24 år och mc kort i 5 år?

Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Kan man verkligen vara 24 år och ha haft mc körkort i 5 år?
jag trodde att man måste vara 21 för att få ta Tungt mc kort, eller raknas mellan kortet och latta kortet?
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
timpalompa skrev:
Kan man verkligen vara 24 år och ha haft mc körkort i 5 år?
jag trodde att man måste vara 21 för att få ta Tungt mc kort, eller raknas mellan kortet och latta kortet?

A1 kort räknas väll lika mycket som A kort :confused:
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Mellan A räknas också lika mycket...varför skulle det inte göra det?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
McFille skrev:
Mellan A räknas också lika mycket...varför skulle det inte göra det?

tack for svaret
dom sa till mig nar jag ringde till Lf att jag har haft tungt sen 16 okt 00 men jag tog mellan kort den 15 okt 98. sa enligt deras data sa fick jag inte ta yamaha forsakring.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Har du haft a-kort sedan 98 så ska du ha premien för 6 år med kort också. Så enkelt är det faktiskt.
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Jag har råkat ut för samma sak, fast de ändrade när de fick höra förklaringen.

Jag tog "Amellan" -99 och nu när jag ringde runt så har alla bolag registrerat att jag tog A-kort 01, dvs när mitt "mellan" flyttades upp och blev "tungt" efter 2 år och jag hade fyllt 21. ALLA har då tolkat det som att jag varit av med kortet och efter förklaring så har de som frågat skrivit om det manuellt i sina databaser:
"Tog "mellan" -99, obrutet kort sedan dess"

Så det är skumt med det hela!
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
Jag har lätt A sen 95 och ska köra upp för tung i år. Jag fick ta 24+ försäkringen på Bilsport & MC. Alltså bör lätt mc-kort räknas lika mycket som tungt mc-kort
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
toom skrev:
Jag har lätt A sen 95 och ska köra upp för tung i år. Jag fick ta 24+ försäkringen på Bilsport & MC. Alltså bör lätt mc-kort räknas lika mycket som tungt mc-kort


Försäkringsbolagen gör lite som de vill verkar det som. Någon som kan redogöra för hur brytgränsen 5år kom till?

För jag tog ju kortet 99, men de anser att jag tog mitt kort 01, för vägverkets databas säger ju att de utfärdade A-utan begränsning 01, så man får vara noga med att tala om hur det EGENTLIGEN är...
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
CalleE skrev:
Försäkringsbolagen gör lite som de vill verkar det som. Någon som kan redogöra för hur brytgränsen 5år kom till?

För jag tog ju kortet 99, men de anser att jag tog mitt kort 01, för vägverkets databas säger ju att de utfärdade A-utan begränsning 01, så man får vara noga med att tala om hur det EGENTLIGEN är...

Ja, nästa år när jag ska teckna försäkring får jag kanske inte 24+ pga att jag kommer att ta tungt i år. Har jag då haft körkort i 1 år eller 10? :va Det återstår att se... I år har jag iaf haft det 9 år
 

Dr Dampe

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Retta -02
timpalompa skrev:
Kan man verkligen vara 24 år och ha haft mc körkort i 5 år?
jag trodde att man måste vara 21 för att få ta Tungt mc kort, eller raknas mellan kortet och latta kortet?


jag har det =) d räknar från det att du tar mellan kort gjorde iaf på mig
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Samma sak hände mig. Ringde vägvärket och undrade varför det var fel. De sa att det beror på att försäkringsbolagen ställer fel frågor till datorn och följdaktligen får fel svar...
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
om man haft A-med begränsning i 2 år så gäller det atomatiskt som A-utan begränsning sedan :)
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
granath_ skrev:
om man haft A-med begränsning i 2 år så gäller det atomatiskt som A-utan begränsning sedan :)


Jo, det är det som är felet, vägverket uppdaterar sin databas med den nya behörigheten, samtidigt kommer det då stå ett nytt "utfärdandedatum" och det MÅSTE man säga till om när man ringer bolagen, dvs jag har haft mitt kort sedan 99 och inte sedan 01, faslig skillnad på premier för vissa.

Till mig skrattade de bara med:
"Ja då har du kört för fort och blivit av med kortet och då har du inte kört prickfritt i si och så många år längre"

Det skrattet ångrar de med ett roligt tonfall på "Jaså..." när man talar om hur det ligger till...

Det kunde de enkelt kolla på mig genom att mitt B-kort utfärdades 98 och alltså KAN jag inte ha blivit av med kortet och fått tillbaka det 01...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top