222hk i en tolva utan turbo?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Funatic skrev:
Det är mycket snack från folk om att "ojojoj hur kan man åka en så tung och otymplig järnhäst...." de borde för det första provköra en själva under en dag och för det andra - hur många klagar över över kawa zx-9 årsmodell 95-97?
Det roliga är att 12:an väger ca 30kg mindre och har ca 40hk mer...

Självklart ska man ju inte förväxla denna hoj med en R6, R1 ZX-10, G1k eller likanden - men trots allt så är det inte så värsta många som åker gata som kan hantera någon av hojarna till max i alla fall, inklusive jag.//F


Trots att man gemene man inte kan använda ett smidigare chassi som en konkurrensfördel i tävling, så kan de ändå åtnjuta dess fördelar inom vardagsåkning. Av samma anledning så kan man skaffa en bekväm fotölj att läsa tidningen i, istället för att sitta på en träpall för att läsa dito. Dock är denna njutning subjektiv för individen, och därför inte mätbar eller jämförbar, som varvtider på en bana.

Ett smidigare chassi är smidigare, oavsett hur bråttom man har.
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Är fulltankad vikt på en ZX12 210 kg? Det ställer jag mig mycket tvivlande till. En gammel-kwak väger ju in på runt 240 fulltankade kilon. Sen finns det ju andra saker som avgör hur kvick den är att kasta från sida till sida, 200-mackan på ZX12 hjälper ju inte till, inte heller gyroeffekten i en 1200-snurra. Skulle jag enbart smiska gocart-banor och liknande vägar så skulle inte en 12a eller en Busa eller Blackbird vara förstavalet, varje hoj är bra på sin sak. Ni som kör 12a behöver inte brinna nu, det är inget negativt menat, bara lite filosoferande.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Richard R skrev:
hej allihop , har läst resonemanget ang ngns 12a med mycket kusar kontra stålar. Vet inte så mycket om hojen mer än att min morbror har en splitt ny (höstas) sådan som han lämnade in för trimning och man satte på ett helt nytt avgassystem,powercommander och nån helt annan luftburk å jag tror kalaset hamnade på ca 20000 inkl allt.Då fick han 200 på bakhjulet enl bromsbänken,hyfsad utdelning tycker jag-kör försiktigt :tummenupp

Den bromsbänken skulle jag nog göra mig av med om jag vore en seriös firma. Vore jag en oseriös firma skulle jag köpa en direkt. Fast det är klart, DIN elelr STD-hästar och en satans felkalibrerad bänk så....
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Utan en kurva på effekt o vrid är det lite svårt att bedöma trovärdigheten.
(Kommer ihåg en lirare här som visade sin påstådda 750-kurva, bara det att det var en 900 i verkligheten...)
Rent allmänt är det svårt o dyrt att få ut 20 % effektökning på en redan bra motor.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Victor:
Nja. Det var inte dig men däremot dina siffror jag avsåg. Men jag ville ju inte peka ut just dig (det har du ju gjort så bra själv :D) eftersom detta med effektsiffror är ett generellt problem.
Men jag kan väl sträcka mig så långt att det var ditt inlägg som initierade mitt inlägg. :tummenupp

Och ja, jag håller med om att man kan få ut massor av effekt med överladdning. :tummenupp
Reservation dock för det där med att inte öppna puffran. Överladd och högt komp går liksom inte riktigt ihop sig. Men de interna åtgärderna får nog betraktas som rätt små ställt till helheten.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Robban_C skrev:
Blom, detta är inte menat mot dig personligen, det är ett mer generellt inlägg:

Över 22 hk = över 30 kW i effektförlust. Det är MYCKET värme det. Växellådan är effektivare än kedjan, det kan vi säkert enas om (prova att rulla hojen med och utan kedja). Låt oss enas om att 3/4 av effektförlusten hamnar i kedjan. Det skulle vara minst 22 kW bara i kedjan.
Lägger man så mycket effekt i kedjan så törs jag nästan lova att det blir kortlivad. Mycket kortlivad.
Min TIG tar över 6kW innan propparna går (2-fas 16A). Börjar jag värma en kedja med den så lovar jag att kedjan blir varm. Med 22 kW tror jag att hela kedjan tar allvarlig skada rätt omgående. Betvivlar alltså att effektförlusten kan vara så stor. Kritiskt tänkande! :tummenupp

Skulle vilja att nån mäter upp effektförlusterna i utrullning vid bromsning nån gång. Tyvärr har jag inga egna planer på bromsning av knarr inom en överskådlig framtid.

Blom, som sagt, inget ont menat mot just dig eller ditt inlägg.
den var bänkad
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Robban et al: Det enklaste borde vara att strunta i allt annat än bakhjulseffekt.
Då försvinner iaf en del rena gissningar.

Det finns alla möjliga varianter att mäta förluster. Från att bara koppla ur och
se hur fort låda o kedja (och kopplingsfriktion) bromsar rullen i bromsbänken till
att låta hela motorn (full gas o avslagen tändning) bromsa rullen. Då kommer man
ju närmare vad totala förlusterna i motorn är och lite närmare den 'riktiga'
effekten från förbränningen. Vad man nu ska med den till....

Nä, det närmaste verkligheten är bakhjulseffekt. Synd att inte ens hojtidningarna
vågar går över till den i alla redovisade bänkningar, det vore ett steg framåt.
/u
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
En stor anledning till att bakhjulseffekten skiljer så mycket mot motoreffekten borde vara att bakhjulseffekten mäts på rullande landsväg. Det innebär att motorn måste accelerera under bromsningen, vilket gör att tröghetsmomentet av svänghjul, koppling, drev, axlar, kedja och hjul "minskar" effekten. Så all effekt som tappas på vägen till bakhjulet blir inte bara värme.

Det borde också betyda att bakhjulseffekten kan skilja mellan olika rullande landsvägar om de har olika tröghetsmoment.

Om man släpper gasen i slutet av bromsningen och kolla hur den tappar fart kan få fram man vilket tröghetsmoment delarna har. Anledningen till att bike publicerar effekten i motorn kan vara just detta. Med olika utväxlingar på hojarna "tappas" olika mycket effekt p.g.a. tröghetsmomentet och de kan inte längre jämföras eftersom hojarna väger olika mycket och kommer alltså att "tappa" olika mycket effekt under acc på väg.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Trögheten på motorn spelar bara in om den tillåts axa snabbt. Dvs. ju högre
växel
desto mindre inverkar den.

Nedvarvningen styrs av motorbromsen OCH tröghetsmomentet, så den har man vad
jag förstår inte så mycket nytta av.

Vill man veta vad hoj OCH motor presterar, ska man mäta det; inte vad bara motorn kan....
/u
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ulf_lundin skrev:
Trögheten på motorn spelar bara in om den tillåts axa snabbt. Dvs. ju högre
växel
desto mindre inverkar den.

Nedvarvningen styrs av motorbromsen OCH tröghetsmomentet, så den har man vad
jag förstår inte så mycket nytta av.

Vill man veta vad hoj OCH motor presterar, ska man mäta det; inte vad bara motorn kan....
/u
Hmm, ja, nedvarvningen kanske man inte har så stor nytta av p.g.a olika motorbroms.

Jag har inte räknat på hur mycket acc-tiden påverkar bakhjulseffekten i en bromsbänk, så jag vet inte hur mycket som ändras med olika växlar/trummor osv. Men tror du inte att det kan ge en ganska stor skillnad?

Har sett att du tycker att mc-tidningar ska publicera diagram med "bakhjulskraft"/vikt/varvtal/tid eller liknande i. Det tycker jag är en bra ide'. Fast det gäller ju att kunna mäta det på ett rättvist sätt då.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jag vill minnas att det stod nåt om Cralles hoj (för länge sen) att dom kunde mäta
upp mer effekt pga lättningen av vevaxeln. Så visst spelar det in. Men vanligen
tar väl en repa på bänken bra många ggr längre tid än att bara varva upp
motorn. Iaf om man bortser (vilket man ska göra) från den ev. tvekan som
man oftast får vid blixtsnabbt gaspådrag. En vass sport4a varvar säkert upp mycket
fortare än en 1800cc glidartwin, så felet borde bli större på glidaren.

Så Bearing har en poäng där. Men på höga växlar så är det nog normalt inom
felmarginalen. Fast jag har länge tyckt att man ska tala om vilken växel bänkningen
är gjord på.

När jag bänkade bmw:n var det på högsta växeln, vet inte om man gör nåt annat, kan ju bli svårt att få tillräckligt fäste på låga växlar.
/u
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ulf_lundin skrev:
Jag vill minnas att det stod nåt om Cralles hoj (för länge sen) att dom kunde mäta
upp mer effekt pga lättningen av vevaxeln. Så visst spelar det in. Men vanligen
tar väl en repa på bänken bra många ggr längre tid än att bara varva upp
motorn. Iaf om man bortser (vilket man ska göra) från den ev. tvekan som
man oftast får vid blixtsnabbt gaspådrag. En vass sport4a varvar säkert upp mycket
fortare än en 1800cc glidartwin, så felet borde bli större på glidaren.

Så Bearing har en poäng där. Men på höga växlar så är det nog normalt inom
felmarginalen. Fast jag har länge tyckt att man ska tala om vilken växel bänkningen
är gjord på.

När jag bänkade bmw:n var det på högsta växeln, vet inte om man gör nåt annat, kan ju bli svårt att få tillräckligt fäste på låga växlar.
/u



Dynojet har tyvär nån töntig maxhastighetsgräns på 300 :confused: :( :( :kocko

dom brukar vilja bänka på 4an på en busa själv vill man naturligtvis bänka på högsta växel
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
... Det finns alla möjliga varianter att mäta förluster. Från att bara koppla ur och se hur fort låda o kedja (och kopplingsfriktion) bromsar rullen i bromsbänken .../u
Exakt det som jag var ute efter. :tummenupp
Först då vet man merparten av effektförlusterna (kombinerat med mätfelet pga massan i roterande delar). Dock vet man inte effektförlusten i primärtransen.

Blom: Ja, jag har förstått att knarren var bänkad men bänkades den innan moddning?
Bänkades den med utrullning enligt Ulfs förslag ovan?

Missförstå mig inte, det är inte alls dig (Blom) jag klagar på. Jag klagar på den i mitt tycke oftast rätt oseriösa MC-branschen.
Dom sätter (ibland) tomtar som inte ens kan skilja på olika munstycken till körning av bänken.
Dom sköter inte effektsiffrorna på ett trovärdigt sätt (avser denna diskussionen).
Dom kan inte på nåt som helst vis visa att bänkens kalibrering är korrekt (jag har då aldrig hört talas om det i alla fall).

Jaja, jag vet att det finns seriösa mekar/firmor också men skulle vilja påstå att dessa är i minoritet.
Tyvärr medför dessa avarter endast negativa följder för branschen. De som är seriösa kan inte fortsätta vara seriösa eftersom deras kokurrenskraft minskar. Att de som är oseriösa inte är bra för branschen kan vi väl enas om.

Resultatet av bristande seriositet är att effektsiffror kastas runt mer eller mindre hur som helst av hojåkare (utan att dom gör nåt fel, dom har ju fått "svart på vitt" att knarren lämnar si och så effekt) utan att de för den delen vet om bänken visar rätt effekt. Och utan att de vet om effektsiffran verkligen är högre än den var innan diverse moddningar etc.
Eller som min knarr, förre ägaren lämnade in för montering av slipon, PCII samt bänkning. Tyvärr fick man ju ta bort PCII eftersom hojen inte gick att köra. Men den ger några hk mer (uppmätt?) än specificerat från tillverkaren och det räckte för att meken skulle anse att det var ett bra jobb. :kocko
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Andersson: Kan tänka mig att en del extremhojar är rätt svårbänkade....
En 300 hk hoj har ju rätt bra dragkraft även v 300 km/t, ca 260 kp (om jag räknade rätt)
Vill till att väggreppet är bra och anliggningstrycket mot rullen redigt.

Robban: Undrar just hur stor skillnad i uppmätta 'förluster' man får om kopplingen
draggar lite
och man juckar lite med gasen. Håll gasen uppe och du får små förluster och
högt framräknad vevaxelleffekt.
Olika oljetyp o -temp borde göra skillnad, t.ex. Obra.

Ingen som har en beskrivning från nån bänktillv. om hur en sån mätning ska göras o tolkas ?
/u
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top