250 Klass?

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sala
Hoj
Husqvarna 701
Hur står de till med 250 klassen?
Blir de några race i år och hur ser upplägget ut då?
1. Vilka får köra och vilka får inte köra?
2. Ålder? Max-Min..
3. Krav på licens? engångs?
Har pratat med svemo angående dispens att få B-licens innan man fyllt 15 år och dom säger att det bedömms från fall till fall men det är inte helt nej i alla fall.
Om nu någon undrar..
Det finns ungdomslicens ju men att få till ytterligare en klass känns lite svårt..
Lever klassen eller va det bara en önskedröm?:confused:
Tommy..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Såhär skrev jag min egen presentation på svemo.se för drygt ett år sen. http://www.svemo.se/news.php?rid=1310



1. Vilka får köra och vilka får inte köra?
Alla med licens (års- eller engångslicens går bra) får köra.

2. Ålder? Max-Min..
Som det sägs i texten ovan är min tanke att maxåldern ska bli 25, men det blir först när klassen lever ordentligt.

3. Krav på licens? engångs?
Se 1). I övrigt verkar du fått bra svar redan angående miniålder!?


Förra året fick vi inte nog med anmälda förrens till sista tävlingen då vi fick dela ut de första pokalerna i klassen. I år räknar jag med att få dela ut betydligt fler.
 

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sala
Hoj
Husqvarna 701
Tack för svaret!.. men några funderingar kvarstår..
Om alla får köra får då A-licensförare va med? Endera som träning inför sina heat eller bara komma dit för att kamma hem lätta segrar?
Är det tänkt att 250 klassen ska gå ihop med SM samma helg å bana om det nu kommer tillräckligt med folk?
Hur många behövs då?
Eller blir det några rejs vid andra tillfällen? (svårt å rådda ihop för så få åkare antar jag..)

En funderig angående att få lite mer folk bara för att kunna få ihop tillräckligt med startande va att ge dispens till nybörjare som kör större hoj än 250..
Kanske mycke krångel å godtyckande som uppstår, men om man tex kvalar/tränar med en för låg tid ges ej dispens.. (man kan fuska men om man sen sänker tiden på rejset för mycket så syns det ju..)
Bättre de än att det inte blir nått rejs alls...
Visst blir det som en rookie-rookie klass men den riktiga rookie klassen tror jag dom allra nyaste inte känner att dom fixar..
Återväxten är ju det viktigaste av allt även i den här sporten.

Stort tack till alla som kämpar med den här sporten!!:yoparty
Tommy..
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Återväxten är ju det viktigaste av allt även i den här sporten.

Huvudet på spiken, Jag med flera satt i klubbmöte igår och vi pratade om bland annat just detta.

En grej klubben kommer att jobba med denna säsong är att försöka få till tävlingar för B-förare/nybörjare. Inga A-förare får ens anmäla sig (förutom som funktionärer). Inga dyra transpondrar, det får bli den gamla hederliga stegen. Inga dyra anmälningsavgifter osv. Många heat, med final för alla deltagare. Det ska vara roligt och billigt att börja i lekis, man ska känna sig redo innan allvaret börjar. Första gången man gick upp i hopptornet så började man ju på tre meter. Som sagt: Återväxten är ju det viktigaste av allt även i den här sporten.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Värkar s**t kul synd att man inte har tillräkligt med pengar för en hoj...
tycker det värkar riktigt roligt med motard!
blir ju inte bättre att man bor på en Ö...
Hoppas ni får igång det bra så det kanske kommer hit :)
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Om man istället tvingade Open klassvinnare att steget upp till A-klassen(S1,S2),då sänktes nivån/farten där istället och även "nybörjare(S3)" skulle platsa i Openklassen.
Då fick man aldrig samma vinnare år efter år i Open och dom "vinnarna" fick höja sig för att ta en plats i S1/S2.
Bra för konkurrensen i elitklassen. :tummenupp

Problemet är att hinna med så många klasser S1,S2,S3,Open på en racedag när även Quad vill vara med och rejsa.

