2021 Honda CRF300L

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Även jag ägde föregångaren CRF250L för en del år sedan. Och, nej - jag vet inte vad folk förväntar sig egentligen, men jag fick i alla fall precis det JAG förväntade mig: en väldigt pålitlig, relativt oöm hoj för vinterbruk, med lååånga seviceintervaller och låga driftskostnader. Jo, jag visste att den verkligen inte var yster och att fjädringen var från budgethyllan, längst ner. Och att den var ljusår från competition, men det var också priset (och driftskostnaderna), då 2013/14. Så, skalar man ner förväntningarna en smula, tror jag CRF300L kan bli någons justa brukshoj, som tuffar och går, utan bling-bling, men också - ungefär vad den utger sig för - ett tämligen bekymmerlöst ägande under många år...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Även jag ägde föregångaren CRF250L för en del år sedan.
Vad kostade den då, kommer du ihåg?

För att i så fall är ju Kawaskis KLX230 ett mer prisvärt alternativ. Är den inte? Hojen väger 135 kg tankad och körklar, och har typ 20 HK, allt det för runt 40kkr. Hondan säljer dom för 65kkr, det känner jag mig aningens för snål för att ge.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Som alternativ till Hondas CRF300L vill jag passa på och nämna att jag tog en sväng förbi Probike idag för att kolla läget med KLX300, dom är ju återförsäljare för märket och om någon tar in denna hoj så är det dom.

Den snälla säljaren mailade till Kawasaki sverige och fick strax svar att KLX300 inte är för svenska marknaden. Så denna kommer inte vara tillgänglig här trots EFI och dagens miljöstrypning alla nya hojar utsätts för.

KLX300 camo 03 (2021).jpg
 

jay-c

Flumdum
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Fjärås/Kungsbacka
Hoj
1980 Honda CB900F, 2003 Aprilia Falco, 2004 KTM 525 EXC
KLX300 är ju egentligen en sämre maskin än CRF300L ändå, bättre motor och låda etc på Hondan. Bara fjädringen som är bättre på Kawasakin.

Det tråkiga är väl att många inte fattar att det inte är en Enduro, som CRF250X och CRF450L utan en DualSport, perfekt utforskar och pendlarhoj på dåliga vägar. Är bara 701 Enduro som är i närheten och den har ju sina bekymmer. Se det som en modern uppdatering av Suzuki DR350. Dom som gått från DR350 till CRF300L verkar nöjda. Om nu Suzuki bara kunde klämma ur sig en ny DR350 som är bättre på allt..
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
KLX300 är ju egentligen en sämre maskin än CRF300L ändå, bättre motor och låda etc på Hondan. Bara fjädringen som är bättre på Kawasakin.

Det tråkiga är väl att många inte fattar att det inte är en Enduro, som CRF250X och CRF450L utan en DualSport, perfekt utforskar och pendlarhoj på dåliga vägar. Är bara 701 Enduro som är i närheten och den har ju sina bekymmer. Se det som en modern uppdatering av Suzuki DR350. Dom som gått från DR350 till CRF300L verkar nöjda. Om nu Suzuki bara kunde klämma ur sig en ny DR350 som är bättre på allt..

Precis. En bruksinriktad 300-500 kubikare med låga driftskostnader (och tillhörande långa serviceintervaller) kan man tycka borde sälja som smör i solsken. I fallet Honda tror jag priset är för högt och KLX skulle nog behöva det där lilla extra effektmässigt ändå.

Vad jag verkligen skulle vilja ha är en uppdaterad DRZ 400. Men sådant tas ju ändå aldrig in i Sverige. Det är väldigt lätt att raljera över kubikfixerings mörka sidor (hur mycket effekt behövs för att glänsa mest vid glasskiosken liksom), men så ligger det också något i det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jag gillar med hondan är "överväxeln", det gör den ju användbar även om man måste åka långa transportsträckor på asfalt (jag skrev användbar, inte njutbar).

Det är ett koncept jag hoppas att fler tar efter,även på större dualsports, jag läste för länge sedan om någon som hade stoppat ihop dreven från en massa olika växellådsvarianter till samma motorfamilj i en påse och skakat om tills en sådan variant trillade ut, (jag TROR att det var en KTM, det kan ha varit Boris här på forumet som skrev om det)

Visst det blir ingen raket upp till toppfart, men sen man har plågat den till rött på näst högsta och sparkar i transportväxeln har inte jag bråttom upp till toppfart, har man sparkat i transportväxeln betyder det nog att man befinner sig på en lång tråkig väg en stund..

Sen skulle jag ju teoretiskt klara mig med kass fjädring eftersom jag inte kan köra hårt i terräng, men rent praktiskt så är jag ju för fet även för en liten hoj med bra fjädring.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top