250 eller 450

knatt3

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
honda 125
tja, funderar på att byta upp mig från 125a.
jag undrar om det är någon skillnad på en 250 2-takt och en 450 4-takt.
altså om 450 kommer att bli för mycket att åka med osv?.

kan även lägga till att jag inte är stor, ca 170 cm och 60kg

//knatt3

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ktm 250, ktm 625
det beror på va du tycker om, 450 har mycket botten vrid och du kommer kunna smygga runt med den på botten vridet medans 250 har en efektspik av helvetets kaliber och har välldigt litte bottenvrid, så 450 är lättare att köra och det är knappt någon vikt skilnad ;)
men annars har ktm en 144cc motorcykel om du inte vill gå upp så mycket men endå få litte mera efekt och vrid;)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
det beror på va du tycker om, 450 har mycket botten vrid och du kommer kunna smygga runt med den på botten vridet medans 250 har en efektspik av helvetets kaliber och har välldigt litte bottenvrid, så 450 är lättare att köra och det är knappt någon vikt skilnad ;)
men annars har ktm en 144cc motorcykel om du inte vill gå upp så mycket men endå få litte mera efekt och vrid;)

Det är massor viktskillnad... jag föredrar 250n i alla lägen men då är jag lite 2taktsfrälst när de gäller terrängen. Sen finns ju gasgas/ktm300 som är så snälla och rara

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Rent effektmässigt är det ingen större skillnad, men 450 4t är mera lättkörd eftersom den upplevs som snällare. Bra bottenvrid, man kan åka och lata sig på ett annat sätt än på 2t, den orkar ändå. 450 4t kan upplevas lite framtung jämfört med 250 2t, men det är nog mest en vanesak.

Med tanke på din kroppshydda skulle jag vilja slå ett slag för 250 4t, men ska du åka annat än crossbana eller endurospår är den lite tam. Med annat menar jag sandtag och byvägsracing.

knatt3

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
honda 125
okej, tack för svar, jo jag är lite sugen på en 250 4-takt, men dom flesta är så dyra... vill helst inte lägga ut mer än 25 000.
och angående körningen så kommer den att gå på amatörbanor som finns här, ingen riktig cross bana, kommer också att gå i sandtag...

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är massor viktskillnad... jag föredrar 250n i alla lägen men då är jag lite 2taktsfrälst när de gäller terrängen. Sen finns ju gasgas/ktm300 som är så snälla och rara
Vad menar du med "massor viktskillnad",5kg?
En 250 2t känns stendöd på allt utom toppvarv när man skämt bort sig med att åka stora 4t.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det skiljer drygt 10kg + kraftigare vevparti (högre gyroeffekt)
Mellan 5-10kg skillnad om man kollar lite tester i MXA.SX 250 210 lbs,CR 250 218 lbs och 450 4t vägde runt 230 lbs.Gyrot märks garanterat mer än viktskillnaden mellan hojjarna.

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701
Vad ska du ha den till?
Ska du åka motard är det fyrtakt som gäller! ingen stannar kvar med en 2 takt, även om han lr hon är 2 taktsfanatiker..
Sen om du ska åka 250 lr 450 är väl en annan sak.
Jag skulle för ett år sen sagt 450 men efter den här säsongen som grabben åkt 250 sett att det både håller och går fort nog säga att det är hugget som stucket.
Såg senast i helgen nere i tyskland hur fort det gick att åka med 250! brutalt!

Tommy..

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Jag har bara åkt 4-takt tidigare och har gått över till 2-takt och kan inte säga att jag ångrar det. Är nog mkt en smaksak.

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701
Jag har bara åkt 4-takt tidigare och har gått över till 2-takt och kan inte säga att jag ångrar det. Är nog mkt en smaksak.

Det är möjligt att du gillar att åka motard med en 2 takt, men jag tror du är ganska ensam om det.:va
Det finns ju ingen som tävlar med det och det kanske finns flera anledningar till det.:)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Det är möjligt att du gillar att åka motard med en 2 takt, men jag tror du är ganska ensam om det.:va
Det finns ju ingen som tävlar med det och det kanske finns flera anledningar till det.:)
Handlade inte tråden om cross/santag? :va

Har inte hunnit åka motardbana med motardhjulen men det kommer bli nästa år och då kan jag ge ett bättre utlåtande. :hojsmilie

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad man föredrar i skogen är mycket individuellt och som motionär så kommer du att åka i princip lika fort på båda alternativen. Det faktum de flesta missar är just att det är förarens grundtempo i skogen som sätter varvtiderna inte vilken cykel man sitter på. Jag som hygglig fd SM åkare kan ta allt från GG200 till KTM 525 och åka inom 30sek på min 20min träningslinga.

Vad jag föredrar att köra och kör mest avslappnat på är en helt annan femma. Är löjligt såld på att åka 250 2-t och Husa 450 -09 är den första stora fyrtaktaren jag inte tyckt var tungrodd pga motorbroms och gyrokrafter.

Kommer du från att åka 125 i skogen så kommer du åkstilsmässigt att känna dig mest hemma på en 250 2-t då du är van vid att åka på attack men vad du personligen föredrar är omöjligt att säga.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
okej, tack för svar, jo jag är lite sugen på en 250 4-takt, men dom flesta är så dyra... vill helst inte lägga ut mer än 25 000.
och angående körningen så kommer den att gå på amatörbanor som finns här, ingen riktig cross bana, kommer också att gå i sandtag...

Du vill inte ha en 450 för 25000 kr, det kommer bara kosta dig pengar. Det finns bara ett val och det är 250n.

Vill du prova hur en 250 känns så kan du komma förbi hos mig nästa helg, jag har några packningar jag måste byta först bara

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är kostnadsramen 25kkr skall man helt klart åka 250 2-t. En 4-t för de pengarna är så slut att det kan kosta 15kkr i motorbitar vilken dag som helst.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kommer du från 125 2T .Då skulle jag rekommendera 250 2T.
Du får mer effekt samt en härlig 2T-känsla. Kan man köra 2takt så kan man köra fort och avslappnat:D

4-T är säker enklare, men roligare ?

knatt3

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
honda 125
Du vill inte ha en 450 för 25000 kr, det kommer bara kosta dig pengar. Det finns bara ett val och det är 250n.

Vill du prova hur en 250 känns så kan du komma förbi hos mig nästa helg, jag har några packningar jag måste byta först bara

hah okej tack olle:D de va du som var å köpte min 80cc för några år sedan

snabeldraken

snabeldraken
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
ysf 450 en sån där utan lysen som snuten älskar att hata ...haha
ja har kört 250 2t å de va jävligt roligt att köra på attack hela tiden ... sen böt ja TILL 450 å ja attackerar fortfarande .... smaken e som baken .men för dom pengarna ska du nog för din plånboks skull köpa 250.. ha as roligt ..piiis

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning