2011 med www.banåkning.nu

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Det är inte många som ligger under 1.20 på Gelleråsen.

1. Står det nån och klockar dig vid sidan av?
2. Blir du utsparkad om du ligger över tiden?
3. Får du några varv att värma upp eller måste det skaffas däckvärmare nu?

Kollar man på platsläget under Maj så finns inga platser kvar till "långsammaste" gruppen. Däremot finns det 17 platser kvar till mellangruppen. Känns som att det har blivit snefördelat, kan det bli aktuellt med en omfördelning senare?

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
KTM RC8R
Det är inte många som ligger under 1.20 på Gelleråsen.

1. Står det nån och klockar dig vid sidan av?
2. Blir du utsparkad om du ligger över tiden?
3. Får du några varv att värma upp eller måste det skaffas däckvärmare nu?

Kollar man på platsläget under Maj så finns inga platser kvar till "långsammaste" gruppen. Däremot finns det 17 platser kvar till mellangruppen. Känns som att det har blivit snefördelat, kan det bli aktuellt med en omfördelning senare?

Allt detta bygger på säkerhet vi vill ha så liten fartskillnad som möjligt, inte så mycket kunder som möjligt.

En förutsättning för att driva körningarna är kunder men det ska inte inkräkta på säkerheten.

Jämna grupper betyder mindre omkörning och det lika med mindre incidenter samma med deltagare ju mindre ju bättre vi har max25.

Vi tar tider på dom som ser snabba eller långsama ut i sin grupp om dom inte klarar sin grupp så får dom byta upp eller ner.

Om man har 1.25 som normal tempo mitt i sommarn så får man boka med en annan arrangör.

Och vi tar inga tider dom första passen eller i regn.

Tanken är att du ska boka grupp efter ditt normala tempo mitt i sommarn en sån förklaring skall till komma på sidan.

Mvh Peter ilar www.banåkning.nu :tummenupp

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Allt detta bygger på säkerhet vi vill ha så liten fartskillnad som möjligt, inte så mycket kunder som möjligt.

En förutsättning för att driva körningarna är kunder men det ska inte inkräkta på säkerheten.

Jämna grupper betyder mindre omkörning och det lika med mindre incidenter samma med deltagare ju mindre ju bättre vi har max25.

Vi tar tider på dom som ser snabba eller långsama ut i sin grupp om dom inte klarar sin grupp så får dom byta upp eller ner.

Om man har 1.25 som normal tempo mitt i sommarn så får man boka med en annan arrangör.

Och vi tar inga tider dom första passen eller i regn.

Tanken är att du ska boka grupp efter ditt normala tempo mitt i sommarn en sån förklaring skall till komma på sidan.

Mvh Peter ilar www.banåkning.nu :tummenupp

Ok, jag är med på noterna. Men det känns ju trots allt inte särskilt säkert. De flesta vet inte vad för tider de gör då tidtagning oftast är förbjudet.
Tom i de första inläggen i denna tråd finns en kille som aldrig har kört bana och ni uppmuntrar honom att komma trots allt. Det känns som att det inte är lika säkert längre när han kommer känna pressen att prestera 1.20 tider på sin första eller andra bandag.

Fan, jag låter ju som en gammal gubbe. Det är inte alls meningen att tracka ner på era körningar men jag tycker att upplägget låter farligare än normalt. Samt att folk för att vara på den säkra sidan har bokat in sig i den långsammaste gruppen, vilket, enl min mening, kommer medföra större fartskillnader.

( Eller så kanske är jag bara sur för att det inte finns någon plats kvar :gnissla )

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
KTM RC8R
Ok, jag är med på noterna. Men det känns ju trots allt inte särskilt säkert. De flesta vet inte vad för tider de gör då tidtagning oftast är förbjudet.
Tom i de första inläggen i denna tråd finns en kille som aldrig har kört bana och ni uppmuntrar honom att komma trots allt. Det känns som att det inte är lika säkert längre när han kommer känna pressen att prestera 1.20 tider på sin första eller andra bandag.

Fan, jag låter ju som en gammal gubbe. Det är inte alls meningen att tracka ner på era körningar men jag tycker att upplägget låter farligare än normalt. Samt att folk för att vara på den säkra sidan har bokat in sig i den långsammaste gruppen, vilket, enl min mening, kommer medföra större fartskillnader.

( Eller så kanske är jag bara sur för att det inte finns någon plats kvar :gnissla )

Ja du har rätt i att folk kan boka sig i fel grupp för att vara på säkra sidan, det ska vi ha ett utskick om.

Jag är dock helt säker på att folk vet om dom kör 1,20 eller fortare, har man inte tagit tid eller är nybörjare så ska man inte boka våran Gelleråsen körning utan Midlanda.

Vet ej vad jag tänkte med i första sidan sorry :huvet.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Hopp, jag är anmäld hos er på gelleråsen i maj, finns det nån möjlighet till att bli klockad runt banan mer än nån polare som förhoppningsvis trycker på rätt knapp:tungan
jag vet tiden ifjol men man vill hela tiden förbättra sig....

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hopp, jag är anmäld hos er på gelleråsen i maj, finns det nån möjlighet till att bli klockad runt banan mer än nån polare som förhoppningsvis trycker på rätt knapp:tungan
jag vet tiden ifjol men man vill hela tiden förbättra sig....

Om jag är där och du inte kör i snabbaste gruppen så kan du få låna min laptimer. Alltid lite peppande när man får upp tiderna medans man kör.

Annars kanske du kan låna någon transponder. De brukar ha på slingan då får du en exakthet på 1000 delar av en sekund.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Om jag är där och du inte kör i snabbaste gruppen så kan du få låna min laptimer. Alltid lite peppande när man får upp tiderna medans man kör.

Annars kanske du kan låna någon transponder. De brukar ha på slingan då får du en exakthet på 1000 delar av en sekund.

Hoppas vi syns då:)

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
Jag är fortfarande förbryllad över tidskraven och svaret jag fick var luddigt.
Om man inte ligger på 1:20, men inte långt ifrån kan man då, om ambitionen finns få lite hjälp att ta sig dit?

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
KTM RC8R
Jag är fortfarande förbryllad över tidskraven och svaret jag fick var luddigt.
Om man inte ligger på 1:20, men inte långt ifrån kan man då, om ambitionen finns få lite hjälp att ta sig dit?

JA :tummenupp

Om ditt mål är 1,20 och du i daxläget kör 1,23 så kan du anmäla dig och be en instruktör om hjälp.

Men ställ dig själv först frågan vad har jag för potential, du har en bra hoj, ska man köra fort ska man ha bra däck.

Hur många gånger har du kört på gelleråsen??? hur mycket förbättrade du sist du va där.

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
Har kört totalt 4 dagar på åsen.

Ok, om jag inte kör 1:23 så är jag inte välkommen?, är det korrekt uppfattat?

Potential?(kalla det vad du vill), medel o kalkylerat risktagande och ambitioner är förbättrat för i år, då med nyare hoj, kraschkåpor o mer renodlade bandäck, eftersom banåkning är det roligaste som finns.

Förbättrade gjorde jag sist tills jag nådde den gräns att jag insåg att hojen som var i perfekt skick med kåpor o.s.v inte längre var säker med tilltron till det grepp jag hade med de däcken. ungefär så.

Tacksam för svar.

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Ja du har rätt i att folk kan boka sig i fel grupp för att vara på säkra sidan, det ska vi ha ett utskick om.

Jag är dock helt säker på att folk vet om dom kör 1,20 eller fortare, har man inte tagit tid eller är nybörjare så ska man inte boka våran Gelleråsen körning utan Midlanda.

Vet ej vad jag tänkte med i första sidan sorry :huvet.

Jag tycker att det är ett bra initiativ med indelning i grupper boroende av fart. Nu är ju inte bandagarna tidsträning men man kommer ju att märka om man blir omkörd mycket eller om man själv kör om mycket. Då kan man ju bara byta grupp så är det fixat. Funktionärerna kommer säkert också kunna ge råd gällande ev. gruppbyte om man valt fel.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag åkte 1.19 tider förra året, men åkte då i snabb grupp. Aja det blir nog bra det här...
Bara en månad kvar till vi rullar ut på gelleråsen!

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Hur sent kan man boka in sig på en körning. Siktar på midlanda nu i maj men vet ej förräns veckan innan om jag kommer kunna vara ledig. Går det bra att boka bara några dagar innan?

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Är det gott om platser kvar inför midlanda 20-21 juni?
Vet inte om jag åka förens om 1-2 veckor.

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Tack till Banåkning.nu för härliga dagar på Mittsverigebanan igår och idag.
Bilderna från dagarna på Mittsverigebanan den 9:e och 10:e maj är nu utlagda i bildgalleriet på N-TRADE RACING webben. www.n-trade.se/racing
Mycket nöje
Mvh
/ Kenneth

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Vi tackar alla för två bra dagar, vilken tur vi hade med vädret.

23-24 maj kör vi vidare på Gelleråsen. Det finns några enstaka platser kvar & vi har många pitboxar kvar...allt bokas i våran butik.

Är det gott om platser kvar inför midlanda 20-21 juni?
Vet inte om jag åka förens om 1-2 veckor.

Det finns platser kvar:tummenupp

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM