2016 Speedster

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Vad kör ni på för däck i speedster? Jag körde förra sommaren på Komp K och tyckte de fungerade bra, dock är jag lite fundersam på att testa något nytt i sommar. Har ni några tips?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Vad kör ni på för däck i speedster? Jag körde förra sommaren på Komp K och tyckte de fungerade bra, dock är jag lite fundersam på att testa något nytt i sommar. Har ni några tips?

Jag kör så jädrans långsamt så jag kör Dunlop Sportsmart 2 i torrt/fuktigt och (Dunlop?) regndäck i blött. Om jag blir snabbare byter jag till slicks i torrt... :rolleyes:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r

Började rejsa i Speedster Cup 2015 och körde hela säsongen med Bridgestone V02. Funkade klockrent så kommer fortsätta med V02 hela 2016 också.

Passar på att säga HEJ till alla i Speedster 2016! Ska bli riktigt kul o träffa er alla på Anderstorp! 2015 var hur najs som helst och 2016 kommer bli minst lika bra om inte bättre såklart!! :) Kom gärna o säg hej i depån!
IMG_4650.jpg

Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Jag kör så jädrans långsamt så jag kör Dunlop Sportsmart 2 i torrt/fuktigt och (Dunlop?) regndäck i blött. Om jag blir snabbare byter jag till slicks i torrt... :rolleyes:

Började rejsa i Speedster Cup 2015 och körde hela säsongen med Bridgestone V02. Funkade klockrent så kommer fortsätta med V02 hela 2016 också.

Passar på att säga HEJ till alla i Speedster 2016! Ska bli riktigt kul o träffa er alla på Anderstorp! 2015 var hur najs som helst och 2016 kommer bli minst lika bra om inte bättre såklart!! :) Kom gärna o säg hej i depån!
View attachment 429371

Det här med däck alltså..

slicks känns också för mig lite överdrivet då jag inte har sådana farter. Så några skysta gatdäck skulle nog fungera

Skulle behöva lite goda råd dock om mina 5 år gamla regndäck jag fick med när jag köpte min cykel, vilket känns lyxigt !

lägger in nå bilder, men bästa är vell sen i depån om någon vänlig själ kan bedömma dom åt mig :hihi...fast dom är ju fan gamla som fasen alltså!

Dom är använda, men jag har ingen aning om det är ett slitage som anses ändå långt ifrån dåligt. Sporthoj däck har jag ingen erfarenhet av alls. Bara åkt tre år gata..

Hur många av er använder däckvärmare, ger de er märkvärt mer fäste i början eller vill man bara se ut som VR ? Jag funderar på om jag äns har sånt tempo att jag behöver det i början ...

Ankan

IMG_5940.jpgIMG_5938.jpgIMG_5939.jpg

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Min erfarenhet är att däckvärmare gör sitt jobb. värmer upp till runt 80 grader på ca: 30 40 minuter. De ggr jag fått framhjulsläpp och besökt antingen lecahavet eller kanat ut på gräs på inledande varv är då jag slarvat/stressat med just däckvärmare.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Förutom slitage så är det antal värmecykler som gör att däcken blir dåliga (framförallt slicks). Om du har däckvärmare på mellan passen så kyls inte däcket och du får en värmecykel under en bandag istället för 10.

Sent from my Sputnik, totally lost in space

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Förutom slitage så är det antal värmecykler som gör att däcken blir dåliga (framförallt slicks). Om du har däckvärmare på mellan passen så kyls inte däcket och du får en värmecykel under en bandag istället för 10.

Rätt i princip. Men antalet cykler i ett modernt slick är så högt att man oftast sliter ut däcket innan det blir ett verkligt problem. ;)

Däremot slipper man som sagt kallslitage och det håller längre. Förutom att man kan köra fort och sportigt direkt från depå. :D

Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Rätt i princip. Men antalet cykler i ett modernt däck är så högt att man sliter ut däcket långt innan det blir ett verkligt problem. ;)

Det är du det, Jåke, som kör så jäkla fort. Såna slöhögar som jag kör ju 2 säsonger på samma omgång slicks. Nåja, nästa i alla fall.

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR1000RR -08

View attachment 429371

Jag har faktiskt sneglat lite på bridgestone V02, körde du medium fram och bak eller körde du soft fram medium bak?

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Jag kör med Michelin Power Slick ibland och med Pirelli Diablo Superbike ibland. Lite beroende på om jag får tag på beggade eller inte... Känner ingen större skillnad mellan dem heller... Å andra sidan märkte jag inte att styret var snett heller... :rofl

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Sitter och ventilljusterar när nyheten man aldrig vill ha.. kommer

30 kvm som jag lånar i en lokal på 180kvm..som håller på restureras och som snart är klart..Skall hyras av mig och några bra vänner. Bor hos en bonde i en stuga på gården hans..har en gammal lada som görs i ordning

Nu har hyresvärden bestämt sig för att han inte vill ha verkstads lokal hos sig.:huvet

Helt plötsligt känns Anderstorp väldigt långt bort.. Bara börja leta ny plats att skruva.:glömdet

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Sitter och ventilljusterar när nyheten man aldrig vill ha.. kommer

30 kvm som jag lånar i en lokal på 180kvm..som håller på restureras och som snart är klart..Skall hyras av mig och några bra vänner. Bor hos en bonde i en stuga på gården hans..har en gammal lada som görs i ordning

Nu har hyresvärden bestämt sig för att han inte vill ha verkstads lokal hos sig.:huvet

Helt plötsligt känns Anderstorp väldigt långt bort.. Bara börja leta ny plats att skruva.:glömdet

Fy fan vad surt!!

Ang däck så är väl en stor anledning att skaffa värmare att alla andra har det och man inte hinner få upp temperatur i kalla däck på bara sighting och warm-up lap?

Själv har jag nyss krängt på beggade supercorsa SC2 och har ett par set superbike SC2 liggandes också. Fått råd att köra på däck där det finns marginal fartmässigt, så det blir nog bra. Men egentligen hade jag klarat mig på gatdäck fartmässigt också.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Däckvärmare? Jag har värmare som eldar på i 80-85 grader. Ej ställbara men grymt bra. Problemet är att regndäcken max skall värmas till 65 grader så där kan jag inte använda dem. Jag har testat dem på mina Dunlop Sportsmart 2 men då körde jag långsammare än när jag tog ett lugnt utvarv och byggde värme genom att köra. Det är en fördel att värma nya däck innan man kränger på dem så det går lättare, men jag sliter inte däck så fort att jag måste kränga själv.

Så vad har jag värmarna till?

Jag lägger på dem mellan passen utan att sätta i kontakten för att få en långsammare avkylning, som att stoppa däcken i sovsäckar. Inte vet jag om det spelar roll för däcken, men det känns rejsigt och gör mig glad.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!