag hänger på..
Det var nog det coolaste varvet, fullt över krönen o ingen koll..
Senare 8 o halvor är nog mer blandad förtjusning, det går helt enkelt fort, för fort, man känner att det inte är bra, speciellt innan man åker ut..
Man får se mycket skit innan man kommer ner i varvtid om man gör som dom säger: LANGSAM ANFAREN!
Annars kan man få zinksmak i munnen o man får inga VM poäng.
Njut av dom 10 första varven, dom kommer aldrig tillbaka!

Området runt om kring däremot kan avnjutas hur länge som helst.
Mosel / Ahr dalarna, gott glas lokalt vitt vin o korvskivor eller oxfilet / svamp toast.

Spa / Francorchamps banan förtjänar också ett besök, Au rouge är så klart coolt, speciellt att försöka komma ut uppe i backen inför rakan, man får gena över gräsmattan (sinnesslött). Ännu bättre är baksidan när man går upp från botten av banan mot busstop, en raka i vänstersväng, knycker två ggr, den sista skarpast (full gas på 1000cc) ca: 1000m (skymt).

Agostini körde ut ett par gånger i bromsningen på classic uppvisningen o jag har för mig att Peter Linden brukar säga yes jag klarade den, vart varv..
Klart värt att smaka på!
 

Bifogat

  • Wasted tour -07 Stefans. 031.jpg
    Wasted tour -07 Stefans. 031.jpg
    262.3 KB · Visningar: 140
Last edited:

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Härlig resa, en av de saker som står på att göra listan. Grymma bilder med.
/Per
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Hur funkade GPS:en på Europaresan? Har själv en likadan.

Den fungerade inget vidare. Jag hade i förväg gjort rutter på 15-20 mil, men väl på plats i Tyskland blev det inte att jag körde exakt efter rutterna. Jag hade istället olika städer som riktpunkter. Om jag matade in en stad 25-30 mil iväg gick inte det utan att GPS:en stängdes av mitt i uträkningen. Även när jag körde mot mål som var närmare, tex närmsta bensinmack, kunde den få spelet och stänga av sig. När jag startade den igen ruttade den ibland direkt mot senaste mål, och ibland fick jag göra om sökningen.

Sista sträckan i Tyskland mellan Lingen och Travemünde hade jag kollat upp på Google Maps att vara 30 mil om man körde motorväg av. Jag kollade vilka städer jag skulle passera, och gjorde en rutt i gps:en med ungefär 10 städer på sträckan. Den kalkylerade sträckan blev då 40 mil, fattar inte hur.

Vid något tillfälle drog den ut mig på en motorväg också, trots att motorväg var inställt som av. Så nästa resa blir det en mer kompetent navigator, jag hoppas att Garmins Zumo 660 klarar sig bättre.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nice, jag var med Motorrad på en testkörning förra året och jag var lite impad över hur vackert Tyskland är speciellt runt Nurburgring. Dessa slott på höjderna och dalgångarna. Riktigt fint.
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Ja, Bernkastel var en otippad höjdare. Jag kom körandes på "vinranksidan" och såg borgen framför mig. Ville egentligen fortsätta köra eftersom jag blev rätt varm i den relativt täta trafiken genom staden. Bestämde mig ändå för att köra upp till borgen, och det var en riktig höjdare. Fantastisk utsikt.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Kul läsning och fina bilder!

Körde själv igenom Spanien, Frankrike och Tyskland i sommar och måste säga att Tyskland är riktigt fint. Spanien och Frankrike var väl helt ok, men Tyskland har mycket mer kuperad terräng och fin natur.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Den fungerade inget vidare. Jag hade i förväg gjort rutter på 15-20 mil, men väl på plats i Tyskland blev det inte att jag körde exakt efter rutterna. Jag hade istället olika städer som riktpunkter. Om jag matade in en stad 25-30 mil iväg gick inte det utan att GPS:en stängdes av mitt i uträkningen. Även när jag körde mot mål som var närmare, tex närmsta bensinmack, kunde den få spelet och stänga av sig. När jag startade den igen ruttade den ibland direkt mot senaste mål, och ibland fick jag göra om sökningen.

Sista sträckan i Tyskland mellan Lingen och Travemünde hade jag kollat upp på Google Maps att vara 30 mil om man körde motorväg av. Jag kollade vilka städer jag skulle passera, och gjorde en rutt i gps:en med ungefär 10 städer på sträckan. Den kalkylerade sträckan blev då 40 mil, fattar inte hur.

Vid något tillfälle drog den ut mig på en motorväg också, trots att motorväg var inställt som av. Så nästa resa blir det en mer kompetent navigator, jag hoppas att Garmins Zumo 660 klarar sig bättre.

Var på Europaresa 2007 då med en Zumo 550, den kan spela en ett spratt den också, allra helst när man lagt upp en rutt i förväg. Bytte till taktiken att köra efter waypoints, då kan man köra lite fritt och så har man ett mål som GPS:en alltid räknar om till. Får se hur man löser det i sommar på Europaturen.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Intressant läsning och framförallt otroligt fina bilder. Vad kör du med för kamera/objektiv?
 

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Mosel och Ringen

Fina Bilder:tummenupp

Nu när man ser bilder så längtar jag tillbaka dit det var länge sen jag var där sist -05.
Nästa sommar får jag nöja mig med Gotland Ring och en vecka i Norge
 

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
Kul att du skrev om din resa. Har inte blivit av att jag åkt till ringen, måste fan ta tag i det. Stämningen verkar grym!
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Nordschleife, och området däromkring, är en av Europas bästa platser om man är en gnutta intresserad av motorsport.


Intressant läsning och framförallt otroligt fina bilder. Vad kör du med för kamera/objektiv?


Jag använder en Sony Alpha 200 med Tamron 17-50 2.8.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top