250 racer till salu?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Är du säker på att du vill vara så mainstream? Finns det ingen obskyr 175-kubikare du kan köra med? :hihi

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Nyteknik skrev:
Någon som känner till en 250 racer till salu? Det ska vara billigt! Till och med norska vrak är utav intresse! :yoparty

vad då detta jag trodde du ville ha en fyrtaktare med insprutning, tractioncontrol, alla elektroniska prylar man kan tänka sig som inte finns på marknaden ännu mm :rofl om du ska ha en gammal 250 så rekomenderar jag en honda 93 eller nyare. Kul att du vill köra racer jag ska bjuda dig på en grogg 747 när jag ser dig på bananen

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
moto-gg skrev:
vad då detta jag trodde du ville ha en fyrtaktare med insprutning, tractioncontrol, alla elektroniska prylar man kan tänka sig som inte finns på marknaden ännu mm :rofl om du ska ha en gammal 250 så rekomenderar jag en honda 93 eller nyare. Kul att du vill köra racer jag ska bjuda dig på en grogg 747 när jag ser dig på bananen

Nyare än -92 låter som en mycket bra idé. Tack för rådet!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Den enda "billiga" hoj jag vet som är kvar till salu just nu är mårtensson gamla 93 tz'a, 25000:- + lite service, nicasil på cylindrarna och renovera veven.

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Någon som känner till en 250 racer till salu? Det ska vara billigt! Till och med norska vrak är utav intresse! :yoparty

Olav Aunemo har en Yamaha TZ250-98 till salu för runt 40000 norska, men man kan ju pruta.
Chris Jensen har en Honda RS250-96 till salu
Martin Johannessen har en Honda RS250-99 til salu för 7000 euro
Per Högdahl har en Yamaha TZ250-01 till salu för $9000 men sen kostar frakten från USA en slant

Hör av dig om du är intresserad. Jag vill inte lägga ut andras telefonnummer eller mejl här.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
En liten fraaga... Vad aer det som goer raesrar sa jeckelens dyra? Jag aer skraemmande oinsatt men faar man riktigt bra chassikomponenter redan fraan borjan? Konstruktionen i sig aer ju betydligt simplare en en modern sport-fyrtaktare. Eller beror priset pa att det inte har saalts sa manga rejsers?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Don Quixote skrev:
En liten fraaga... Vad aer det som goer raesrar sa jeckelens dyra? Jag aer skraemmande oinsatt men faar man riktigt bra chassikomponenter redan fraan borjan? Konstruktionen i sig aer ju betydligt simplare en en modern sport-fyrtaktare. Eller beror priset pa att det inte har saalts sa manga rejsers?

Väldigt små serier=Högt pris

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Till och med norska vrak är utav intresse! :yoparty

Är du verkligen säker på det där? Norska vrak är billiga, kul och belönande men de behöver också en del pengar, massor av tid och tålamod, inte minst från regeringen. Åk inte till Norge med förbundna ögon, det är inte rosa, det är blött och krokigt.

Therudeboy

Guest
oFFkeFF skrev:
Den enda "billiga" hoj jag vet som är kvar till salu just nu är mårtensson gamla 93 tz'a, 25000:- + lite service, nicasil på cylindrarna och renovera veven.

Den var väl inte så konkurenskraftig har jag för mig?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Don Quixote skrev:

Som chris sa, väldigt små serier. Exempelvis tror jag det inte beställts mer än 100st tz250 04.
Sen är mycket av jobben rent hantverk, man har inget direkt löpande band.
Utvecklingskostnaderna ligger dessutom rätt högt, man har andra krav på precision. Litereffekter på närmare 400hk kräver lite mer av konstruktionen.
Favvoexemplet på gathoj, ktm lc4, sprillans ny, kan hojen spåra med 1-2cm i skillnad mellan fram och bakhjul..
Men nu tycker jag faktiskt inte att 160-170kkr som man kan fixa fram tz250 och rs250 för ungefär är särskilt extremt, om man jämför med vad duccar, gixxer1000, r1 osv kostar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:

Nopp, men nyteknik vill ju slå underifrån :rolleyes:
Men finns det en 98'a för 40 norska är det nog ett bättre köp.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Skulle inte Yamaha bara tillverka 40st TZ250 '04? Varav nån till VM och en 4st till Sverige..

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Axxexs skrev:
Skulle inte Yamaha bara tillverka 40st TZ250 '04? Varav nån till VM och en 4st till Sverige..
Det har jag också hört. Har även hört att Fredriksson kanske inte skulle få sin men det var ju ett par månader sedan.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Therudeboy skrev:

Pfjaaa...det beror ju liksom på vad man jämför med. Visst kommer man inte kunna hänga med de snabba grabbarna som åker under 1:10 men då måste man punga ut med bra mycket mer pengar. Man köper inte en 10 år gamal hoj om man satsar på att vinna. Speciellt inte när vinnarhojarna kostar cirkus tio gånger så mycket. Det kanske inte är rättvist att ställa Mårtenssons gamla 93'a bredvid Watz 03'a och klämma ur sig; Den är inge vidare!

Vad kan man begära av en 93'a för 25000 kr? Om jag förstod Andreas rätt när jag talade med honom om just den här cykeln körde han den senast på SO Karlskoga 2002 och då körde han så här:

Andreas Mårtensson SMC Racing ARC Burseryd Yamaha TZ 1:13.508

1:13.5 är väl inte så illa pinkat av en tio år gamal hoj som är din för 25000 och som ger dig en fin körupplevelse?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:

Yamaha tillverkar alla som beställts, men förmodligen inte en enda extra att ha i lager. För dyrt för dem helt enkelt.
Fredriksson kommer få sin cykel, frågan är väl bara när ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Teddy skrev:
Pfjaaa...det beror ju liksom på vad man jämför med. Visst kommer man inte kunna hänga med de snabba grabbarna som åker under 1:10 men då måste man punga ut med bra mycket mer pengar. Man köper inte en 10 år gamal hoj om man satsar på att vinna. Speciellt inte när vinnarhojarna kostar cirkus tio gånger så mycket. Det kanske inte är rättvist att ställa Mårtenssons gamla 93'a bredvid Watz 03'a och klämma ur sig; Den är inge vidare!

Vad kan man begära av en 93'a för 25000 kr? Om jag förstod Andreas rätt när jag talade med honom om just den här cykeln körde han den senast på SO Karlskoga 2002 och då körde han så här:

Andreas Mårtensson SMC Racing ARC Burseryd Yamaha TZ 1:13.508

1:13.5 är väl inte så illa pinkat av en tio år gamal hoj som är din för 25000 och som ger dig en fin körupplevelse?

Den går nog att köra djävulskt fort med. Watz hade nog kört 1.10 med den.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Som chris sa, väldigt små serier. Exempelvis tror jag det inte beställts mer än 100st tz250 04.
Sen är mycket av jobben rent hantverk, man har inget direkt löpande band.
Utvecklingskostnaderna ligger dessutom rätt högt, man har andra krav på precision. Litereffekter på närmare 400hk kräver lite mer av konstruktionen.
Favvoexemplet på gathoj, ktm lc4, sprillans ny, kan hojen spåra med 1-2cm i skillnad mellan fram och bakhjul..
Men nu tycker jag faktiskt inte att 160-170kkr som man kan fixa fram tz250 och rs250 för ungefär är särskilt extremt, om man jämför med vad duccar, gixxer1000, r1 osv kostar.

Hur får jag fatt i en för 160 papp, måste jag gifta mig med nån på Yamahas R-avdelning? Kan man fixa fram en 125:a för 80 då eller?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Hur får jag fatt i en för 160 papp, måste jag gifta mig med nån på Yamahas R-avdelning? Kan man fixa fram en 125:a för 80 då eller?

Beställ inte genom yamaha sverige, se till att prata med "folk" som kan fippla bort lite moms och tull.
Prislappen är $20000, vilket är c:a 145000:- sen har du moms, frakt och tull på det.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...