2010 Yamaha Super Ténéré

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Då kanske man vågar hoppas på en sport twin från yamaha. En R12:a vore inte fel :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Möjliga ledtrådar om utseendet.
 

Bifogat

  • IMG_7307.jpg
    IMG_7307.jpg
    73.4 KB · Visningar: 208
  • 06-assistance-clients-yamaha-dakar-2007.jpg
    06-assistance-clients-yamaha-dakar-2007.jpg
    191.9 KB · Visningar: 330
  • P20070105112529515.jpg
    P20070105112529515.jpg
    227.6 KB · Visningar: 153

börnte

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900RR -01
Det blir allt det du nämner + 1200cc motor! Leverans hösten 2010
Har fått inside info.

Den blir Grym!!!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Den senaste bilden.

Och Yamaha säger:

”By building the toughest and fastest bikes, we’ve finished first more than any other bike manufacturer in Paris-Dakar history. And that Dakar-winning toughness is something we build into all our Ténéré road bikes. You’ll be pleased to know that the latest Super Ténéré – with its rigorously-tested and incredibly reliable new engine – goes another step beyond.

If you’re looking for an intelligent adventure travel bike to conquer absolutely everything the world throws at you, look no further than the new Super Ténéré. We’ve fitted a big displacement parallel twin engine with shaft drive, utilising 270˚ crankshaft technology to offer unsurpassed levels of power, torque and traction – perfect for any extreme situation you face on your adventure.

We’ve made the new Super Ténéré highly advanced to give optimal mechanical performance as well as superb levels of rider feel and control. That’s why you’ll find our Yamaha Chip-Controlled Throttle system (YCC-T) on the new Super Ténéré, with traction control to inspire confidence on every surface. Then there’s hi-tech ABS, as well as our Unified Brake System (UBS), which links front and rear brakes for rider comfort, and comes blessed with enough intelligence to adapt to every situation - on and off-road. After all, when you’re deep in unknown territory and you can't see far ahead, sometimes you need to stop in a heartbeat. Then, when you’ve caught your breath, you need to get moving again, whatever the surface.”
 

Bifogat

  • supertenere2010.jpg
    supertenere2010.jpg
    113.6 KB · Visningar: 114
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Eftersom ingen annan slängt upp några bilder på den ännu så gör väl jag det då...
 

Bifogat

  • XT1200Z_1.jpg
    XT1200Z_1.jpg
    123 KB · Visningar: 135
  • XT1200Z_2.jpg
    XT1200Z_2.jpg
    106.4 KB · Visningar: 115
  • XT1200Z_3.jpg
    XT1200Z_3.jpg
    123.4 KB · Visningar: 112
  • XT1200Z_4.jpg
    XT1200Z_4.jpg
    127 KB · Visningar: 143

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Officiellt!

Så är det officiellt!

:rock

Klicka på bilderna flera gånger för att se dem i stort format.

Motor: liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, Forward-inclined parallel 2-cylinder, 4-valve, fuel injected, twin spark engine.
Effekt: 110 hk
Cylindervolym: 1199 cc
Tank: 23 L
Däck, fram: 110/80R19M/C 59V
Däck, bak: 150/70R17M/C 69V
Sitthöjd: Justerbar 845-870 mm
Hjulbas: 1 540 mm
Markfrigång: 205 mm
Vikt, fulltankad: 261 kg

BMW-asymmetri framifrån, med intaget för kylluft till höger större än det till vänster.
 

Bifogat

  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_006_tcm26-356219.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_006_tcm26-356219.jpg
    174.9 KB · Visningar: 443
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_001_tcm26-356215.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_studio_001_tcm26-356215.jpg
    64.3 KB · Visningar: 171
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_016_tcm26-356195.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_016_tcm26-356195.jpg
    224.9 KB · Visningar: 152
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_004_tcm26-356164.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_004_tcm26-356164.jpg
    204.6 KB · Visningar: 161
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_002_tcm26-356158.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_002_tcm26-356158.jpg
    95.1 KB · Visningar: 154
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_001_tcm26-356155.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_001_tcm26-356155.jpg
    211.5 KB · Visningar: 162
  • 2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_003_tcm26-356161.jpg
    2010-yamaha-XT1200Z-Super-Tenere_VPBC5_detail_003_tcm26-356161.jpg
    234.2 KB · Visningar: 143
  • fram.jpg
    fram.jpg
    57.7 KB · Visningar: 153
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Kombibromsar, TS och ABS med ett 19" fälg...känns som det kommer vara asfaltsbundna tyskar som drömmer om öken som kommer att köpa yamma's snack om Paris-Dakar. Säkert en värdig wörnstrom utmanare men så mycket mer ser jag inte...

FAIL!
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Nej nej nej vilket blysänke, 205mm markfrigång - ser ju ut som en gravid val......

FAIL x2
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
ja det va lite fail faktiskt. känns som en av många touring "offroad" hojar som redan finns på marknaden. inte så värst hardcore offroad och äventyr direkt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det finns ingen marknad för mer renrasiga, storkubikade offroadmotorcyklar längre. Varför tror ni KTM plockat bort 950 SE och BMW slutat tillverka HP2'an?

Den nya Yamahan är precis som jag trodde, eller befarade kanske är mer korrekt, en touringoffroad och inget mer. Trist. 261 kilo.. Hur fan tänkte dom där? :näsblod
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Är också lite besviken. Verkar ju bara bli en touring bjässe till!!
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det där var ju inte det jag hade hoppats på.
Riktigt snygg tycker jag att den är, och de numera officiella datan på den gillar jag också skapt ända tills man kommer till vikten och markfrigången. -35kilo fulltankad och +50mm frigång hade den behövt om någon nu skulle fråga mig.
Oavsett så tro jag att den blir ett starkt hot mot GS, men den kommer knappast knäcka troninnehavaren i kategorin nu när JPY'n
är så stark.

Någon som vet vad prislappen blir?
Jag gissar på 175´
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Yamma riktar in sig på köpstarka medelålders feta (tyska?) män som tycker det är lite wildandcrazy med en offroadstukad komforthoj...vekt.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Yamma riktar in sig på köpstarka medelålders feta (tyska?) män som tycker det är lite wildandcrazy med en offroadstukad komforthoj...vekt.

Smart tycker jag. Jag hade gjort samma om jag varit tillverkare. Dyrt att vara häftig och inte det primära för ägarna.
Sedan används en 1200 primärt för äventyrstouring. BMW:s "GS" talar ju tydligt om vad det innebär; - Gelände Strasse- inte endurokörning. Till det senare passar en mindre hoj bättre.
Tror inte att någon tycker den är så wildandcrazy, snarare praktisk för ändamålet.

Köra långt på en hög hoj med dålig sittkomfort och endurodäck är det inte många som gör.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Smart tycker jag. Jag hade gjort samma om jag varit tillverkare. Dyrt att vara häftig och inte det primära för ägarna.
Sedan används en 1200 primärt för äventyrstouring. BMW:s "GS" talar ju tydligt om vad det innebär; - Gelände Strasse- inte endurokörning. Till det senare passar en mindre hoj bättre.
Tror inte att någon tycker den är så wildandcrazy, snarare praktisk för ändamålet.

Köra långt på en hög hoj med dålig sittkomfort och endurodäck är det inte många som gör.

Visst är det smart, men det blir en wildandcrazy-hoj för lönnfeta tyskar som tycker offroadstuket är jEtetufft på sin touringhoj (som bara går asfalt).

:fakta :hihi

:massivefail

Tur Kåtte vrider ihop dugliga hojar än, de är rätt ensamma om det.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Visst är det smart, men det blir en wildandcrazy-hoj för lönnfeta tyskar som tycker offroadstuket är jEtetufft på sin touringhoj (som bara går asfalt).

:fakta :hihi



:massivefail

Tur Kåtte vrider ihop dugliga hojar än, de är rätt ensamma om det.

Som de som har supersport och bara kör på allmänna vägar:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top