23 år gammal moppemusche

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Blev Folksam

1400:- då med rabbat om man hade sin hemförsäkring tecknad hos dem, annars 1600:-
Detta tyckte jag lät överkomligt för att vara 23 år, 07a R6 och ganska färsk körkortstagare (andra året) då det även var en helförsäkring på cykeln, det känns kanon! :tummenupp

Dock var det inte en avställningsbar försäkring, så det sög ju lite. Avställningsbar gick att teckna, men då hamna månadskostnaden med rabbaten avdragen på över 2300:- och det kändes inte OK.

Man kan ju låta nån av päronen äga cykeln, eller stå som försäkringstagare.. men njea, jag vill känna att hojen är helt MIN!

Det är både helt fantastiskt att äga en sportcykel, men även också förbannat jävla diskriminerande:huvet

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Fattar inte varför folk hänger upp sej på dedär att försäkringen inte e avställningsbar... De e ju bara å skriva över hojen på nån annan över vintern :va... Visserligen e ja smålänning men inte fan betalar ja fullpris när ja inte kan använda hojen (kan å kan, inte helt optimal vintercykel iaf)...

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Det är nog att hojen på pappret får fler ägare ?
Kanske smula omständigt och alla känner kanske inte eller har en hel motorburen familj att trixa med.

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Fråga länsförsäkringar dom ville ha 44 595kr Hel/Hel, Hon tryckte dock på att den var avställningsbar, jag själv är försäljare och tyckte nästan synd om henne... eller tycker mer synd om den sate som faktiskt tecknar en sådan försäkring.

salus ansvar skulle ha 7495kr Halv/Hel icke avställningsbar, bor centralt i Norrköping
(dock så förklara jag att den kommer förvaras i garage hos min mor och far som iof bor ett stankast från mig men i villa).

kör en honda CBR 600RR- 07a, drygt 600kr månaden känns okej för en halv på en sådan hoj, med tanke på min ålder och att jag ens inte har kortet ännu.

Men för att svara på din fråga så tänk om ang helförsäkring, ifall det är värt det , på ebay kostar dom flesta kåpseten runt 3k så det känns mer värt att köra halv, i och med att bara självrisken är 3k på de flesta bolagen.

(denna teori förutsätter att du lägger hojjen ner försiktigt i en grusad kurva och inte slingrar dig runt en telestolpe i 234kmh en mulen tisdag kväll.)

Väl mött käre & ädla medryttare av stålponnys! :yoparty

Last edited:

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
1400 /mån halvförsäkr för Gixxer 1000 K6.
2-300 /mån avställd. Haft A-kort sedan -94. Högsta bonusklass. Trygg Hansa.

Tips! Har man haft spärrtid :rodnar så ska man kontakta säljare och inte sköta affärerna över nätet.
När den funktionen kollar mot registret tar den det senaste utfärdandedatumet (datum då ditt nya kort, efter spärrtiden, utfärdats) och inte det datum du fick behörigheten. Den kollen måste, enligt TH, göras manuellt.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Alltså Salus och gjensidige?!?!? vart fan försäkrar ni era hojar.. folksam,TH,Läns,Bilsportmc,Svedea måste ju vara billigare? jag har aldrig fått en vettig premie hos de två första

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Jag låg på 1300 för en halv icke avställd bar på Salusansvar förut, inte okej när jag nu via folksam för 1400 får helförsäkrat.

En halv på folksam skulle gå på 800 :- nånting. Riktigt bra

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fattar inte varför folk hänger upp sej på dedär att försäkringen inte e avställningsbar... De e ju bara å skriva över hojen på nån annan över vintern :va... Visserligen e ja smålänning men inte fan betalar ja fullpris när ja inte kan använda hojen (kan å kan, inte helt optimal vintercykel iaf)...

För att priset på försäkringen varierar med årstiden även om man har hel/hel. Jag pyntar knappt 500 spänn för vintern, och 3000 för sommarn. Knappast värt att hålla på att tjafsa runt med att byta bolag för 500 spänn, speciellt inte eftersom att jag gärna har hojen försäkrad mot stöld även om den bara står still, vilket gör besparingen på klyddet ännu mindre.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...