#22 MOZZ kör Bahrain Superbike Championship!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Fasiken va spännande dom sista varven var mellan 11-12-66 Så spännande har jag aldrig haft de när jag kollat på prickar som drar runt på en bana :tummenupp

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Fasiken va spännande dom sista varven var mellan 11-12-66 Så spännande har jag aldrig haft de när jag kollat på prickar som drar runt på en bana :tummenupp

Kom på att man kunde trycka på "show numbers" och "follow & Legend" så slapp man sitta med musen på pricken för att se numret (säkert pucktvåa på den infon, men delar med mig ändå)

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Sjukt jäkla spännande, fighten om 4/5 platsen var ju dönervigt att följa på banan :D

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Gött att man läser det nu och får puls! Ja gillart! Grattis kamrat, de är bra mos i gubbar från Vänersborg!! :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
FIFAN!!!!! Sitter på flygplatsen, trött, stel, pank, men glad!!! Racingen gick VÄLDIGT bra om man betänker att jag gjorde en seriös highsider på friträningen! Kunde nästa inte gå eller ta av tischan på egen hand på fredagkvällen. Engelske fellow racer Ian från Scarborough, hade ett par riktigt starka Voltaren "That you wouldn't find in Sweden, och tammefan och jag var nästa bra nu på morgonen!!! Foten är stor och lite blå men rätt ok!
Så, jag är nöjd!!! Har ett par riktigt roliga filmer jag ska komplettera tråden med när jag får tid... RIKTIGT roliga är de!!!! Vi hörs!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
En lång "tråkig" rapport! Roligare i film-form kommer!

Det började så himla bra!!!!! Kom fram till Bahrain i tid, hittade huvudstadens billigaste hotell (som var helt OK!!!), sov som en stock, och kom nästa dag efter mycket palaver in på banan; Bahrain International Circuit. Samma bana som om 4 veckor står värd för säsongspremiären i Formel 1.:tummenupp
Och där stod 16 stycken Ducati Panigales, identiska motorcyklar för att alla ska få samma förutsättningar. Och en av dem var avsatt för Wild Card-förare, och nu var det min tur, Magnus Mossbergs tur!!!:)
Reglage ställdes in, stötdämpningen likaså och efter ett förarmöte var det dags. Racing är ungefär lika var man än befinner sig i världen, och detta var inget undantag. Eftersom jag varken sett banan eller kört mc-modellen tidigare, så var planen att jag går ut och bara mys-åker på den 40 minuter långa friträningen.
När jag efter 25 minuter gick i depå för att dricka och hämta andan möttes jag av positiva besked; jag låg 7:a av de 16 förarna!!!! Och jag hade inte ens tagit i!!! Så ut igen, borrade ner huvudet och fick en bra rygg på en snabb förare…. Och gick i backen via en redig highsider; slog på gas för hårt och bakhjulet släppte!:crash:crash:crash
Hade kanske 130-140 km/h vid olyckstillfället och rullade därför en bra bit innan det tog slut. Det kändes dock rätt ok, vanan trogen så höll jag upp huvudet och det mesta stryket kom på axlar och ben. In till doktorn. Hade ont i axel och ben men höll god min, och sträckte fram en nagel som blödde och som blev vederbörligt ompysslat. Hjälmen hade fått ett par repor, men Jorpes sa till doktorn att ”It is just a scratch, nothing to worry about!” och så blev det.:fakta

Under tiden hade hojen fått en hord mekaniker omkring sig. Det initiala ”Not so much is broken” ändrades till ”Expensive crash sir!”. Tank, gaffelkronor, kopplingshandtag (hydraulkoppling), styrdämpare, kåpor, och lite annat smått och gott. Erik började googla på tankar och ”Den verkar kosta runt 20 loppor Magnus!” HJÄLP!!!!:3freak
Tidskval en halvtimma senare kändes ganska stramt faktiskt, hade rätt ont i vänster fot och axel, men vadå? Stack ut i alla fall, åkte runt i ett tempo där jag var trygg och hade kul! Ville inte heller växla fel; denna hoj hade gatväxlat och jag har raceväxlat på min R6:a. Inte kul att trycka i ettan när du tror du trycker i trean!!!! Så jag körde, och körde, och kom på att det gick GANSKA bra att glömma det onda!!! Körde tills jag höll på att göra bort mig alldeles, och gick i depå. Det visade sig att jag var lite lite långsammare än alldeles innan kraschen, med andra ord HELT OK!!!!
NÖJD!!! GLAD!!! Blev ännu gladare när Hussein, den trevlige BSBK-generalen, berättade att det vankades gratismiddag på Westin Hotel under kvällen!! TJOHO!! Blev lite ledsnare när samma general glömde sitt anteckningsblock på min bänk och jag såg att summan av reparationerna skulle gå på mer än 1800 dinarer vilket taget gånger 25 innebär 45000 kronor!!!! :huvet:huvet:huvetVA?????? Travade iväg till Hussein som förklarade att ”Jo, du vet att en tank går på över 20000 kr, och ett par gaffelkronor går på massor, och en styrdämpare blablabla….. ”But Magnus, do’t think about that now, focus on getting a good night sleep and to come in good shape for tomorrows race!”

Jo, tjena!!!! Siffrorna snurrade i huvudet och plötsligt kändes kvällens gratismiddag inte så… lätt att se positivt på. Men, vi gick dit, allt var suveränt trevligt, alla var otroligt vänliga och berömde både min körstil (you are incredibly smooth, you make it look soooooooo easy!!!!) så lite roligare var det när den var slut. Och ännu roligare blev det, för på vägen ut låg det diverse tidningar. Sög tag i den som tydligen är den största för att se om de skriver om racing i den, och vad fick jag se; jo, MIN EGEN BILD I TIDNINGEN!!!!!:fakta:yoparty:yoparty:yoparty Jag gick nästan ner i spagat!!! Det var en artikel om ”Round 3 in BSBK” och ”Den här gången får vi besök av Svenske Superbikeföraren Magnus Mossberg, som tävlat blablabla…” Såååå kul!!! Och plötsligt blev det lite roligare.:)

Ännu roligare var det att vakna på morgonen; jag kunde gå helt ok!!!! Kvällen innan hade jag STORA problem att belasta foten, och jag kunde nästan inte ta av mig tischan utan hjälp, men nu var det rätt ok; jag kunde rejsa!!!!!!! Ut till banan, träffade alla som IGEN verkade ärligt glada att se mig vilken man så klart bir glad av. OCH när Hussein berättade att han ger mig 500 dinarer i discount, så reparationen skulle BARA kosta 1350 dinarer!!!! Bara 34000 kr!!!! = HÄR SKA REJSAS!!!!:):):)

Race 1 startades från tredje led, kom iväg sådär, blev lite trängd, var lite passiv (kände fortfarande av att ”JAG VILL INTE KRASCHA MER!”), så jag låg nog 9:a ut ur kurva 1. Men sedan stred jag väl, och då en av toppförarna kraschade så kunde jag gå i mål som femma!!!! Jag hade två förare med snabbare varvtider alldeles bakom mig och då får man vara nöjd!:tummenupp

Race 2 startades från andra led (startposition från placering i heat 1). Började komma i gasen och drog på lite extra med Hylands Hörna-introt på gridden, alla tittade och jag mådde som en prins!:) Kanske var det så att min Ducce skämdes, för denna gången skötte den sig kanon, och jag gjorde som jag brukar, drog ett led!!! Ser till min stora förvåning att Mashel AL Naimi (en förare som gjort ett par säsonger i MOTO2) var den enda som var före! TJOHO!!!:yoparty Där rök en Fahad AlSuwaidi in från yttern, men då Mashel bromsade på sig var jag tvåa ut ur första krök!!!! Höll andan i några krökar, förväntade mig i varje krök att NU MÅSTE DE KÖRA OM, men då det inte kom någon, så började jag gilla läget och ångade på. Speaker tjattrade (på arabiska) som besatt om den diaboliska fighten om andra plats!!!! Själv märkte jag ingenting, körde omkring på mina sopiga däck, men slog på bra ur krök, höll stången på rakan, bromsade sent, och sladdade lååååångsamt igenom kurvan, föraran bakom kom ikapp, men jag slog på bra ur krök, höll stången på rakan, bromsade sent, och sladdade lååååångsamt igenom kurvan, föraran bakom kom ikapp, men jag slog på bra ur krök,höll stången på rakan, bromsade sent, och sladdade lååååångsamt igenom kurvan, föraran bakom kom ikapp, men jag slog på bra ur krök....
Detta, att det varit en "grym fight om andraplatsen" fick jag förklarat på Facebook två dagar efteråt av mina arabiska polare!!!! Men, på tredje varvet kom Mashel tillbaka från sin klantighet i kurva ett, lite senare kom Ali AlShammari och ytterligare lite senare kom Ibrahem Sharidah förbi. Försökte uppbringa lite kraft och aldrig har en TC-lampa lyst så mycket som under de sista varven i heat 2, men det gick inte; Ibrahem blev 1,7 sekunder före i mål!:tummenupp:tummenupp

Lycklig! Glad!:) Fick SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket beröm för körningen! Flera undrade ”Vem är föraren i svart?”, andra sa ” You make racing look simple; bike stable under braking, cornering without any fuzz”. Roligt!!! En som blev omkörd i heat 1 sa ”When you overtook me I thought you didn’t go fast at all. But I couldn’t catch you, you pulled away!”

Jag har fått 25-30 nya facebook-kompisar från Bahrain, Saudi, Qatar, Emiraten och Indien, en förare från Qatar, Saleh AlKanderi, insisterade att jag skulle komma till Qatar och köra supportrace till MotoGP om två veckor; han sa ”I find a bike somewhere”, plockade upp telefonen och började ringa!!!! Jag fick lugna ner honom och säga att ”Jag har inga pengar, vi gör det 2017”. Så, racing är coolt, hudfärg, religion eller åsikter spelar ingen roll. Och det är coolt…..

Så, Qatar 2017, here we come!!!!:)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har fått 25-30 nya facebook-kompisar från Bahrain, Saudi, Qatar, Emiraten och Indien, en förare från Qatar, Saleh AlKanderi, insisterade att jag skulle komma till Qatar och köra supportrace till MotoGP om två veckor; han sa ”I find a bike somewhere”, plockade upp telefonen och började ringa!!!! Jag fick lugna ner honom och säga att ”Jag har inga pengar, vi gör det 2017”. Så, racing är coolt, hudfärg, religion eller åsikter spelar ingen roll. Och det är coolt…..

Så, Qatar 2017, here we come!!!!:)

Haha!
Det hade varit något att ställa till med! Du skulle ha fixat lite spons på plats för en WC med? :D Du verkar ju sticka ut i mängden, och det är ju precis vad sponsorer tycker är bra. :D

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Du menar en supporterresa också ! :banana Vem styr ihop ?

Blev rätt inspirerad när du skrev supporterresa. Alltså..............en sådan hade kunnat bli precis hur kul som helst !

Ett gäng lätt förståndshandikappade och galna sporthoj.comare som åker tillsammans i sina Mozz-tischor till Qatar och hejar fram the Boss....Mozz

Ja.....Va fan

Jag är på !

PS - Du skulle aldrig skrivit det där inlägget, nu har du sått ett frö i min skalle - Och du kan ju fråga Antonkg hur det går när man skickar ett sms till mig med texten "skulle du vilja hänga med till moto-gp i Assen ?".........tre timmar senare hade jag köpt resa, bokat hyrbil och hotell !

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Blev rätt inspirerad när du skrev supporterresa. Alltså..............en sådan hade kunnat bli precis hur kul som helst !

Ett gäng lätt förståndshandikappade och galna sporthoj.comare som åker tillsammans i sina Mozz-tischor till Qatar och hejar fram the Boss....Mozz

Ja.....Va fan

Jag är på !

PS - Du skulle aldrig skrivit det där inlägget, nu har du sått ett frö i min skalle - Och du kan ju fråga Antonkg hur det går när man skickar ett sms till mig med texten "skulle du vilja hänga med till moto-gp i Assen ?".........tre timmar senare hade jag köpt resa, bokat hyrbil och hotell !

Jag säger bara tre ord: JAG DÖR!!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
när man skickar ett sms till mig med texten "skulle du vilja hänga med till moto-gp i Assen ?".........tre timmar senare hade jag köpt resa, bokat hyrbil och hotell !

Stenhård!

Du verkar vara en snubbe som jag lätt skulle kunna dricka några pilsner med :fyllisar

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Kollade snabbt in google flights (En supernice "resesökmotor" förresten) Gick att söka ända till januari 2017 där. Och billigaste priset var precis som Mozz säger 6000 kr i januari 2017.

Men...

Gjorde också en sökning på mrjet.se på ett random datum 15:e till 23:e oktober och hittade flygbiljetter för 3750 kr med British Airways från Göteborg.

Min erfarenhet säger mig att man får de bästa priserna ca 3-4 månader innan man ska flyga, så jag tror att det kan gå att ordna ett pris runt 3500 kr om vi letar lite och håller varandra uppdaterade.

(Vi har flugit två ggr till Dubai på semester och då har vi betalat ca 3500 kr för biljetterna)

..................Vad håller vi på med ? - Vi har nu tagit de första trevande stegen mot Qatar. Och jag vet var det kommer sluta....Och varför inte !! Kan ju som sagt bli precis hur bra som helst.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det skall vara dyrt att köra Ducce så allt är som det skall :tummenupp

Hur var det att åka lill-Panigale jämfört med japps rad-4?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC