250 Sp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilka krav ställs för att en hoj ska kvalificera i 250 SP? Måste kåpor vara av samma snitt som original? Grunnar på att köpa och strippa en Honda CBR 400 RR och förse den med RS/TZ/RVF-kåpor. Regelvidrigt?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Nyteknik skrev:
Vilka krav ställs för att en hoj ska kvalificera i 250 SP? Måste kåpor vara av samma snitt som original? Grunnar på att köpa och strippa en Honda CBR 400 RR och förse den med RS/TZ/RVF-kåpor. Regelvidrigt?
me tanke på att typ allt ska vara standard så vette fan om det går...
:va
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Motorcykeln ska ha importerats av generalagent och du får i princip inte ändra nånting alls. Köp en Aprilia så är du i nivå med alla andra maskinellt. Sen är det bara att åka.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mattias skrev:
Motorcykeln ska ha importerats av generalagent och du får i princip inte ändra nånting alls. Köp en Aprilia så är du i nivå med alla andra maskinellt. Sen är det bara att åka.

Var finns reglementet att läsa? Anar att det skulle vara förenat med en massa trubbel att köra en udda hoj i 250 SP. Synd. Tycker det är kul med små fyrtaktare och lite tråkigt att ha en likadan hoj som alla andra. Men förstås praktiskt. Men tråkigt. Men praktiskt...
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Mattias skrev:
Motorcykeln ska ha importerats av generalagent och du får i princip inte ändra nånting alls. Köp en Aprilia så är du i nivå med alla andra maskinellt. Sen är det bara att åka.
Så om man hittar en billig gathoj i tyskland t.ex. så får man inte köra på den? :va :(
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
kajlyl skrev:
Så om man hittar en billig gathoj i tyskland t.ex. så får man inte köra på den? :va :(

Jo, om den varit typad i något land i norden..
Vet faktiskt inte om exempelvis rvf400/cbr400 varit typade i exempelvis danmark.
Men, det finns ingen anledning att köra en ovanlig 400'a fyrtakt i sp250, rent dumt om man vill utveckla sig som förare här hemma.
En annan femma om man exempelvis skulle rejsa i england där man kör ss400 som är en stor vansinnig klass där man får köra både trimmade 400'or och trimmade rgv/rs/nsr osv.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Jo, om den varit typad i något land i norden..
Vet faktiskt inte om exempelvis rvf400/cbr400 varit typade i exempelvis danmark.
Men, det finns ingen anledning att köra en ovanlig 400'a fyrtakt i sp250, rent dumt om man vill utveckla sig som förare här hemma.
En annan femma om man exempelvis skulle rejsa i england där man kör ss400 som är en stor vansinnig klass där man får köra både trimmade 400'or och trimmade rgv/rs/nsr osv.

Det finns ju några svenskreggade RVF och CBR 400 i Sverige. Innebär inte det att de är typgodkända?

Krångligt eller ej så borde det väl vara minst lika utvdecklande att köra en fyrtakts 400 som en tvåtakts 250?

SS400 - det låter kul som fan!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det finns ju några svenskreggade RVF och CBR 400 i Sverige. Innebär inte det att de är typgodkända?

Krångligt eller ej så borde det väl vara minst lika utvdecklande att köra en fyrtakts 400 som en tvåtakts 250?

SS400 - det låter kul som fan!

De är privat/sidoimporterade, typgodkända i andra länder än norden.

Ja, själva körningen är nog säkert lika utvecklande. Men, om du som ensam rvf-åkare vurpar en gång, så kan du inte springa över till grannen och låna ett nytt växel-länkage, eller bromsgrepp/whatever, utan när du då inte haft råd att köpa ett komplett reservdelslager, så kan du vara rätt säker på att den dagen något går sönder, så är det just den biten du inte hade köpt.
Utan då får se på när polarna kör rejset utan dig, och där blir du inte särskilt snabb...
Tyvärr är sporten så dyr att få har råd att vara "annorlunda"
I min "racervärld" så är det i stort sett bara yamaha och honda som gäller, även om det nu finns två stycken svenskar som kör aprilia rsv 250. Men det var inte särskilt kul för dobrich på första sm't i somras när hans tändbox gick sönder och han inte snabbt och enkelt kunde låna någon ny(sen dröjde det lång tid innan han lyckats köpa en hoj till och på det sättet mickla till sig en extra tändbox, då det kostade 50000kr att köpa en ny tändbox rent från aprilia), så för hans del blev det bara ett race i somras..
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Nyteknik skrev:
Det finns ju några svenskreggade RVF och CBR 400 i Sverige. Innebär inte det att de är typgodkända?

Krångligt eller ej så borde det väl vara minst lika utvdecklande att köra en fyrtakts 400 som en tvåtakts 250?

SS400 - det låter kul som fan!

Enl. SVEMOs RR-reglemente för 2003-2004 så står det så här i paragraf 3.5.4:
"Endast MC från homologiseringslista framtagen av SVEMO, DMU, NMF och SML får användas"
Var den listan finns att läsa vete tusan, men jag vet att man åtminstone för nå´t år sedan körde med CBR400 i SP. Borde gå att kolla med Kenneth Lodnert eller någon annan i RR-kommittén...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
racerskalman skrev:
Enl. SVEMOs RR-reglemente för 2003-2004 så står det så här i paragraf 3.5.4:
"Endast MC från homologiseringslista framtagen av SVEMO, DMU, NMF och SML får användas"
Var den listan finns att läsa vete tusan, men jag vet att man åtminstone för nå´t år sedan körde med CBR400 i SP. Borde gå att kolla med Kenneth Lodnert eller någon annan i RR-kommittén...

Tack för svar. Hoppet att bli motvalskärring i SP 250 är inte helt ute. :dummer :D
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Robert körde en ZXR400 i 250SP, han borde veta hur kul det var med en annorlunda hoj. Sen har jag för mig (är inte hemma så jag kan inte kolla) att standardreglementet säger att kåporna ska utseendemässigt se ut som original, dvs inte tillåtet att sätta på TZ-kåpor på en CBR400RR. Men som alla andra så refererar jag till Kenneth Lodnert, mailadressen finns på www.svemo.se .
Skulle vara kul med en 400 fyrtakt i klassen, kämpa på!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nån vann ju danska mästerskapen med en ZXR400. Var det Robert? Eller var det Staffan Gademan? Alzheimern slår till...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
"då det kostade 50000kr att köpa en ny tändbox rent från aprilia), så för hans del blev det bara ett race i somras.."

Verkar inte vara de ekonomiskt sinnade som kör Aprilia...

Kul att det finns de som gör det iaf.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
"då det kostade 50000kr att köpa en ny tändbox rent från aprilia), så för hans del blev det bara ett race i somras.."

Verkar inte vara de ekonomiskt sinnade som kör Aprilia...

Kul att det finns de som gör det iaf.

Dyra och svåra att ställa in, men ruskigt snabba när de går som de ska. Ingen nybörjarcykel direkt, och inget för någon med liten plånbok.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Dyra och svåra att ställa in, men ruskigt snabba när de går som de ska. Ingen nybörjarcykel direkt, och inget för någon med liten plånbok.

Vad är det för några Dobrich har? 00:a? Vad kostar en såpass ny?Lindfors har väl nåt nyare på G han med?

Grymt läckra är de hursomhelst....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Vad är det för några Dobrich har? 00:a? Vad kostar en såpass ny?Lindfors har väl nåt nyare på G han med?

Grymt läckra är de hursomhelst....

00'a, den som gick sönder och är fixad är en 97'a och till salu för 85000:- ruskigt ball cykel ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Inte mer ändå...fast jag misstänker att det bara är en första "avbetalning" :rolleyes:

Nja, hojen är din för 85´, sen är det ju den vanliga driften och den är faktiskt inte så särskilt mycket dyrare än att köra en kittad honda. Däremot lite mer avancerad att få till bestyckning på och slidtiming och justera in vevarna på osv.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Nja, hojen är din för 85´, sen är det ju den vanliga driften och den är faktiskt inte så särskilt mycket dyrare än att köra en kittad honda. Däremot lite mer avancerad att få till bestyckning på och slidtiming och justera in vevarna på osv.

Äh, jag passar nog ändå.... :rolleyes:

Vore fett om nån från forumet köpte den dock.
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top