2023 Moto Guzzi V100 Mandello Review - Daily Rider

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Cool ?

Jag måste dock säga att han har fel om de aktiva aerodynamiska vingarna.
Som kan läsas i många kommentarsfält för videos om Mandello så gör de faktiskt nytta.
Men öppna ögonen och starta upp hjärnkontoret för sjutton gubbar, hur svårt kan det vara att göra någon intelligent analys egentligen?
Vingarna är 1) inte stora 2) sitter långt ner 3) når inte långt ut
så vad väntar man sig? En ladugårdsdörr som skydd?

Mina erfarenheter efter ett års ägande är att de gör nytta.
Men 1) de märks inte mycket direkt i ljummet eller varmt väder 2) vid turbulenta vindar eller kraftigt sidovind så gör de såklart ingen nytta MEN det gör knappt traditionella kåpor heller! Så ”what’s the bloody point” med att dissa funktionen?
Så här funkar de:
De gör mest nytta när du behöver det, alltså vid kall luft och regn.
De leder undan luften runt låren och höften, och därmed hjälper till att hålla borta lite regn här. Precis som stora traditionella kåpor.
Men givetvis skyddar de inte hela kroppen (vilket verkar vara mångas förutfattade mening eller förväntan).
Dock tillsammans med kåpglaset i högsta läget så känns det lite som om dessa två funktioner skapar en känsla av bubbla runt föraren.
Armarna och hjälmen undantaget såklart, för så stora är inte vingarna eller toppkåpan.
Men tillsammans så ger de en hygglig funktion som traditionella kåpor ger, fast kan dubbla som nakenhoj om man vill ha den luftiga känslan.
DET ger en unik möjlighet att ha både skön roadsterkänsla OCH touringförmåga.
Well done Moto Guzzi! ?

Om man ändå är tveksam till vingarnas förmåga så är det bara att hålla ner handen framför låret och testa ut/in med vingarna så blir det uppenbart att det händer saker.

Toppkåpan har förresten en begränsning att regleras över 110km/h för att skona mekanismen och elmotorn.
Den begränsningen kan dessutom justeras om man sätter på det något större touringglaset (antar att gränsen sätts lägre t.ex. 100km/h).

Jag borde kanske snart starta en tråd för V100 Mandello, ge min recension samt allt som jag samlat på mig om denna maskin ?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Eller i varje fall hålla liv i en eventuell Guzzitråd. För vi har väl en sån va?
Hahaha…ja men då borde denna senaste videon hamna där också ?
Men jag skulle vilja få in inlägg i tråden på detta vis:
1) Våra recensioner (vi som börjar skriva och styra tråden)
2) Tips och tricks
3) Länkar till textade tester och provkörningar (uppdateras efter hand)
4) Länkar till alla videos (uppdateras efter hand)
5) Löpande frågor, inlägg, och diskussioner.

Den nuvarande tråden med alla videolänkar blir lite diffus med allt i olika ordning.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top