En ekonomisk fördel är att om S1/S2 kan "sponsra" på begagnade däck till dom som kör sin första tävling som
en bonus.
Kanske t.o.m låna ut sina extra "fjollpåsar" som en del har.
Som sagt återväxten är viktigt om supermoto ska överleva! :yoparty
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
det är dyrt för alla. även för oss S1 och S2 förare, att börja dela ut däck tror jag inte så ånga är sugna på men vad vet jag:)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Om man istället tvingade Open klassvinnare att steget upp till A-klassen(S1,S2),då sänktes nivån/farten där istället och även "nybörjare(S3)" skulle platsa i Openklassen.
Då fick man aldrig samma vinnare år efter år i Open och dom "vinnarna" fick höja sig för att ta en plats i S1/S2.
Bra för konkurrensen i elitklassen. :tummenupp

De som visat sig snabba i rookie/open har väl allihop klassat upp sig till A-förare i år vad jag vet? Men, de snabbaste i Open i år kommer säkert köra lika snabbt som dom snabbaste i fjol, iaf i slutet på säsongen.
Dessutom finns det ju inget som säger att S3 inte kommer köra fort.

Men, det har ju pratats lite om att försöka få till rena "B-tävlingar" o där finns väl lite mer utrymme för fler klasser än normalt.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
det är dyrt för alla. även för oss S1 och S2 förare, att börja dela ut däck tror jag inte så ånga är sugna på men vad vet jag:)
Inte dela ut nya däck,men kanske däck som inte duger längre för en elitförare, men ändå har någon slitmån kvar som duger åt en nybörjare.:va
ALLA vet att Supermoto är en dyr sport,men man kan kanske hjälpa nån "fattig" ungdom (<25år)att prova på utan att ruinera sig och skaffa alla tillbehör på en gång inför sitt första race.:tummenupp
Det var bara en ide´jag fick,vi får diskutera vidare för att främja ev.nya supermotoåkare att åtminstone prova på.
Jag och ÖMK kommer att jobba på Lunda för att ungdomar ska prova på att
köra supermoto på bana och inte bara på vägen.....

De som visat sig snabba i rookie/open har väl allihop klassat upp sig till A-förare i år vad jag vet?
Vad bra,jag har ingen koll om årets nyblivna A-förare! :tummenupp

S1/S2 kommer att bli spännande med all ny konkurrens!:yoparty
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Inte dela ut nya däck,men kanske däck som inte duger längre för en elitförare, men ändå har någon slitmån kvar som duger åt en nybörjare.:va
ALLA vet att Supermoto är en dyr sport,men man kan kanske hjälpa nån "fattig" ungdom (<25år)att prova på utan att ruinera sig och skaffa alla tillbehör på en gång inför sitt första race.:tummenupp
Det var bara en ide´jag fick,vi får diskutera vidare för att främja ev.nya supermotoåkare att åtminstone prova på.
Jag och ÖMK kommer att jobba på Lunda för att ungdomar ska prova på att
köra supermoto på bana och inte bara på vägen.....


Vad bra,jag har ingen koll om årets nyblivna A-förare! :tummenupp

S1/S2 kommer att bli spännande med all ny konkurrens!:yoparty

Bra tänkt, men ska vi låta stackarna åka runt på korden? :va :D
Men visst, det brukar ju alltid finnas folk som säljer beg. däck i depån för (i sammanhanget) kaffe-pengar. Så ett tips till fattiga nybörjare är ju att titta runt där.
Annars sliter man faktiskt fantastiskt lite däck när man kör sakta. Jag saknar nästan första säsongen jag testa på motard, knappt styrfart hade man men gjorde inte heller av med mer än kanske 2 set däck (inte va man kräsen heller) :)

Jag har inte heller järnkoll. Men Ronta, Percy, Mangan o säkert fler har väl klassat upp sig
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top