250-nu lika snabba som 500:orna

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RG500-Johannes skrev:
Mmm, därmed iof inte sagt att en 250 skulle dra jämnt med en MotoGP-hoj. Du kan ha hur hög kurvhastighet du vill, det är ändå svårare att gå om i kurvorna än på rakorna.

Men, jaja, coolt är det ju.

Sen är jag ju en sucker för specifik effekt också, och undantaget överladdade motorer så är ju 2T högt upp i den rankingen.

/J

Det är ju dessutom inte alltför många turbohojar som knäcker 400hk/liter.....

Vad gäller fenomenet kurvhastighet/effekt så illustrerades det ju med 500-twinnarna och KR3:an. De kan kvala jämnt med toppgubbarna men hänger inte med på race, om inte banan är väldigt knixig. Tadayuki Okada var dock den som var närmst att spöa V4 orna när twinnen kom 1996. De två första racen både kvalade han ut och körde ifrån Doohan men hindrades av motorhaverier och vurpor.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Tadayuki Okada var dock den som var närmst att spöa V4 orna när twinnen kom 1996. De två första racen både kvalade han ut och körde ifrån Doohan men hindrades av motorhaverier och vurpor.

Det var tider det och kul att se något helt nytt. På ett sätt synd att dessa blixtsnabba hojar inte kunde konkurrera med V4:eek:rna. Å andra sidan är det alltid ballt med skyhög effekt och visst känns det tråkigt att man kommer att begränsa MotoGP-hojarnas effekt. Vill se turbo och ännu värre sladdar än McCoy i Sydafrika!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Det var tider det och kul att se något helt nytt. På ett sätt synd att dessa blixtsnabba hojar inte kunde konkurrera med V4:eek:rna. Å andra sidan är det alltid ballt med skyhög effekt och visst känns det tråkigt att man kommer att begränsa MotoGP-hojarnas effekt. Vill se turbo och ännu värre sladdar än McCoy i Sydafrika!


Det är ju lite detta som talar emot en eventuell V3 om den nu kommer. Å andra sidan blir effektskillnaden inte skyhög. 500-twinnen spottade ur sig ungefär 135 hästar när den kom och V4 orna pumpade ur sig över 190....
Å andra sidan ska KR3 ha haft över 160 hästar och blev ändå ifrånåkt, även om den kvalade jäkligt bra.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Du länkar också till en annan gammal goding...Swissautomotorn som satt i Elf och MZ..en riktig djävulsmaskin som få kunde tämja....

Ganska effektiv motor: 210 HP, 500 cc, 39 kg.

Från http://www.swissauto.com

After tree Sidecar Motorcycle Worldchampionship titles in row in the years 1992,1993 and 1994, the all new engine development project of the V4 500 engine was started. Based on longterm visions from Rolf Biland, a revolutionary new concept was designed and developed at swissauto. The engine should be suitable for the 500 cc Sidecar as well as for the Solo class.

It was the target to build a most compact, lightweight and powerful 2 stroke engine of it's class, which would have the capabilities to compete against all the japanese factory bikes from Honda, Yamaha and Suzuki. The layout was a V4 engine with a single balance shaft and a cassette gearbox. The engine concept offered the possibility to fire at different angles to choose "big-bang" or "screamer" characteristics to fulfil the various wishes from the riders.

The engine was used first time at the BArcelona GP in Spain with a sensational lap record and the pole position after the qualifiyng practice. Only an electrical problem could stop the victory of the new product in the first race.

The engine was used from 6 different teams in the World Championship 1995. 5 of the total 7 GP's could be won from Biland and Guedel, which was enough to catch the constructors title for swissauto.

Swissauto stopped the Sidecar activities when the class was reconfigured to be not anymore in the Status of a World championship end of 1996. With this new engine, not less than 12 pole positions and 10 GP wins was reached in total 15 races.

Beginning in the year 1996 swissauto started to participate in the GP1 ( Solobike )500 cc World Championship. The bikes from elf and Mz, later also the Mz-Weber was equiped with this engine in the races. But also Kenny roberts and Aprilia racing has built bikes with the swissauto V4.

This project was stopped, when end of 1999 the FIM rules changed to the new 1000 cc 4 stroke engines.

The most fabulous debut within 20 years, 15 top ten rankings, 2 pole positions and two lap records as well as highest top speeds on several racetracks are the proud results of this short but very intensive project.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jurgen Van den Goorbergh satte ju två poles med den men han medgav att den endast funkade i två-tre varv, med nya däck kunde man sätta ett snabbt varv med den, eller möjligtvis två, sen var däcket så slitet att hojen blev i det närmaste okörbar.....Den var tydligen med marginal den starkaste 500-motorn som funnits i VM och effektregistret var rakbladsvasst. Senare trimmade man ner den och fick ett mer användbart register. Men bättre än 8:a på race blev den aldrig (både Luca Cadalora och van den Goorbergh en åttondeplats vardera). Those were the days....fantastiskt vacker hoj dessutom, nån som har en bild på den i strippad version? Dragningen av expansionskamrarna och intaget till airboxen är sjukt läckert!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Jurgen Van den Goorbergh satte ju två poles med den men han medgav att den endast funkade i två-tre varv, med nya däck kunde man sätta ett snabbt varv med den, eller möjligtvis två, sen var däcket så slitet att hojen blev i det närmaste okörbar.....Den var tydligen med marginal den starkaste 500-motorn som funnits i VM och effektregistret var rakbladsvasst. Senare trimmade man ner den och fick ett mer användbart register. Men bättre än 8:a på race blev den aldrig (både Luca Cadalora och van den Goorbergh en åttondeplats vardera). Those were the days....fantastiskt vacker hoj dessutom, nån som har en bild på den i strippad version? Dragningen av expansionskamrarna och intaget till airboxen är sjukt läckert!

Det var grymt när Jürgen tog pole med den. Hittar tyvärr ingen bild av den ytan kåpor. Endast dessa.
 

Bifogat

  • Van der Goorbergh_04-1.jpg
    Van der Goorbergh_04-1.jpg
    128.4 KB · Visningar: 43
  • MZ-1999.jpg
    MZ-1999.jpg
    75.9 KB · Visningar: 37
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top