23-åring fick fängelse efter dödsolycka med mc.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om nu ett människoliv är värt så mycket, hur kommer det sig då att fler här inne inte donerar mer pengar?

Dubbelmoral när det kommer till skydd vs. hastighet osv är en sak men det här är skrämmande.

Jag tycker 25 000 kr är på tok för lite men fängelsestraffet tycker jag är helt rätt. Tänk på att det här kan hända vem som helst av er även utan alkohol.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
En polare dömdes för misshandel efter att ha fått en stol i ryggen varpå han vände sig om och drog till killen över munnen så två framtänder rök. Det ansågs inte vara i självförsvar då han tog nån sekund eller två på sig för att vara säker på att plocka rätt kille. 80 papp fick han pröjsa i skadestånd.


Den här killen är ute efter ett drygt halvår om han sköter sig. Skadeståndet är ett hån och Svenska rättssystemet känns som ett stort skämt! Förespråkar absolut inte några mångmiljonbelopp men 25000 kronor är totalt orimligt!

Jag tror på förlåtelse men det tar tid och försök övertyga barnen och mamman vilken fin kille det egentligen är och att han ångrar sig. Han skulle ju bara ta hojen hem efter att ha festat. Han ville väl inte betala för en taxi. Han körde ju ändå bara i 100 knyck över ett oövervakat övergångsställe...

Är man 23 år och gör en sån här grej är det dags att lära sig handling och konsekvens. Tycker jag.
 

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Att skrika om långa fängelsestraff och höga skadestånd är ett sätt att tydligt visa att man tar avstånd ifrån dylikt beteende. Jämför med pedofili. "De jävlarna skulle hängas i kulorna på torget så kunde folk gå och spotta på dem!" är typ vad folk kläcker ur sig. De tycker nog sällan att det faktiskt vore ett rimligt straff, men genom att uttala sig på sådant vis visar man att man starkt tar motstånd mot pedofiler.

Tonårspojkar (och osäkra vuxna) är ofta snabba med att kalla varandra för bögar vid valda tillfällen. Det är ett sätt att markera att man minsann inte är bög själv.

Min poäng är att det låter som att man tar större avstånd för det som skett om man skriver att man tycker att personen i fråga ska få 25 års fängelse än om man uttrycker sig som Don Quixote gör. Jag är övertygad om att Don Quixote tycker att det som hänt är precis lika tragiskt och hemskt som någon annan i tråden.

Jag utgår ifrån att ingen här vet någon mer än vad som står i artikeln. Alla skriver nog under på att det är förkastligt att köra när man är onykter. Vi vet dock inte något om den här personen som gjorde det. Om vi leker med tanken att det som har skett verkligen har påverkat honom och gjort att han aldrig mer kommer köra påverkad, på vilket vis gynnar det någon att han sitter i fängelse i flera år? Även om han är orsaken till det som skett tycker jag att man måste kunna sätta sig in i hans situation också. Hur tror ni att han mår efter det här? Sannolikheten att han tar det hela med en axelryckning och gladeligen super sig full och kör igen när han är fri är knappast stor. Om så vore fallet så ska han givetvis ha ett hårdare straff och framförallt hjälp till att bli av med sina problem.

Hur det ligger till med den här personen vet ingen här inne. Det är upp till andra att bedöma. Personer som förhoppningsvis är kunniga inom området och vet vad det bästa vore för just den här personen. Inget blir bättre av att hans liv förstörs av staten. Han har antagligen nog att bära på ändå tack vare det som skett.

Att jag, och andra, känner sympati för hojåkaren i det här fallet betyder inte på något vis att vi känner mindre sympati för de drabbade.

Rent konkret då. 10 månader kan vara ett rimligt straff. 10 år kan också vara ett rimligt straff. Det är olika från fall till fall.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
25000:skrämd det är ju en hel månadslön. Var får de dessa sjukt låga belopp från. Då är det bättre att inte betala något alls för det där gör ju bara saken värre.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den unge mannen lär nog få leva med vetskapen att han kört ihjäl en människa så länge han lever. Jag kan inte tänka mig ett hårdare straff än att ha någon annans liv på mitt samvete. En månads fängelse eller livstid förändrar inte den saken.

Tyvärr tror jag inte att det är hårda straff som avskräcker någon från att sätta sig bakom ratten påverkad av alkohol, droger eller trötthet. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att samhället tydligt markerar hur allvarligt man ser på konsekvenserna av att någon kör ihjäl en annan person influerad av främmande substans.

Det känns inte moraliskt rätt att någon får 10 månader bakom galler samt skadeståndsutbetalningar på 25 000 kr för ett människoliv. Signalerna det sänder ut till övriga medborgare är förkastliga. Det är inte konstigt att människor förlorar respekten för lagar och normer i samhället när de ser att samhället inte straffar de som bryter mot dem tillräckligt hårt.

Jag tycker att det är djupt tragiskt att barn har förlorat sin pappa och sambo/fru sin man. Någonstans hoppas jag att den unge mannen kan skapa sig ett drägligt liv efter sitt fängelsestraff utan att falla för frestelsen att hamna i en destruktiv cirkel med droger och alkohol för att dämpa sin ångest.

Antag att du bor på landet och en familjemedlem blir akut sjuk och du har druckit några glas för mycket. Du måste in till sjukhuset. Vad gör du? Finns det några förmildrande omständigheter om en olycka skulle inträffa?
Vad jag vill säga med detta är att det finns omständigheter vi inte känner till bakom många tragedier. Det är väldigt lätt att stå vid sidan om och tycka till.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Aj då, barn. Pappa blev ihjälkörd utav ett fyllo. Men oroa er inte, enbart själva dådet i sig är straff nog.

Och titta, nu har ni råd att köpa varsin dunjacka också.







:finger
 

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Aj då, barn. Pappa blev ihjälkörd utav ett fyllo. Men oroa er inte, enbart själva dådet i sig är straff nog.

Och titta, nu har ni råd att köpa varsin dunjacka också.







:finger

Deras pappa är död oavsett vad som sker. På vilket vis hjälper det barnen om han får sitta i fängelse för resten av sitt liv, mer än att de kanske får hämndbegäret mättat till viss del? Är det något som kommer att ge dem mer lycka på sikt tror du?
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Jag tycker 25 000 kr är på tok för lite men fängelsestraffet tycker jag är helt rätt. Tänk på att det här kan hända vem som helst av er även utan alkohol.

Att köra ihjäl någon pga hastighetsöverträdelse kan jag köpa kan hända vem som helst med en gnutta otur. Kanske rimligt med 10 månader då

Att rattfull köra ihjäl någon på övergångsställe i 100km/h i tätbebyggelse är något HELT annat och 10 år är visst rimligt imo. Tycker f ö rattfyllon som inte hinner ha ihjäl någon kan gått sitta 10 månader och fundera på saken.

Varför vinkla det som om det är samhället som hämnas genom att förstöra hans liv? Han gjorde ju det själv!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ägaren till bilen som blev "totalförstörd" får 9000 ... undrar vad det var för en bil ...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Att köra ihjäl någon pga hastighetsöverträdelse kan jag köpa kan hända vem som helst med en gnutta otur. Kanske rimligt med 10 månader då

Att rattfull köra ihjäl någon på övergångsställe i 100km/h i tätbebyggelse är något HELT annat och 10 år är visst rimligt imo. Tycker f ö rattfyllon som inte hinner ha ihjäl någon kan gått sitta 10 månader och fundera på saken.

Varför vinkla det som om det är samhället som hämnas genom att förstöra hans liv? Han gjorde ju det själv!

Vari ligger den konsekvensiella skillnaden? Är det rimligt med fängelse för dödsfall i en trafikolycka? Ja, om alkohol är inblandat. Tio år? Nä.

Det är ju bevisat att trötthet och alkohol ger samma effekt på trafikanter, ska vi se till att alla som är trötta i bilen får sitta i fängelse också? Var ska vi dra gränsen?
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Aj då, barn. Pappa blev ihjälkörd utav ett fyllo. Men oroa er inte, enbart själva dådet i sig är straff nog.

Och titta, nu har ni råd att köpa varsin dunjacka också.

Tycker du att en person som kör ihjäl en annan människa ska få högre straff om det visar sig att den avlidna personen har barn?


Jag anser också att köra full/påverkad är helt förkastligt och inget jag själv har gjort. Tycker också att 25000 i skadestånd var för lite.

Att däremot ropa efter 10-årigt fängelsestraff för detta brott är löjligt.
Vem skulle vinna på det? Tror du barnen till pappan skulle blivit gladare då?
Det skulle även kosta samhället mycket pengar i form av förlorade skatteintäkter och kostnad för att ha honom i fängelset.
Risken för att han i fortsättningen skulle göra något brottsligt ökar säkerligen betydligt om han får sitta i fängelse i 10 år.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Deras pappa är död oavsett vad som sker. På vilket vis hjälper det barnen om han får sitta i fängelse för resten av sitt liv, mer än att de kanske får hämndbegäret mättat till viss del? Är det något som kommer att ge dem mer lycka på sikt tror du?

Jag tycker att ens faktorera in skuldkänslor för fylljäveln i ekvationen är så jävla idiotiskt som det bara kan bli.

Jag skulle tycka att det vore en stor tröst om jag visste att killen som vårdslöst körde ihjäl min farsa inte gled på en räkmacka igenom händelsen och några månader senare i princip kan fortsätta leva som vanligt.

Jag skulle tycka att det vore en stor tröst om jag visste att han fick ett hårt straff, för att möjligen avskräcka andra potentiella gärningsmän.

Jag skulle till sist tycka att det vore en stor tröst om man skulle få någon form utav medhåll och medlidande ifrån staten i den bemärkelsen att straffet visar att staten inte tycker att sånt här beteende är okej, istället för dom signaler man får nu. Om jag vore ett utav barnen i fråga skulle jag känna mig oerhört illa behandlad eftersom man nästan får intrycket utav en nonchalant attityd från statens sida.
"äh, so what. gubben dog. vi ger killen lite kvarsittning och så skickar vi lite extra veckopeng till barnen, så blir det bra"
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Sverige vill ju vara som i staterna, då kan vi ta lite av deras rättsytem också. Blir inte fordon klassade som mordvapen i Usa?. Olyckor kan hända vem som helst av oss, men att kröka till och köra iväg då är det något helt annat. 25 papp är ett hån, straffet lite lågt, tycker jag. Blåser du staten på några tusen lappar är det år bakom lås o bom, men det är ju klart grövre brott i statens ögon.
 

Smagatusk

Guest
Om vi leker med tanken att det som har skett verkligen har påverkat honom och gjort att han aldrig mer kommer köra påverkad, på vilket vis gynnar det någon att han sitter i fängelse i flera år?

Det gynnar hela samhället eftersom potentiella gärningsmän förhoppningsvis avskräcks.
 

Tyngsjö

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Bro
Hoj
Honda
Jag tycker att straffet är för långt.
Om han hade kört ihjäl någon anhörig till mig, så hade 10 mån varit en lång väntan på att få köra över idioten.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En tjej som blir taffsad på brösten får ju för fan högre skadestånd.
:mad:
Men då har hon blivit kränkt. Och en kränkning är det värsta som kan inträffa någon i Sverige. Särskilt om denna någon tillhör en minoritet, är kvinna eller i övrigt samtidigt anser sig vara diskriminerad.

25000kr för ett människoliv låter väl fullständigt rimligt med tanke på att ett skadestånd på 30000000kr dömdes ut i Piratebayrättegången för lite piratkopierade spel och filmer? I den rättegången så var det ju trots allt grov brottslighet det handlade om. Som "Medhjälp till brott mot upphovsrättslagen" och "Förberedande till brott mot upphovsrättslagen". Inte något så mesigt som "Grovt rattfylleri", "Grov vårdslöshet i trafik" och "Grovt vållande till annans död".

25000kr räcker knappt ens till en begravning med kyrkkaffe efteråt i dagens Sverige. :(
 

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Det gynnar hela samhället eftersom potentiella gärningsmän förhoppningsvis avskräcks.

Fast tror du verkligen att någon som är berusad och ska till att köra tänker efter en extra gång om denne vet att det är rätt hårda straff ifall man åker dit? Jag tror inte det. Det är andra faktorer som avgör om man kör eller inte.

Det finns gott om bevis för att hårda straff inte fungerar avskräckande.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Är 10 månaders fängelse kort och angenämnt för en 23åring? Har du provat? Ett liv har redan tagits, tanken med det svenska rättsystemet är väl att i möjligaste mån försöka förhindra att ytterligare ett liv går till spillo. Skulle någonting bli bättre om han straffades med 30 år? Tror du inte han själv har fått ett tillräckligt straff ändå med vetskapen att han kört ihjäl någon? Eller att personen skulle tänkt att man nog inte ska sätta sig på hojen om man kan få 30 års fängelse om man kör ihjäl någon, men att det är en acceptabel risk om man bara får ett år.

Det finns en poäng med att inte låta rättsväsendet styras av de förvisso helt naturliga reptilinstinkterna som ropar på blodshämnd. Straff exekverade av ett modernt samhälle med enda ambition att förstöra en människas liv känns inte helt rätt även om personen i fråga har begått en ytterst dålig handling.

Ovan resonemang, samt några med istämmande röster, ligger på en individnivå, och man gör spekulationer i hur killen tänker och hur han mår innerst inne etc.

Okej, om man nu får spekulera fritt, vilket fler här har gjort, så säger jag att 23-åringen är psykopat och ångrar inte ett smack vad han gjort. Familjen till den avlidne hatade honom och sknar honom inte ett dugg, killen som blev påkörd i bilen gillar tt h på sig rosa strumpbyxor utan kalsonger under och hoppa i sin säng medan han sjunger "obladi oblada..."

Nä just det.....det håller inte. Det är bara spekulationer. Vi VET inte.

Det vi däremot vet är:
Killen körde på fyllan, Killen körde ihjäl en 46-årig man, Killen körde för fort.
Enl svensk lag så är detta likvärdigt med:
Killen får fängelse i 10 månader, Killen får böta 34 kkr.

Var jag vill komma med detta resonemang, är vad svensk lagstiftning ger för signaler till övriga samhället.

Enligt mig så är det så, att hårdare straff skulle göra så att Killen tänker efter 7 ggr extra innan han sätter grogglaset till munnen eller sätter sig på hojen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top