2400 mils servce, något att satsa på eller gör det själv?

Shirano

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 600
är klven som fan, snartd ags at öra 2400 mila servcien på cbr 600 -99. men dem jag har pratat med säger att skit i den och gör den själv (ventiler o sånt ksan jag iofs inte). men ska man "slänga" ut pengar på en sån sevice? är ca 5000 kr värt för att få en stämpel i en bok?
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Det kan val bara du svara på? men jag tycker inte det ar vart det, och jag gjør mina servicer sjalva...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Shirano skrev:
är klven som fan, snartd ags at öra 2400 mila servcien på cbr 600 -99. men dem jag har pratat med säger att skit i den och gör den själv (ventiler o sånt ksan jag iofs inte). men ska man "slänga" ut pengar på en sån sevice? är ca 5000 kr värt för att få en stämpel i en bok?

Jag skulle nog skitit i det! Gjorde det med min hoj när det var dags för 3200-milaservice. Jag fuskar hellre gratis själv än låter en firma fuska för dyra slantar! :)
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Shirano skrev:
är klven som fan, snartd ags at öra 2400 mila servcien på cbr 600 -99. men dem jag har pratat med säger att skit i den och gör den själv (ventiler o sånt ksan jag iofs inte). men ska man "slänga" ut pengar på en sån sevice? är ca 5000 kr värt för att få en stämpel i en bok?

Be någon som kan ventilcheck osv hjälpa dig, var med och lär, sen ger du honom lite stålar för besväret.
Enda anledningen för stämplar är andrahandsvärde och garanti.

/J.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag lämnade bort min enbart för kontroll av ventilspel, vilket gick på 800:- :)

Hade man behövt justera hade det blivit 1300:- till. (Sällsynt att det behövs, det är ju en HONDA)

Saken är den att jag dels ville ha ett kvitto att visa upp (vid försäljning) men också att det är trångt, krångligt och jäkligt skönt att slippa göra själv på den modellen.

Det andra är lungt, om man mekat med hojar förut. En verkstadshandbok på CD suveränt (köpte min på e-bay för 1$)

Och..... själv köper jag hellre en välvårdad hoj med få stämplar från en seriös :) hojåkare än en fullstämplad hoj av en slarvpelle :3freak med noll koll.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
chili skrev:
Och..... själv köper jag hellre en välvårdad hoj med få stämplar från en seriös :) hojåkare än en fullstämplad hoj av en slarvpelle :3freak med noll koll.

Exakt! Den som bara lämnar in hojen å litar fullt på att verkstan tar hand om allt har sällan koll på om grejerna börjar låta konstigt, bete sig mysko eller så, och kan nog misshandla sina saker betydligt mycket mer än nån som gör allt själv, känner sin hoj och vårdar den som ett barn! :)
 

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Skövde/Värnamo
Hoj
Suzuki GSX600F -01
Ja de där med att lämna in på service kan vara lite lömskt.
När jag fick tillbaka min hoj så vibrerade den som fan, visste inte vad det var. Efter jag hade börjat plocka av tanken o sådär visade sig att de på servicen hade monterat staget över ramen åt fel håll. :kocko
Så en del slarv ifrån verkstäder får man nog räkna med i vissa fall.
 

ronsanhbg

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR
jodå

speedhunter skrev:
1703405 Ja de där med att lämna in på service kan vara lite lömskt.
När jag fick tillbaka min hoj så vibrerade den som fan, visste inte vad det var. Efter jag hade börjat plocka av tanken o sådär visade sig att de på servicen hade monterat staget över ramen åt fel håll. :kocko
Så en del slarv ifrån verkstäder får man nog räkna med i vissa fall.


Visst är det värt det, servicen som ser till om din hoj skall gå 5000 eller 10 000mil. Ventiler m.m. är viktigt, fråga däremot runt om du inte kan fåt det billigare. Gjorde min för en månad sedan för 4000kr ink moms.. Kunne fått det för 2500kr utan stämpel..
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Jag står inför samma dilemma, ska jag lämna in den till honda och betala 4-5000kr eller ska jag göra den själv. Har inte heller justerat ventiler någongång förr. Har dock en verkstadshandbok att titta i.

Hur gjorde du? blev det verkstad eller gjorde du allt själv?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Visst det är mycket pill, men inget farligt sålänge man inte behöver shimsa om.
Men att bara ta en titt och mäta med mätbladet ska inte vara några problem.

Tycker jag iaf.. jag har aldrig gjrot det förr, har haynes till hands.. ser inga direkta svårigheter i det.. Om jag behöver shimsa om däremot, då tänker jag be någon se över det hela :)

Jag känner så att jag vill lära mig allt som möjligen går, kan jag det en gång.. kan jag det fler gånger, o då finns det pengar att tjäna :)
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag skulle aldrig köpa en hoj med fullstämplad servicebok, det är mer en garanti för att all service är ihophafsad än att hojen är i bra skick.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
HanneZ skrev:
2138299 Jag skulle aldrig köpa en hoj med fullstämplad servicebok, det är mer en garanti för att all service är ihophafsad än att hojen är i bra skick.

va? så om du hittade en schysst hoj som du var intresserad av och märkte att serviceboken innehöll stämplar så hade du inte köpt den?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jo de kanske jag hade gjort, det va lite av en överdrift kanske. Jag ser det dock inte som en fördel på något sätt.
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Muggen skrev:
2138294 Visst det är mycket pill, men inget farligt sålänge man inte behöver shimsa om.
Men att bara ta en titt och mäta med mätbladet ska inte vara några problem.

Tycker jag iaf.. jag har aldrig gjrot det förr, har haynes till hands.. ser inga direkta svårigheter i det.. Om jag behöver shimsa om däremot, då tänker jag be någon se över det hela :)

Jag känner så att jag vill lära mig allt som möjligen går, kan jag det en gång.. kan jag det fler gånger, o då finns det pengar att tjäna :)

Tänkte ungefär samma sak, lär man sig göra det där så komemr man ju spara bra med pengar, speciellt då man är student och redan har det lite knapert =)
Har ju liksom en verkstadsmanual där det står hur man skall gå till väga så jag tänker ta changsen och göra det själv och be till motorcykelgudarna när jag startar den igen :Bugar
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Norqen skrev:
2138648 Tänkte ungefär samma sak, lär man sig göra det där så komemr man ju spara bra med pengar, speciellt då man är student och redan har det lite knapert =)
Har ju liksom en verkstadsmanual där det står hur man skall gå till väga så jag tänker ta changsen och göra det själv och be till motorcykelgudarna när jag startar den igen :Bugar

Kom med bågen till göteborg så fixar vi våra samtidigt :hihi :yoparty
 

Bhult

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Borås
Hoj
mmmm
5000:- för en ventiljust? va fan e det för verkstad,, service med förgasar synk o ventilkontroll obs utan att shimsa.. med olja filer ja hela kalaset 3600:- mer lagom.. hehe.. 1200 till om kammarna behövs lyftas för schimsning..
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Bhult skrev:
2139640 5000:- för en ventiljust? va fan e det för verkstad,, service med förgasar synk o ventilkontroll obs utan att shimsa.. med olja filer ja hela kalaset 3600:- mer lagom.. hehe.. 1200 till om kammarna behövs lyftas för schimsning..

Jaou, de skulle ha 3700 för själva servicen och 1200till om de var tvugna att shimsa, men med min valiga flyt så är det det som måste göras :3freak och då måste man ju ha 4900 tillhands

Men jag har hittat en grannes farsa som jobbat med att trimmabilmotorer, han ska få hjälpa lite, när jag väl kommer till kritan. Det kan ju inte vara så rackarns svårt, det tar väl mest tid
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag gjorde allt utom ventiljusteringen själv. 1500 kr och då behövde en ventil chimsas så det var väl värt det antar jag. Full servicebok eller inte, har man kvitton på sånt som kan vara svårt att göra själv så är jag nöjd. Olja och filter och stift och sånt gör jag hellre själv.

Man har ju sett i tidningarna att det är hantverkarna som står för större delen av alla fel eftersom de jobbar under tids- och girighetspress...



.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top