250 cross motor går inte rent

Hempe6

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2012
Ort
Trollhättan
Hoj
Crosskart, Yamha, 250cc
God kväll gott folk.

Grejat med en crosskart här sedan i somras och idag blev det sista klart.
Lasta upp karten på kärran och åkte iväg för att provköra:tuttar
Dock så verkar inte motorn gå riktigt rent (Yamaha 250cc från ca 1995 2 takt)
Max varvet nu verkar vara där all effekt ska komma. Den bluddrar ena lite istället för att varva fullt ut. Det kanske är lite vagt med information men är det någon som vet vad det kan vara? Eller har haft liknande problem med denna typ av motor?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag utgår från att du har ställt in förgasaren enligt instruktionsboken och blåst rent alla munstycken?
Testa med ny tändkabel om du inte har bytt den, min gamla crossmotor hade samma problem efter att jag bytt allt utom just tändkabeln, efter byte så gick den som ett troll.
 

Hempe6

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2012
Ort
Trollhättan
Hoj
Crosskart, Yamha, 250cc
Reedsen är kollade och förgasaren ska vara rätt inställd (Tror jag iaf):)
Tändkabeln har jag inte bytt så ska göra ett försök med det i morgon.
Fick ett tips att kolla så att nålen var rätt inställd också. Skulle det kunna vara en faktor också?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Reedsen är kollade och förgasaren ska vara rätt inställd (Tror jag iaf):)
Tändkabeln har jag inte bytt så ska göra ett försök med det i morgon.
Fick ett tips att kolla så att nålen var rätt inställd också. Skulle det kunna vara en faktor också?
Kolla så du har rätt märkning på nålen också, inte bara att den sitter på rätt höjd. Det spelar roll helt klart.
Bra sida med info här: http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Hade liknande problem med min Honda CR250 -98, efter en jävla massa felsökning och flyttande av delar mellan mina båda hojar så var det avståndet på tändstiftet som var för stort.
När man kom upp i höga varv så orkade inte tändspolen få gnistan att tända...
 

Hempe6

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2012
Ort
Trollhättan
Hoj
Crosskart, Yamha, 250cc
Jepp den kommer upp i temp. Tror till och med att den blir lite för varm nu. Experimentera med mindre munstycken idag. Den blev genast lite rappare. Men varvar inte riktigt ur ännu. Fast i stället kom det gnistor ur avgassystemet. Stiftet är blött och lite svart så den går la inte för tunt? Minskade munstycket ganska mycket. Satt 390 från början. Provade med 360, 330 och 300. Det var med 300 det kom gnistor ur systemet. Ska man ge sig på och kolla med tändning? Vad ska det vara för mått på stiftet? Gnistan är blåaktig iaf.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top