Christoffer.L
Ny medlem
aRWe skrev:Helsystem, PC och luftfilter ger tillsammans runt 20 hk
Om ens det, 10 brukar jag räkna med...Efter alla jävla papper man sett.
aRWe skrev:Helsystem, PC och luftfilter ger tillsammans runt 20 hk
Funatic skrev:Det är mycket snack från folk om att "ojojoj hur kan man åka en så tung och otymplig järnhäst...." de borde för det första provköra en själva under en dag och för det andra - hur många klagar över över kawa zx-9 årsmodell 95-97?
Det roliga är att 12:an väger ca 30kg mindre och har ca 40hk mer...
Självklart ska man ju inte förväxla denna hoj med en R6, R1 ZX-10, G1k eller likanden - men trots allt så är det inte så värsta många som åker gata som kan hantera någon av hojarna till max i alla fall, inklusive jag.//F
Richard R skrev:hej allihop , har läst resonemanget ang ngns 12a med mycket kusar kontra stålar. Vet inte så mycket om hojen mer än att min morbror har en splitt ny (höstas) sådan som han lämnade in för trimning och man satte på ett helt nytt avgassystem,powercommander och nån helt annan luftburk å jag tror kalaset hamnade på ca 20000 inkl allt.Då fick han 200 på bakhjulet enl bromsbänken,hyfsad utdelning tycker jag-kör försiktigt
den var bänkadRobban_C skrev:Blom, detta är inte menat mot dig personligen, det är ett mer generellt inlägg:
Över 22 hk = över 30 kW i effektförlust. Det är MYCKET värme det. Växellådan är effektivare än kedjan, det kan vi säkert enas om (prova att rulla hojen med och utan kedja). Låt oss enas om att 3/4 av effektförlusten hamnar i kedjan. Det skulle vara minst 22 kW bara i kedjan.
Lägger man så mycket effekt i kedjan så törs jag nästan lova att det blir kortlivad. Mycket kortlivad.
Min TIG tar över 6kW innan propparna går (2-fas 16A). Börjar jag värma en kedja med den så lovar jag att kedjan blir varm. Med 22 kW tror jag att hela kedjan tar allvarlig skada rätt omgående. Betvivlar alltså att effektförlusten kan vara så stor. Kritiskt tänkande!
Skulle vilja att nån mäter upp effektförlusterna i utrullning vid bromsning nån gång. Tyvärr har jag inga egna planer på bromsning av knarr inom en överskådlig framtid.
Blom, som sagt, inget ont menat mot just dig eller ditt inlägg.
Hmm, ja, nedvarvningen kanske man inte har så stor nytta av p.g.a olika motorbroms.ulf_lundin skrev:Trögheten på motorn spelar bara in om den tillåts axa snabbt. Dvs. ju högre
växel
desto mindre inverkar den.
Nedvarvningen styrs av motorbromsen OCH tröghetsmomentet, så den har man vad
jag förstår inte så mycket nytta av.
Vill man veta vad hoj OCH motor presterar, ska man mäta det; inte vad bara motorn kan....
/u
ulf_lundin skrev:Jag vill minnas att det stod nåt om Cralles hoj (för länge sen) att dom kunde mäta
upp mer effekt pga lättningen av vevaxeln. Så visst spelar det in. Men vanligen
tar väl en repa på bänken bra många ggr längre tid än att bara varva upp
motorn. Iaf om man bortser (vilket man ska göra) från den ev. tvekan som
man oftast får vid blixtsnabbt gaspådrag. En vass sport4a varvar säkert upp mycket
fortare än en 1800cc glidartwin, så felet borde bli större på glidaren.
Så Bearing har en poäng där. Men på höga växlar så är det nog normalt inom
felmarginalen. Fast jag har länge tyckt att man ska tala om vilken växel bänkningen
är gjord på.
När jag bänkade bmw:n var det på högsta växeln, vet inte om man gör nåt annat, kan ju bli svårt att få tillräckligt fäste på låga växlar.
/u
Exakt det som jag var ute efter.ulf_lundin skrev:... Det finns alla möjliga varianter att mäta förluster. Från att bara koppla ur och se hur fort låda o kedja (och kopplingsfriktion) bromsar rullen i bromsbänken .../u
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |