2025 Qatar Airways Grand Prix of Qatar

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Tyvärr fick Viñales tidstillägg pga för lågt däckstryck och slutar som nummer 14 i resultatlistan istället för andraplatsen.

I detta fallet verkar det bero på de fem varven han låg i ledning vilket hans team inte räknat med när de satte starttrycket i däcken. Helt sjukt att en förare inte ska kunna leda ett race för att inte få straff, dessa däckstrycksregler tar död på racingen.

Sjukt tråkig regel, som avgör efter racet är slut.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jävligt kul att se Top Gun uppe och bråka i toppen trots allt däck-trycks-tjafs! 💪
Om teamet bett Vin lägga sig bakom ett tag och sänka tryck och spara däck kanske han tom vunnit? 🤔
Bästa loppet i år?
Fermin går också från klarhet till klarhet. 👍

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
I detta fallet verkar det bero på de fem varven han låg i ledning vilket hans team inte räknat med när de satte starttrycket i däcken.

Jag vet inte om jag köper den förklaringen. Jag vill minnas att man blir bestraffad om man har för lågt tryck under 40% eller mer av racedistansen. Vinales ledde ju knappa fem varv, vilket är långt ifrån 40% av racedistansen. Så jag tror tyvärr att man utifrån gårdagens feedback medvetet har gått på ett riskabelt lågt tryck, eftersom det uppenbarligen varit för lågt även då han inte var i ledning.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Exakt hur dåligt betyg på däck-suppliern är den regeln? Undrar om de förstår hur mkt badwill det skapar

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Första helgen på länge där alla tre klasser bjöd på bra och underhållande racing.

Stark prestation av Canet i moto2.

Marc dominerar verkligen inledningen på säsongen, där hitills den enda som besegrat honom är han själv.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vet inte om jag köper den förklaringen. Jag vill minnas att man blir bestraffad om man har för lågt tryck under 40% eller mer av racedistansen. Vinales ledde ju knappa fem varv, vilket är långt ifrån 40% av racedistansen. Så jag tror tyvärr att man utifrån gårdagens feedback medvetet har gått på ett riskabelt lågt tryck, eftersom det uppenbarligen varit för lågt även då han inte var i ledning.

Ok, fair, men även efter att Marc passerat honom så låg Viñales en bra bit bakom i relativt ”frisk” luft resten av racet så kanske det tillsammans blir 40%? Tycker oavsett att det är sjukt trist när racet avgörs i efterhand på detta sätt, men får anta att Michelin har en konkret anledning till varför regeln ser ut som den gör.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Problemet är att det kommer efter målgång. Jag tycker att alla regler ska hållas och överträdelser bestraffas.
Problemet uppstår som jag ser det redan före start, att teamet måste gissa rätt på hur bra deras förare ska prestera i just detta racet, och om de gissar fel så måste föraren ev hålla igen under sin potential.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hur vore det om Michelin själva pumpade däcken till alla team, kunde ordnas på startplattan. Plomberade ventilen och sen kunde sån här skit glömmas bort. Lika för alla och en sak mindre att tänka på. De kunde lägga på ett par decimaler på säkerheten samtidigt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Sjukt tråkig regel, som avgör efter racet är slut.
Synd med däcktramset. ☹️
Tycker oavsett att det är sjukt trist när racet avgörs i efterhand på detta sätt, men får anta att Michelin har en konkret anledning till varför regeln ser ut som den gör.

Det är onekligen provokativt mot alla MotoGP-fans när resultatlistor ändras efter målgång. Samtidigt handlar det om ett brott mot det tekniska reglementet. Ingen skulle höja på ögonbrynen om någon blir diskad för att det uppdagas att man hade för stor motor eller för lätt motorcykel. Men att bryta mot just regeln om lägsta tillåtna däcktryck verkar på något sätt vara ett "icke-brott" enligt en del fans...?

Den här regeln har dessutom tillkommit av säkerhetsskäl. Jag tror inte att det finns någon detaljerad förklaring, men med ett lägre däcktryck så tas en större del av belastningen av däckstommen. Något Michelin uppenbarligen vill undvika, eftersom detta leder till en mycket snabbare upphettning av däcket, med potentiellt katastrofala följder.

Samtidigt är det uppenbart att en del av Michelins framdäck ger föraren en bättre känsla om man balanserar däcktrycket på gränsen till det lägsta tillåtna. Därav viljan att ligga så lågt som möjligt. Men fortfarande - de förare och de team som gör sitt jobb under träningarna hamnar inte i dessa situationer. Då har man samlat data från alla tänkbara scenarion och då kan man välja ett lågt men inte otillåtet lågt däcktryck inför racet.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Exakt hur dåligt betyg på däck-suppliern är den regeln? Undrar om de förstår hur mkt badwill det skapar
Michelin är inte boven i dramat då de har velat testa sina nya framdäck länge men teamen vägrar då det är viktigare att testa uppdateringar. Det går inte heller att jämföra med bakdäck som de bytt då det mest är att avgöra om det ger mer grepp eller inte. Framdäck är enormt mkt mer komplicerat då det är hur förarna får feedback i allt från bromsning till kurvor och kräver att de endast fokuserar på det. Då kan man tycka att det bara är att lägga till två testdagar men då kommer frågan vem som skall betala för dom för tillverkarna vill inte göra det och arrangören kommer inte göra det.

Bästa racet så långt även om det är lite läskigt hur MM bara drog fram ett varvrekord på typ 18:e varvet när alla andra förbrukat sina däck. Pecco kanske hade haft lite mer att säga till om om han sluppit köra upp sig och om Morbidelli inte helt i onödan gjort det svårare för honom.

Förjävligt både för MV och ffa Martin.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, fair, men även efter att Marc passerat honom så låg Viñales en bra bit bakom i relativt ”frisk” luft resten av racet så kanske det tillsammans blir 40%? Tycker oavsett att det är sjukt trist när racet avgörs i efterhand på detta sätt, men får anta att Michelin har en konkret anledning till varför regeln ser ut som den gör.
Ett antal däckhaverier när jag sökt
Däremot att att det är OK att ha för lågt däcktryck under 39% av loppet men inte under 41% av loppet, ja det känns mest som nått som ska öka spänningen. Eller ?
En utmaning är att däcktrycket direkt beror på däcktemperaturen, för lågt däcktryck är ett annat ord för för "för låg däcktemperatur".
Och nu blir det knepigt för alla kör ju med däckvärmare i MotoGP.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Ett antal däckhaverier när jag sökt
Däremot att att det är OK att ha för lågt däcktryck under 39% av loppet men inte under 41% av loppet, ja det känns mest som nått som ska öka spänningen. Eller ?
En utmaning är att däcktrycket direkt beror på däcktemperaturen, för lågt däcktryck är ett annat ord för för "för låg däcktemperatur".
Och nu blir det knepigt för alla kör ju med däckvärmare i MotoGP.
Problemet är väl snarare att den extremt höga nivån på racingen gör att alla, inklusive däckstillverkaren, måste optimera för ett väldigt smalt användningsområde. Det ger ett väldigt smalt spann för tryck/temp där däcken funkar, gissningsvis betydligt smalare än för bara något decennium sedan?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Men fortfarande - de förare och de team som gör sitt jobb under träningarna hamnar inte i dessa situationer.
Det är ett sätt att se på det. Ett annat sätt är att man tar ifrån de förare som tappat bort sig på fredagen eller lördag fm en möjlighet att prestera bättre i racen, och därmed tråkigare race.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre